Je pôsobivé, čo sa podarilo stále viac obľúbenému webovému prehliadaču od spoločnosti Google. Na poste najmladšieho prehliadača (po Rockmelte pre Facebook) si dokázal zabezpečiť vysokú používanosť v priam rekordnom časovom horizonte.

Nejaký ten čas po dobe svojho vzniku mal prehliadač trhový podiel zhruba 2,8 %. Presnejšie, viaže sa to k júnu 2009. Podľa spoločnosti StatCounter sa toto číslo za dva roky viac než sedemkrát zväčšilo. Konkurenčná spoločnosť NetApplications zase tvrdí o štrnástich percentách.

Nemožno presne povedať, ktoré údaje sú dôveryhodnejšie či skôr reálnejšie. Totižto obe spoločnosti využívajú pre potreby svojich prieskumov inú metodiku. Zatiaľ čo StatCounter sa zameriava viac na používanosť prehliadačov, grafy NetApplications svedčia o výskyte unikátnych, čiže jedinečných používateľov, ktorí prišli za dané obdobie na danú stránku. Kľúčovou hodnotou pre webdesignérov a webdeveloperov je sú však výsledky prvej menovanej spoločnosti, pretože pri webových stránkach ide predovšetkým o používanosť.

Zvyšné najpoužívanejšie prehliadače obstáli v najnovšom prieskume nasledovne: Internet Explorer od spoločnosti Microsoft poklesol z 59 % na 44 % a Mozilla Firefox si z tridsiatich percent z predošlého merania pohoršila o dve. O obľúbenosti prehliadača Opera z nórskej dielne Opera ASA sa v takýchto vysokých číslach hovoriť nedá, nakoľko používanosť tejto aplikácie sa vzhľadom na druh prieskumu nezvykne vyšplhať nad 1 či 2 %.

Čomu vďačí Chróm za svoj úspech? Jednoznačne spoločnosti Google a jej rafinovanej distribúcii a reklame. Ako je už všeobecne známe, vyhľadávacia služba od Google patrí medzi najnavštevovanejšie stránky na internete a radí sa už medzi jeho alfu-omegu. Preto keď spoločnosť umiestnila na stránky svojho vyhľadávača reklamu na svoj prehliadač, niet divu, že sa hneď tak ujal. Počet zobrazení webu Google (vrátane výsledkov vyhľadávania) sa denne pohybuje minimálne v miliónoch. Aj tomu vďačí Chrome za svoj rapídny nárast používanosti.

Pravdepodobným dôvodom úspechu je taktiež fakt, že Google Chrome je postavený na úspešnom jadre zvanom WebKit. Tým pádom teoreticky zobrazuje stránky minimálne tak dobre, ako napríklad prehliadač Safari. Vývojári Chromu sa ale skôr ako na širokú funkcionalitu sústreďujú na rýchlosť vykresľovania, takzvaného renderovania webových stránok. Preto Google Chrome bohato postačuje bežným používateľom a tí pokročilí radšej siahnu po Firefoxe či rovno Opere.

Tento prehliadač však ešte stále napreduje a razí si cestu dopredu. Podľa analytikov možno o chvíľu očakávať ďalší väčší pokles podielu na trhu prehliadačov v dielni Microsoftu a Mozilly v prospech Chromu. Predpoklady, že Google Chrome predbehne Mozillu sú veľmi pravdepodobné. Ďalšie - ohľadom najpoužívanejšieho prehliadača sveta - tiež nie sú nereálne. Napríklad v Linuxovom operačnom systéme Ubuntu už Chrome Firefox úplne zosadil.

Napokon plusom prehliadača Chrome je aj jeho rapidný vývoj. Na jeden kalendárny rok pripadá vydanie asi šiestich nových verzií. Trochu chaotické, no v konečnom dôsledku by malo ísť o všeobecné zdokonaľovanie tohto produktu. Svedčí o tom aj fakt, že onedlho do rodiny pribudne už v poradí trinásta verzia, ktorá si vezme na mušku vykresľovanie stránok, celkovú rýchlosť aplikácie a do používateľského prostredia zase pribudne funkcie pre skrývanie adresného riadku (pre zvýšenie zobrazovanej plochy stránky) a tiež predčítanie webových stránok pri vyhľadávaní pomocou vyhľadávača Google Search.

Nárast používanosti sa týka aj mobilného trhu. Tam je veľkým činiteľom operačný systém. Keďže Android kraľuje mobilným telefónom, je jeho používanosť vyššia ako napríklad prehliadača u iPhone. V USA podľa NetApplications však ešte o 0,3 % vyhráva Apple.

Ilustračné foto na titulke - Google