Boli časy, keď manažéri vnímali informačné technológie ako nevyhnutný náklad. Oddelenie informatiky bolo nákladovým strediskom, ktoré si žilo vlastným životom. Pracovali tam čudní ľudia a nikto nerozumel tomu, čo robili, preto sa o nich ani nikto veľmi nestaral.
Neskôr manažéri zistili, že ich predpoklady sú mylné. Začali IT oddelenie brať tak, ako keby išlo o externého poskytovateľa služieb. Inými slovami, chceli za vynaloženými investíciami vidieť aj nejakú návratnosť. Čakali, že informatici im pomôžu pri napĺňaní strategických zámerov, ktoré vytýčia, a že im technológie uľahčia cestu.
Nový svet
Tieto tradičné a v mnohých firmách pretrvávajúce paradigmy sa začínajú meniť. Najprogresívnejším IT manažérom už nestačí rola poskytovateľa služieb. Na plecia si berú ešte viac – chcú prevziať iniciatívu a stať sa inovátormi. Inými slovami, agentmi zmeny. Pravda, niekedy to nie je ani tak vôľa informatika, ale skôr nevyhnutnosť, ktorej sa musí podriadiť. Prečo? Lebo to od neho top manažment očakáva.
Inovácie sú v progresívnych firmách priorita. Prirodzene, lebo ich lídri už dávno pochopili, že ak prakticky všetko, čo robia – vrátane spôsobu, ako to robia – je také isté ako u rivalov, jediná možnosť, ako konkurovať, je v nákladoch. No možnosti takejto stratégie sú obmedzené. A navyše, nezvykne sa páčiť majiteľom a akcionárom.
Šéfovia informatiky, ktorí nechcú byť degradovaní na úroveň nahraditeľnej komodity, museli voľbu, že zostanú nákladovým strediskom, už dávno pochovať. Ukazujú to viaceré prieskumy, napríklad od agentúry Gartner a od Center for CIO Leadership.
Podnikanie sa vyvíja. Rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Vrcholoví manažéri pri hľadaní odlišnosti viac hľadia aj na svojich kolegov a mnohí veria, že sú to práve informačné technológie, ktoré firme prinesú novú konkurenčnú výhodu. Je prirodzené, že od informatikov nežiadajú len viac služieb za menej peňazí.
Informatik biznismen
IT oddelenie, zvyknuté robiť v minulosti práve toto, sa musí zákonite zmeniť. Gartner napríklad očakáva, že do troch rokov sa väčšina veľkých IT oddelení rozdelí na dve časti. Prvá sa postará o nasadenie a údržbu infraštruktúry a aplikácií. Druhá bude zodpovedná za architektúru a zmeny biznis procesov, za informácie a ich analýzu.
Kto tomu všetkému bude veliť? Šéf, ktorý sa vyzná v corebiznise firmy, vie akými postupmi dosahuje výsledky, a hlavne – prichádza s riešeniami pre optimalizáciu alebo inováciu procesov, ktorými ich dosahuje.
Rola informatika inovátora nie je vhodná do každého biznisu. Niektorým firmám stačí, keď IT oddelenie zabezpečí základné služby, napríklad prevádzku firemného softvéru, hardvéru a komunikáciu. Prípadne pomôže získať úspory z veľkosti či zlepší predvídateľnosť vo výrobe a v logistike.
Prirodzene, nové postavenie nevonia ani každému informatikovi. Zmena roly vyžaduje od IT manažérov zmenu myslenia, pripomínajú analytici Gartneru. Preto posun v očakávaniach mnohým nevyhovie. Ak šéf informatiky rozmýšľa o technológiách iba ako o zdroji nevyhnutnom na zabezpečenie fungovania firmy, sotva sa dá očakávať, že príde s transformačnými nápadmi.
Vtedy zostane pri úlohe providera, v ktorej bude rozmýšľať nad ponukou a dopytom vnútri firmy a rozpočtových limitoch, ktoré dostane od finančného riaditeľa. Pretrvá v pozícii poskytovateľa služieb – dovtedy, pokiaľ ho niekto bude potrebovať.
No v budúcnosti bude posun k zodpovednosti za inovácie, zmeny a strategické prínosy nevyhnutnosť. Obzvlášť pre tých, ktorí chcú sedávať na poradách najvyššieho vedenia a dostať sa na nich k slovu.
Zmena funkcie
V role inovátora mení šéf IT význam skratky svojej funkcie. Z CIO – Chief Information Officer – sa stáva Chief Innovation Officer. V praxi to znamená, že IT manažér už viac pasívne nečaká na iniciatívy stratégov, pre ktoré následne hľadá riešenia a zabezpečuje ich technologickú implementáciu. Vie, že na to jeho zamestnávateľ nepotrebuje interné oddelenie, že takéto služby si ľahko objedná zvonku.
Preto informatik inovátor sám vyhľadáva zmenu, ktorá bude pre biznis prínosom. A potom prichádza s návrhmi, ako ju urobiť. Ak dokáže vniesť do podnikania konkurenčnú výhodu, má rešpekt v očiach top manažmentu zaručený.
Pravda, prísť s inováciou, ktorá firmu odlíši, sa ľahšie povie, ako urobí. Veľké prínosy dosiahnu iba IT manažéri, ktorí sa typologicky líšia od tradičných vedúcich výpočtových stredísk. Sú to futuristickí CIO, ktorých návyky a pracovné postupy vyzerajú v porovnaní s tými, čo mali ich predchodcovia, ako najmodernejšia plazma pri dvadsaťročnom televízore.
To, čo informatikov robilo úspešnými v časoch, keď stačilo zabezpečiť v podniku základný servis hardvéru a softvéru, je už nielenže irelevantné. Podľa analytikov sú niektoré vlastnosti dokonca brzdou v tom, čo IT manažérovi prinesie úspech v budúcnosti.
Aj ľudské zdroje
Keď je IT oddelenie servisnou organizáciou alebo nákladovým strediskom, jeho šéf hľadí hlavne dovnútra firmy. Zaujíma ho, aby sa usmievali zamestnanci – používatelia, lebo ide o jeho zákazníkov. Pravda, to mu nebráni diktovať štandardy a predpisovať ľuďom, aký softvér a hardvér majú používať. No uspokojovanie interných zákazníkov, rovnako ako niektoré zručnosti, napríklad s riadením projektov, strácajú na váhe.
Zajtrajšieho šéfa IT podľa Gartneru zaujíma viac to, čo sa deje mimo firmy. Analyzuje vonkajšie prostredie, ktoré sa rýchlo mení. Aby mohol posúdiť, kedy a ako využiť outsourcing, virtuálnu kolaboráciu vnútri firmy aj mimo nej alebo sociálne siete – napríklad na inováciu produktov a hľadanie talentov.
Spochybňuje súčasný stav vecí, je vizionár a vytvára vzťahy s vonkajším svetom. Experimentuje, využíva potenciál Webu 2.0 a snaží sa uplatniť IT pri zužitkovaní existujúceho intelektuálneho kapitálu alebo pri hľadaní úplne nového.
Center for CIO Leadership identifikoval štyri kľúčové kompetencie kvalitného IT manažéra. Po prvé, má schopnosti lídra. Po druhé, rozumie biznis stratégii a procesom. Po tretie, vie zabezpečiť inovácie a rast. A po štvrté, dokáže získavať a riadiť talenty.
Áno, vedúci informatik budúcnosti hrá aj vedľajšiu rolu HR manažéra. Už pred štyrmi rokmi šéfovia IT v prieskume Society for Information Management predpovedali, že budú na svojich oddeleniach potrebovať čoraz viac biznisovo orientovaných ľudí – na úkor tých, čo majú iba technické znalosti.
Napriek tomu, keď sa Gartner pýta riaditeľov IT po celom svete, koho berú do svojich úsekov, typicky ide o absolventov technicky zameraných vysokých škôl. CIO môže mať nádhernú víziu, ale ak nemá vhodných ľudí, nikdy ju nenaplní.
Rúcanie mýtov
Čím konkrétne by mohol šéf informatiky prekvapiť svojich šéfov? Napríklad tým, že začne plánovať viaceré alternatívne scenáre budúcnosti. Lebo v dnešných neistých časoch nikto nevie, čo príde.
Ešte väčší šok by CIO pripravil top exekutíve, keby začal spochybňovať dlhoročne uznávané teórie manažmentu. Jedna z nich hovorí, že firma by si mala vybrať jednu spomedzi troch kompetencií, v ktorej bude vynikať, hoci by nikdy nemala zanedbávať ani zostávajúce dve.
Prvou je dôverné poznanie zákazníka, druhou výnimočný produkt a treťou sú nízke náklady. Gartner radí, aby futuristický šéf informatiky uvažoval nad tým, ako priniesť zamestnávateľovi diferenciáciu vo všetkých troch aspektoch.
Väčšine generálnych riaditeľov však postačí, ako CIO navrhne inováciu niektorých hlavných firemných procesov, ktoré podporí interne vyvinutým softvérom. Aby novú konkurenčnú výhodu nemohli konkurenti ľahko napodobiť.
- Aký je ideálny IT manažér
- Má víziu, ako informatika zlepší biznis firmy
- Zapojí manažérov z iných oddelení do napĺňania svojej vízie
- Udržuje dobré vzťahy s kolegami z exekutívy
- Vystupuje ako dôveryhodný poradca
- Je lídrom zmeny a transformácie
- Vedie a ovplyvňuje iných
- Jasne komunikuje IT stratégiu prepojenú s biznis prioritami
- Buduje si silný pracovný tím
- Vytvára model riadenia, odvodený od biznis priorít
PRAMEŇ: Center for CIO Leadership
Foto - Profimedia.cz