Fire Emblem Fates (3DS)
Fire Emblem Fates nie je iba jedna hra, v skutočnosti obsahuje tri línie a má zaujímavú (Sofiinu) voľbu pre hráča. Hlavný hrdina alebo hrdinka (vek okolo 18-20) má na začiatku zvláštne sny, podľa ktorých jej rodina nie je úplne jej vlastná, ale patrí inam.
Rýchlo sa prevalí zaujímavý fakt: hrdina sa narodil v druhej ríši, ktorá je však vo vojne s touto súčasnou, kde vyrastal. A v ranom veku ho uniesli a vychovali vlastne nepriatelia. No po rokoch si na nich natoľko zvykol, že bude mať problémy ich opustiť.
Hra odštartuje, servíruje šesť kapitol, kde sa postupne zoznámite s herným systémom v košatých tutoriáloch a potom vám ponúka dve cesty: ostať v tej rodine, ktorá vás vychovala v kráľovstve Nohr alebo dať prednosť pokrvnému bratstvu a ríši Hoshido.
Po tejto voľbe sa začína odohrávať jedna z línií a dotýka aj samotnej hrateľnosti. Ak si zvolíte pestúnov a Nohr, čaká vás ťažšia cesta hrou, kde máte limitované zdroje, kráľ vás väčšinou posiela dobyť nejaké územie a čelíte často presile. Je to štýl hry verný originálu a aj príslušná hra má názov odvodený podľa postupu: Conquest (dobývanie).
Ak máte záujem vrátiť sa ku svojim koreňom, nasledovať pokrvných bratov a pokúsiť sa zvrátiť vojnu s pestúnmi z Nohru, siahnite po kampani Birthright (rodné právo). Tá je ľahšia, máte k dispozícii väčšie pluky jednotiek a výhodou je aj väčšia prístupnosť pre začiatočníkov v sérii.
Aby bola situácia hráča zamotaná, existuje aj tretia kampaň na stiahnutie – Revelations, kedy sa neprikloníte k nikomu a z neutrálneho pohľadu riešite konflikty a boje rodín. Už pri kúpe hry sa musíte rozhodnúť, či budete hrať Conquest alebo Birthright – tú druhú (i tretiu Revelations) kampaň si môžete neskôr dokúpiť za zvýhodnenú cenu.
Alebo ak ste skutoční fanúšikovia, môžete si zadovážiť limitovanú edíciu všetkých hier. Dilema a rozličné štýly vytvárajú z výbornej taktickej stratégie ešte lepší titul. Absolvovali sme už veľké časti všetkých kampaní a je zaujímavé sledovať, ako sa dejovo prelínajú, často sa pozeráte na udalosť z viacerých uhlov alebo riešite dilemy z iných strán.
Jadro hrateľnosti je veľmi pútavé: najmä Conquest núka partiu hrdinov, ktorú postupne spoznávate, ich herné štýly sú odlišné (jeden má hrubú silu, útočí zblízka, ďalší z diaľky, niektorí majú mágiu, iní liečia) a vzájomné putá nesmierne dôležité.
Keď ste na mape, spravidla máte 10-12 jednotiek, ktoré treba držať pri živote proti 20 či 30 nepriateľom. Ak vám niekto zomrie, môže sa oživiť, no nemusí (podľa obtiažnosti). Ak funguje každý za seba, je silný, ale kľúčové je stáť vedľa seba alebo párovať jednotky, aby boli spolu silnejší.
V hre funguje aj systém utužovania vzťahov a podľa písmen viete, že čím lepšie písmena, tým je vzťah lepší a spolu majú jednotky väčšiu silu alebo možnosť vzdorovať nepriateľov. Na mape potom už automaticky volíte, koho kam postaviť, aby ste boli odolní či pozične lepšie pripravení. Česť autorom za implementáciu vzťahov medzi hrdinami – tie najlepšie vzťahy končia manželstvom, z nich vznikajú deti a to môžu byť ďalšie silné jednotky.
Fire Emblem je ťahová stratégia, takže každá jednotka sa môže hýbať na limitovanom území, postupne hýbete každou a po skončení kola nastupuje nepriateľ. Akcia, mágia, predmety, zrealizuje svoje kroky a opäť ste na rade. Na mape sú aj interaktívne prvky ako Dragon Vein či hotspoty, ktoré menia profil bojiska (roztopia sneh, zmenia smer vetra).
Nádherne taktické sú mapy, ktoré nie sú spojené, ale majú schody, izolované jednotky či iné bonusy. Vďaka nim nie je každá misia rovnaká, variabilita ostáva vysoká. Každá kampaň trvá cca 30 hodín, takže ak chcete zvládnuť všetky, radi objavíte odlišné úlohy.
Práve preto je Fire Emblem Fates vďaka svojej trojitej porcii a variabilnej náplni zatiaľ najlepšou hrou roka a na 3DS by ste ju nemali minúť.
Tokyo Mirage Sessions #FE (Wii U)
Hashtag FE znamená v skutočnosti Fire Emblem, aj tu sú fanúšikovia na správnej adrese. Projekt mal pôvodne kódové označenie Shin Megami Tensei vs. Fire Emblem, čo presne reflektuje nový titul – miešajú sa v ňom totiž prvky dvoch sérií.
Líderstvo prebrala Shin Megami Tensei, ktorá dodala podľa svojej mustry postavy, svet a časť náplne. Fire Emblem ponúkol výživný súbojový systém a špeciálne využívaných bojovníkov. Pre znalcov oboch sérií to znamená, že hra má bližšie ku kultom ako Persona a odohráva sa v modernom Tokiu, zatiaľ čo súboje budú vyhovovať borcom z Fire Emblem tábora.
Začiatok je poriadne bláznivý, lebo v intre záhadným spôsobom zmizne celé obecenstvo divadla a keď sa o pár rokov dostaneme vpred, na nenápadnom castingu fanúšičiek a nových členov skupiny pre veľký japonský idol sa deje niečo podobné. Zhodou okolností sem prišla Tsubasa, aby sa preslávila a zažiarila na castingu a objaví tu kamarát Itsuki.
Keď sa zomelie nápor démonov, dostanú sa obaja do novej dimenzie a zistia, že po ich boku stoja tzv. Mirages. Sú to silní pomocníci z neznámeho sveta (Fire Emblem postavy) a keď sa spárujú, môžu už fungovať ako Mirage Masters a bojovať proti veľkým hordám démonom, či vo vzdialenej dimenzii alebo aj v domácom Tokiu.
Dvojica zistí, že podobnú schopnosť má aj ich ďalší kamarát a pracuje pre agentúru Fortuna Entertainment – na pohľad hľadá talenty, v skutočnosti potenciálnych Mirage Masters. Zápletka mixuje nové až futuristické prostredie Tokia s fantastickými svetmi a hoci na vás po prvých hodinách vychrlí veľa faktov, do konca si skrýva viacero prekvapení. Ako správna JRPG má teda zaujímavý svet, lokality i hrdinov.
A zároveň sa výborne hrá. Pohyb po jednotlivých lokalitách odhaľuje cestičky, bedničky i tajomstvá. Nechýba ani koncept náhodne generovaných súbojov či rozliční ťažkí bossovia. Jadrom je ťahový súbojový systém – na každej strane partia bojovníkov, pričom sa tradične striedajú.
Najprv absolvuje ťah vaša skupina, ktorá vie používať silné údery, mágiu či predmety, keď sa minie, absolvuje ťah súper, potom opäť vy a takto dookola. No hoci klasické údery i mágia fungujú, hra núka iný fantastický element – reťazové spájanie do tzv. Sessions, kde podľa slabín nepriateľa môžete voliť jeden úder prvej postavy, na ktorý nadväzuje vaša ďalšia postava a tá môže zaútočiť ešte silnejšie.
Ak je niekto slabý na svetlé prvky, volíte prirodzene tie temné. Mirage spoločníci navyše dodávajú postavám ďalšie vlastnosti – a prirodzene, snažíte sa absolvovať čo najviac súbojov, postúpiť na vyšší level a so širokým rastrom schopností sa dokážete postaviť aj silným bossom. Výhodou je, že jasne vidíte aj ukazovatele zdravia a vždy viete na čom ste – čo je pri pestrom dianí na TV veľké plus.
Tokyo Mirage Sessions #FE je silná Wii U exkluzivita a možnosti konzoly využíva svojsky. Nepodporuje Off TV Play, takže v obývačke ju nemôžete hrať bez TV – kombinácia TV a GamePadu je nutná, lebo na spodnom displeji sa zobrazuje mapa, veľa informácií o svete a dokonca aj messenger z vášho smartfónu, na ktorom sa odohráva pútavá komunikácia medzi postavami. Hra takto reflektuje moderné technológie a hoci má hodiny dialógov nahovorených v japončine, aj malé správy dokážu vytvárať veľké momenty.
Ďalším elementom je paródia i využívanie prvkov TV seriálov, japonskej kultúry a veľkého množstva odkazov priamo v hernom svete. Napríklad viaceré dungeony sú koncipované ako časti TV seriálu, využijú ohromnú štylizáciu alebo postavy. Pre našinca bude záplava efektov, odkazov a postáv absolútna exotika, pre fanúšikov japonskej kultúry je však Tokyo Mirage Sessions #FE absolútny skvost.
A pretože pri ňom dokážete vydržať 60-70 hodín a stále má čo ponúknuť, tiež patrí medzi top hry roka 2016.
- Tip: Pozrite si aj naše ďalšie herné recenzie.