Hra bola predstavená ukážkou na tlačovej konferencii Sony na E3 v roku 2009 a dostala dátum vydania 22. september 2010. V tento deň však prišla iba na PC a mnohí hráči si ju pamätajú v slabej podobe: náročná na hardvér a s bizarným ovládaním, kde ste museli veľa ráz klikať na klávesnici i myši na rozličné tlačidlá, hoci na gamepade mohla byť ľahšie hrateľná.

Pri absencii PS3 verzie nebolo jasná voľba interface, ale niektorí si dokázali zvyknúť. Oveľa väčší problém ležal v samotnom svete: bol síce pekne nadizajnovaný, no hráči po týždni zistili, že tu nemajú takmer čo robiť. Questov bolo spočiatku málo a keď ich absolvovali, mohli sa len pustiť do vedľajších aktivít, no aj tie boli limitované, napríklad ste mohli ísť iba do niekoľkých skupinových bojov denne.

Autori sa rýchlo vzdali mesačných poplatkov a dva roky nechali hru v pôvodnom stave pre hráčov zdarma.

Nevídaný reštart vývoja

Medzičasom došlo v Square-Enix k výmene režiséra i producenta hry, ktorí rok po vydaní oficiálne vyhlásili, že chcú hru prerobiť a vyjde v novej verzii s podtitulom A Realm Reborn. Bude to hra, ktorá dostane síce rovnaký príbeh a svet, no budú v nej prekopané mapy, oblasti, dobrodružstvá, questy, náplň, všetko hrateľné.

Bol to práve Naoki Yoshida, známy ako Yoshi-P, ktorý sa pustil do komunikácie s hráčmi i svojím tímom, aby prerobili celú hru od základu. Bola to sizyfovská úloha a mnohí krútili hlavou nad tým, že Square-Enix chce liať ďalšie peniaze do projektu, ktorý už musel zhltnúť desiatky miliónov dolárov a teraz si pýta ďalšie. 

Ale Yoshi-P vydával ďalej listy hráčom, informoval ich o aktuálnom stave či pripravovaných zmenách a ešte sľuboval, že nová verzia 2.0, t.j. A Realm Reborn bude stáť za to. Rozdelí svet inak a bude ich motivovať hrať celé mesiace.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn vychádza 27. augusta 2013 paralelne na PC a po prvý raz aj na PS3. Je to úplne odlišná a podstatne lepšie hrateľná hra, akurát sa znížili grafické nároky. Priemerné hodnotenia sa z cca 40-45% zdvojnásobili a hra má šancu osloviť aj nových hráčov. 

Minirecenzia: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn na PS4

14. apríla 2014 vyšla Final Fantasy XIV vo vylepšenej verzii aj na PS4. Má detailnejšiu grafiku oproti PS3, je na úrovni PC v plnej Full HD grafike. Oveľa ľahšie sa inštaluje, sťahuje si patche vďaka lepšiemu dizajnu PS4 a je pripravená na hranie aj v ďalších rokoch. Popri DC Universe Online je to jedna z prvých veľkých MMO na PS4 a navyše má aj lepšie ovládanie.

Na DualShocku 4 využívate nielen tlačidlá, ale aj touchpad, ktorý slúži na intuitívne prepínanie kurzora medzi jednotlivými časťami obrazovky. Dokonca si dokážete vyvolať aj kurzor myši a voľne sa ním hýbať po TV, ak ste zvyknutí na tento typ ovládania z PC verzie.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (ARR) má na pomery MMORPG pomerne hutný príbeh. Hráč si najprv vyberá postavu a jej povolanie, na základe toho sa dostane do jedného z troch miest, kde ho čaká prvých 27 až 30 úloh. Lesná Gridania, púštný Uldah a prímorská Limsa-Lominsa sú nádherné metropoly, kde môžete stráviť prvý deň-dva iba objavovaním jednotlivých častí, obyvateľov a brať si aj prvé nepovinné úlohy.

Až potom sa dostanete do okolitých regiónov, kde nájdete lokálnych patriotov a ich problémy či dobrodružstvá. Atmosférické vyznenie fariem, mlynov, púštnych lokalít alebo lesných zákutí je výborné a stále máte čo robiť.

Postupne odhaľujete aj príbehovú zápletku, kedy sa do pokojného obdobia päť rokov po kataklyzme vkliesnili únosy obyvateľov, prepadávanie lodí a iné občianske nepokoje vedúce oveľa k väčšiemu zisteniu. 

Po úvodnej porcii nastúpite na hlavnú príbehovú porciu, ktorá vás povodí po svete a zadá ďalších 150 úloh. 

Krásou Final Fantasy XIV je, že sa môžete držať príbehu, ale nemusíte. Môžete riešiť nepovinné úlohy alebo sa vyžívať v boji. Bojovníci využívajú najmä základné a špeciálne údery, mágovia rozličné kúzla, ktoré získate postupne pri postupovaní na vyšší level (aktuálny strop je lvl. 50).

Samotný boj je zábavný najmä v skupinách, sólo mlátenie nie je také príťažlivé ako v iných hrách. Je to dobrý prostriedok na získavanie skúsenosti, najmä keď idete po krajine a objavíte tzv. FATE – skupinový boj, do ktorého sa môžete zapojiť, zdolať väčšiu kreatúru a získať skúsenosti. A potom pokračujete ďalej. 

Autori pristupujú inak k mnohým faktorom. Napríklad level postavy sa prispôsobuje dianiu: nemôžete byť príliš silní, lebo veľmi ovplyvníte boj. Ale môžete si znížiť level. To isté platí pre dungeony – sú povinnou súčasťou aj príbehovej línie a keď do nich prídete neskoro, zníži sa úroveň a stále ho hráte v očakávanej verzii, nie ako superman. 

Ale najkrajšou vlastnosťou je systém povolaní. Popri príbehu, boji a questoch je tu veľká motivácia plniť aj iné úlohy. Byť rybárom, kuchárom, kováčom či botanistom. Na každý typ úlohy beriete do rúk iný nástroj (naberačku, udicu, kladivo) a máte iný systém postupu: variť jedlá, kuť zbrane, zbierať rastliny. Činnosti sú tiež odstupňované od levelu 1 až po 50 a bez problémov viete stráviť dva-tri večery iba výrobou zbraní. 

Možnosti sveta Final Fantasy XIV: ARR sú tak podstatne väčšie a autori naplnili svoj pôvodný cieľ: prerobiť hru, aby ste v nej chceli a mohli stráviť aj niekoľko mesiacov. Čo bola ešte pred dvomi rokmi nehrateľná MMORPG, to je dnes jeden za najkvalitnejších titulov v žánri. 

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn vyšiel na PS4 14. apríla 2014.