Okrem toho, že sú chytľavé a nepustia vás pár desiatok hodín, spája ich myšlienka otvoreného sveta, ktorý môžete postupne objavovať vo vlastnom tempe a hernom štýle. Hoci obe hry majú solídne príbehy, je to práve ten váš, ktorý zaváži najviac. PS4, Xbox One i nové PC vyhnali výkon do nových úrovní a tvorcovia sa ho rozhodli využiť najmä pre prípravu veľkých svetov a otvorených hier.

Far Cry 5: Proti okultistom v Montane (PS4, Xbox One, PC)

Séria Far Cry je známa silnými začiatkami, kde vykopne hrdinu do nezávideniahodnej situácie a nechá ho bojovať o prežitie. Platí to aj pre najnovší diel, kde sa stanete súčasťou jednotky, ktorá má zatknúť kazateľa a vodcu kultu Josepha Seeda.

S napätím vidíte najprv isté video o jeho kázaní i násilie v praxi a keď prídete do jeho tábora, odvediete ho do helikoptéry, ktorú sa snažia fanaticky zložiť prisluhovači – úspešne, takže utekáte do divočiny, neskôr s parťákom odstrelíte útočníkov na chatu a v obrovskej akčnej sekvencii z džípu pálite po iných vozidlách, jednotkách či chlapíkoch na zátarase s bazookou.

Je to megalomanský a výborne zrežírovaný štart, po ktorom prichádza druhý začiatok v bunkri s istým Dutchom, ktorý vám sčasti vysvetlí situáciu a nechá hrať podľa vlastnej vôle. Cieľom je živiť odboj proti fanatikom: na to treba oslobodiť obyvateľov regiónu, kradnúť prostriedky a oslabovať nepriateľa a eventuálne eliminovať Seeda i jeho najvernejších, ktorí šéfujú projektu podobnému Noemovej arche.

Far Cry je strieľačka v otvorenom svete. Štart i atmosféru miesta, kde sa odohráva, podáva autenticky. Joseph Seed je od začiatku vytvorený ako megaloman, ktorého musíte nenávidieť, má silný charakter a systém riadenia, zatiaľ čo americký zapádakov Montana má omamnú atmosféru. Funguje najmä zo začiatku, kedy objavujete nuansy, formy náplne a zažijete pár brilantných prestreliek.

Neskôr vám totiž hra venuje voľnosť. Naučí vás pracovať s arzenálom a strieľať (je to klasická akcia), no zaujímavejšie sú celkové možnosti. Už samotné budovanie odboja ráta s viacerými druhmi úloh: ničenie bodov na mape, plnenie rozmanitých misií či oslobodzovanie civilistov.

Príbehová línia je dobrá, no nemáte problém od nej odbočiť a zažehnať vlastné ambície. Far Cry 5 od začiatku radí ako sa buduje odboj: záchranou civilistov, ničením majetku kultu (a jeho oslabenie), získaním kľúčových bodov na mape, čím bude rásť váš vplyv.

Hromadíte peniažky na nákup lepších zbraní i vozidiel, dajú sa najať aj špecialisti (pilot, odstreľovač, ale aj pes) a bonusom je možnosť hrať celú kampaň v co-op móde, nemusíte byť samotári. Neakčnú náplň zastreší rybolov či poľovačka, všetko z nich zúročíte.

Far Cry 5 je výborne poskladaný a má množstvo módov: kampaň, multiplayer a dokonca aj arkádový mód, kedy prešaltuje na zábavnú vedľajšiu koľaj a plnenie bláznivých misií, ktoré vám prinesú bonusy do kampane. Prepletenie herného obsahu je skutočne výborne a s Far Cry 5 sa dá stráviť aj 50 hodín.

Ni no Kuni II: Báječná japonská rozprávka (PS4, PC)

Prvý diel Ni no Kuni ukázal citlivé prepájanie dvoch svetov v japonskom podaní: civilný a fantastický, kam sa presúva hrdina po nehode svojej mamy. PS3 hit prepojil šikovný scenár s kúzelnou grafikou s nápadmi od známeho štúdia Ghibli a patrí medzi raritu. Je preto veľmi náročne naň nadviazať, lebo originálne nápady sa len ťažko dajú predať druhý raz.

Far Cry 5 a Ni no Kuni II: Výborné hry v otvorených svetoch

Ni no Kuni II Zdroj: Bandai Namco

Dvojka využíva čiastočne predchádzajúci svet, no dej je zasadený o stovky rokov neskôr. Kúzelný ráz krajiny sa nevytratil: sú tu rozmanité kráľovstvá, rasy a nové konflikty. Aj tento raz sem prichádza iný element – prezident neznámej krajiny na Zemi sa stáva veľkou pomocou mladučkého kráľa Evana, ktorému zomrel otec a nepriatelia mu berú trón.

Dvojica sa vydáva na cestu, aby získala ochrancu pre mladíka, ďalších spojencov a mohla budovať nové kráľovstvo. Vďaka dobre napísaným postavám sa neustále oplatí sledovať dej, hoci máte stále nutkanie odbočiť a objavovať možnosti hry sami.

Ni no Kuni II je JRPG, dej a postavy sú silnou súčasťou, na ktorej je postavená hrateľná porcia. Je tu celý svet, kde sa pohybujete v zmenšenej podobe, zbierate predmety, navštívite rozličné miesta, idete do súbojov. Vtedy sa obrazovka prepne a akcia prebieha v reálnom čase: vyberáte si slabé i silné údery či streľbu na diaľku a kúzla. Využívate efekty zbraní i malých pomocníkov a neraz sa strhne mela aj desiatich bojovníkov, no prehľadný interface a dobré ovládanie vás nezmiatne.

Na svetovej mape čakajú jednotlivé lokality, do ktorých sa môžete ponoriť a absolvovať krátke cesty naplnené súbojmi či ďalšími aktivitami. V nich sú už hrdinovia vo väčšej podobe (nie zmenšeniny) a súboje nabiehajú automaticky, akurát vám určia perimeter, za ktorý by ste nemali utekať (ak je však príliš zle, môžete zdrhnúť).

Výhoda lokalít je, že neobnovuje nepriateľov okamžite, až keď ju opustíte – na svetovej mape sa však predmety i protivníci obnovujú neustále, takže môžete ich mastiť dookola. Aj z toho vyplýva, že Ni no Kuni má blízko k tradičnému japonskému grindu – opakovaniu rovnakej hernej porcie s malými odmenami. Hoci dať si pár súbojov navyše za cenu vyššieho levelu sa oplatí.

Popri príbehu, objavovaní sveta a súbojoch si istú časť hrateľnosti uzurpuje aj budovanie kráľovstva. Je to nenápadný element, ktorý je dobre prepojený so zvyškom hry a motivuje vás dať si pauzu od bojov, aby ste zadali príkazy na budovanie stavieb (získate z nich predmety, schopnosti a bonusy), čím sa odmeníte, posilníte svoju reputáciu i seba.

Je to sľubná alternatíva k vývojovým stromom postáv, no neraz spomalí celkové tempo. Už keď sa zahryznete do istých objavov, musíte sa vrátiť do kráľovstva. Na druhej strane súboje s pomocou posíl pripomínajú real-time stratégiu a tam je dynamika zaručená.

Ni no Kuni II vyzerá magicky vďaka cell-shadovanej (akoby kreslenej) grafike a soundtrack od Joea Hisaishiho podporuje jedinečnú atmosféru. Môžete tu vandrovať mesiac a stále máte čo objavovať.