Platforma vo štvrtok oznámila, že reklamu zablokovala v snahe zabrániť nejasnostiam. Podľa všetkého ale opäť zakročila až potom, čo sa problému začali venovať médiá a osobnosti vrátane predsedníčky Snemovne reprezentantov Nancy Pelosiovej.
Problematické reklamy vyzývali adresátov, aby bezodkladne odpovedali na „oficiálne sčítanie ľudu“ v ich volebnom okrsku. Tiež obsahovali ikonku s nápisom „sčítanie ľudu 2020“ a odkazovali na webovú stránku obsahujúcu banner nazvaný slovami „len pre oficiálne účely“.
Príspevky však boli zadané D. Trumpovým volebným štábom, čo u nich napokon bolo uvedené, a odkazovali na typický dotazník zakončený výzvou k finančnému príspevku pre prezidentovu kampaň.
„Je tu zjavný a úmyselný pokus docieliť, aby to vyzeralo ako vládny dokument,“ uviedol na svojom webe Popular Information nezávislý komentátor Judd Legum, ktorý na reklamy upozornil ako prvý. D. Trumpov tím podľa neho v uplynulých dňoch tieto príspevky nakúpil v stovkách verzií.
Facebook urobil výnimku
Manipulatívne či priamo nepravdivé tvrdenia v politických reklamách všeobecne nie sú na facebooku zakázané v súvislosti so sčítaním ľudu, ktoré v USA začne už budúci týždeň, ale sociálna sieť zaviedla výnimku. V decembri však sociálna sieť oznámila, že bude blokovať oznámenia, ktoré by mohli užívateľa zmiasť ohľadom účasti v dôležitom demografickom skúmaní a tým poškodiť jeho efektivitu.
Opatrenie sa vzťahuje aj na platené príspevky. Facebook však najskôr J. Legumovi oznámil, že reklamy D. Trumpovho štábu pravidlá neporušujú, pretože je z nich jasné, že sa netýkajú skutočného sčítania. Vo štvrtok ale kalifornská spoločnosť zmenila názor a oznámila ich mazanie.
Facebook Zdroj: TASR / AP
„Na základe ďalšieho posudzovania aktuálne tieto reklamy deaktivujeme vzhľadom k platným pravidlám, ktorých cieľom je zabrániť zmätku okolo oficiálneho sčítania ľudu v USA,“ citoval J. Legum z vyhlásenia.
Na postoj sociálne siete sa predtým sťažovala okrem iných aj šéfka Snemovne reprezentantov N. Pelosiová, ktorá reklamu prezidentovej kampane klasifikovala ako „úplnú lož a neprijateľný zásah do sčítania ľudu“.
„Viem, že sledovanie zisku je ich (Facebooku) podnikateľským modelom, ale to by nemalo byť na úkor počítania toho, kto žije v našej krajine,“ uviedla na tlačovej konferencii.
Trumpov nástroj v kampani
D. Trumpov tím nechcel záležitosť komentovať. Facebook jeho reklamy vo štvrtok neblokoval prvýkrát. Vlani na jar zakročil proti stovkám platených príspevkov, ktoré pomerne konkrétne menovali svoju cieľovú skupinu, čo je v rozpore so zásadami platformy.
Facebook je pre D. Trumpa kľúčovým nástrojom predvolebného boja. V posledných piatich mesiacoch kampane v roku 2016 tu podľa médií jeho tím zadal skoro šesť miliónov reklám.
Za desať týždňov v čase nedávneho procesu ústavnej žaloby proti prezidentovi zase jeho štáb vypustil okolo 14-tisíc platených príspevkov obsahujúcich slovo „impeachment“, uviedol v februárové reportáži magazín The Atlantic.
D. Trumpova honba za obhajobou prezidentského mandátu by podľa neho mohla sprevádzať „najrozsiahlejšia dezinformačná kampaň v amerických dejinách“.