Je z biznisového hľadiska Facebooku normálne, že kúpila spoločnosť WhatsApp na posielanie mobilných SMS správ za neuveriteľných 19 miliárd dolárov?

Kúpna cena za maličkú spoločnosť s 50 zamestnancami a bez stratégie obchodného modelu predávania reklamy je určite bezprecedentná. Ak si to chcete dať do kontextu, tak Facebook zaplatil za WhatsApp 21-násobne vyššiu cenu ako pred týždňom japonská firma Rakuten za Viber, čo je podobná služba s 300 miliónmi používateľov.

Zároveň ide o 19-násobok ceny za službu na zdieľanie fotografií Instagram, ktorú Facebook kúpil v roku 2012. Kúpna cena bola nepochybne ovplyvnená obrannou stratégiou Facebooku, ktorý si neprial, aby WhatsApp padol náhodou do rúk konkurenta. Firma Marka Zuckerberga ponúkla skutočne štedrú cenu. Keď si porovnáte aktuálnu trhovú kapitalizáciu Facebooku, ktorá predstavuje 173 miliárd dolárov, najnovšia akvizícia zhltla takmer 10 percent z hodnoty Facebooku.

Analytici upozorňujú, že sa nafukuje technologická bublina a môže sa stať, že sa trh prehreje ako v roku 2000. Napríklad technologický index Nasdaq sa dostal nad hodnotou 4000 bodov. Takéto úrovne boli naposledy pred 13 rokmi, keď praskla dotcom bublina.

Kúpna cena vyvolala obavy, že opäť vstupujeme do neudržateľnej bubliny, v ktorej nezrelé webové a mobilné služby maličkých spoločností sú preceňované. Môže to byť pravda, ale my sme presvedčení, že len reflektuje dlhodobú hodnotu služieb, na ktorých sú závislé stále väčšie masy ľudí a počet používateľov rastie. Ak hovoríme o WhatsApp, tak túto službu aktívne využíva 450 miliónov ľudí každý mesiac. Z toho až 70 percent z nich fičí na službe každý deň. Služba tak v súčasnej expanzii rastie každý deň o milión užívateľov, čo je ohromné číslo.

15 miliárd správ denne cez WhatsApp sa rovná počtu poslaných SMS na celom svete. Plus pripočítajte si 600 miliónov fotografií, 100 miliónov video správ a 100 miliónov hlasových odkazov. A to každý deň. WhatsApp je v každom prípade na dobrej ceste stať sa jednou z hlavných webových platforiem na svete. Logicky ide o veľké lákadlo pre Facebook, ako vytvoriť z jednoúčelovej služby prepojením na iné platformy skvelý biznis model, ktorý by zarábal napríklad reklamou. Sme svedkami, že prepájanie platforiem do jedného ekosystému je v mobilnom biznise jadro úspechu.

Bude musieť Facebook zmeniť rétoriku ku klasickým telekomunikačným operátorom?

Kým o služby ako WhatsApp majú ľudia stále väčší záujem, klasickým telekomunikačným operátorom odčerpávajú príjmy z posielania klasických esemesiek. Operátori považujú firmy ako WhatsApp za nepriateľov a ich obchodný model považujú za nebezpečný a nestály. Svoje ťažisko tak telekomy museli zmeniť a presunuli sa na poskytovanie rýchlych internetových služieb. Facebook im v tom pomáhal, pretože obľuba sociálnej siete ľudí presvedčila, aby si k smartfónu zobrali automaticky aj balík s internetom. Na druhej strane je Facebook na telekomunikačných spoločnostiach závislý, preto bude musieť aj naďalej budovať konštruktívne vzťahy a to hlavne v čase, keď prebrali ich hlavného nepriateľa, ktorý im berie tržby.

Ako včlení Facebook spoločnosť WhatsApp pod svoje krídla, keď zrejme bude mať tendenciu z drahej služby vytrieskať maximum aj cez poskytovanie reklamy?

Facebook Messenger od Facebooku a WhatsApp aj po akvizícii sa budú vyvíjať samostatne. Jedinou zmenou je, že spoluzakladateľ WhatsAppu Jan Koum (pôvodom z Ukrajiny) sa stal členom predstavenstva Facebooku. Podľa nás bude naďalej prioritou WhatsAppu snaha o rast nových používateľov a v blízkej budúcnosti sa nebude zaoberať generovaním príjmov.  Je to pre neho v každom prípade výzva.

Akcionári Facebooku zrejme budú tlačiť, aby sa pohli najskôr príjmy z Instagramu a iných aktív v portfóliu. V neprospech WhatsAppu zohráva fakt, že väčšina používateľov sú mladí ľudia. Akcionári sa tak oprávnene obávajú, že službu dokážu tak rýchlo opustiť, ako sa pre ňu nadchli a prejdú na novú technologickú vychytávku. Akvizícia však nie je prekvapivá, my sme to predpovedali už pred dvoma rokmi.

Čo týmto nákupom Facebook sleduje?

Už to nie je sociálna sieť, ale firma, ktorá buduje širšiu komunikačnú platformu. My to definujeme ako Procter&Gamble stratégia. Táto americká spoločnosť vlastní veľké množstvo značiek spotrebného tovaru, ktoré si v niektorých prípadoch dokonca konkurujú. Facebook razí podobnú teóriu, že skupovaním firiem nič zlé nerobí. Dá im výhody odborných znalostí, dám im peniaze, možnosť expandovať, ale naďalej fungujú samostatne.

Facebook si je dobre vedomý, že rast v budúcnosti si nezabezpečí len cez sociálnu sieť. Logicky diverzifikuje riziká a hľadá nové trhy. Práve integrácia WhatsAppu a Instagramu so sociálnou sieťou zabezpečuje príležitosť k rastu v tom pravom slova zmysle. Slabosťou Facebooku je klesajúci počet používateľov. Tým, že Facebook rozptýli služby na viac oblastí, získa nových používateľov alebo sa mu vráti generácia ľudí, ktorých klasický Facebook omrzel. Zároveň sociálna sieť oproti gigantom ako Google, Apple a Microsoft je vo veľkej nevýhode v tom, že nemá vlastný operačný systém. Snaží sa preto ponúkať základné služby a aplikácie naprieč všetkými platformami a akvizície Instagramu alebo práve WhatsApp majú portfólio vhodne rozšíriť.

To má logiku, ale kde vidíte úskalia tejto na prvý pohľad jednoduchej stratégie? Ako hovoríte o diverzifikácii, nekonkuruje si Facebook Messenger s WhatsApp?

Facebook bude pod veľkým tlakom, aby uspokojil kvalitatívne očakávania používateľov, aby prepojenia služieb fungovali na 100 percent a firma mohla akcionárom oznámiť plán, ako generovať príjmy. Samozrejme, budú oblasti, kde sa jednoducho budú služby prekrývať.

Príkladom je vami spomínaný problém. Na prvý pohľad sa pre investora zdá, že ide o kanibalizovanie jednej služby druhou, a to najmä v prípade, že obeť má jasnejší obchodný model. Niekedy však ide o prevenciu voči chúťkam konkurencie. Je však nepravdepodobné, že budú akcionári aj naďalej tolerantní k nekončiacemu apetítu Facebooku po ďalších akvizíciách pri sumách, ktoré padli pri WhatsApp.

Dohoda Facebooku s WhatsAppom však bola jasná. Ňou je budúcnosť v mobile: otvorený a demokratický charakter aplikačného kódovania, distribúcie a objavovania. Aplikácie a služby ako WhatsApp majú výhodu v tom, že sú veľmi ľahko identifikovateľné a majú jasné zameranie, ktoré chápe každý laik. Ak ponúka služba atraktívne používateľské prostredie, ktoré funguje, dokáže z toho vyťažiť enormný nárast používateľov.  

Pre a proti

Áno, je to výhodná kúpa:

WhatsApp získa každý deň milión nových používateľov a v súčasnosti ich je 450 miliónov. Na porovnanie, sociálna sieť Twitter má 241 miliónov používateľov.

V prepočte jeden používateľ stál Facebook 42 dolárov, Twitter v čase vstupu na burzu ohodnotili používateľa na 128 dolárov, v prípade Facebooku dokonca na 145 dolárov.

WhatsApp je mimoriadne populárny medzi mladými ľuďmi od 18 do 24 rokov. Ich podiel je 22 percent, v prípade Facebooku 17 percent.

WhatsApp si našiel cestu aj na perspektívny trh v Číne a iných krajinách, kde sa Facebooku chýba dopyt.

Nie pre kúpu:

Twitter mal vlani príjem 665 miliónov dolárov, WhatsApp len 20 miliónov a chýba mu biznis plán pre reklamu.

Podobná služba Viber bola minulý týždeň predaná za 900 miliónov dolárov. V prepočte jeden používateľ stál len tri doláre, teda 14-násobne menej ako WhatsApp.

Facebook môže mrzieť odmietnutá akvizícia Snapchat za tri miliardy dolárov. Ide o službu na chatovú zdieľanie fotiek a videí, pričom tieto ostanú dostupné iba po určitý čas, nastavený používateľmi. To znižuje náklady aj na prevádzku. Snapchat využíva 55 percent Američanov vo veku od 18 do 24 rokov.