Po rokoch príprav sa rozbieha informatizácia z podpory štrukturálnych fondov. Do konca apríla ministerstvo financií, garant IT eurofondov, rozbehlo sedem výziev a ďalšie dve sú na spadnutie. Celkovo sa v rámci nich alokuje 195 miliónov eur. Len z prioritnej osi na elektronizáciu služieb štátnej správy sa má do konca mája alokovať 450 miliónov eur, takmer dve pätiny celkového eurorozpočtu na informatizáciu.
Šéf sekcie informatizácie na ministerstve financií Pavol Bojňanský predpokladá, že prvé projekty sa začnú realizovať koncom leta. Dodáva, že rýchlosť realizácie závisí od prijímateľa finančnej pomoci, tej-ktorej inštitúcie. Vleklé procesy okolo verejného obstarávania by podľa neho prekážkou byť nemali: „Môže sa začať ešte pred podpisom zmluvy organizácie s ministerstvom.“
Najväčší balík peňazí z doterajších výziev pôjde na elektronické služby katastra nehnuteľností, takmer 33,7 milióna eur. Kataster patrí medzi priority informatizácie, ktoré vlani stanovila vláda. Jeho online portál síce poskytuje výpisy z registra nehnuteľností, no tie sú len informatívne, nemožno ich použiť na právne účely. Elektronizácia má tiež zabezpečiť, aby ľudia mohli na kataster podávať návrhy na vklad cez počítač a internet.
Najďalej sa zatiaľ z eurofondovej informatizácie dostal projekt služieb matriky s rozpočtom deväť miliónov eur. Na Slovensku je v súčasnosti vyše deväťsto matrík, z nich len 120 má pripojenie do internetu. Do životných situácií vstupujú pomerne často, vedú agendy narodení, sobášov a úmrtí. Zámerom ministerstva vnútra, ktoré matričný projekt rieši, je centralizovať úschovu dát, ktoré sa momentálne zhromažďujú na lokálnej úrovni.
Rezort vnútra mieni z eurofondov odfinancovať aj viacero ďalších projektov: vybudovať nový register fyzických osôb (33,2 mil. €), zaviesť identifikátor fyzických osôb (12,6 mil. €) a register adries (8 mil. €). Do budúcnosti plánuje tiež elektronický preukaz totožnosti s integrovaným zaručeným elektronickým podpisom, potrebným na komunikáciu s verejnými inštitúciami. Nové budú aj technické preukazy motorových vozidiel v podobe polykarbonátovej karty so zabudovaným čipom, na ktorom budú uložené údaje.
Na veľké projekty dostanú peniaze i organizácie z rezortu sociálnych vecí, ktorý je ďalšou IT prioritou vlády. Ministerstvo práce a Sociálna poisťovňa chcú do roku 2011 elektronizovať 40 služieb. Plánuje sa, že online bude možné podávať žiadosti o rodičovské príspevky či sociálne dávky.
Zámer počíta i s prepojením na subjekty mimo domovského rezortu. Napríklad oznámenie o práceneschopnosti, potrebné na vyplatenie nemocenského, sa má na úrady dostávať elektronicky priamo od praktických lekárov.