Prvá PlayStation ukázala svetu nový štýl hrania, ikonického Crasha Bandicoota, preteky Ridge Racer, bojovku Tekken a to všetko za 299 dolárov. Bol to výborný kus hardvéru, ktorý priniesol CD mechaniku, kvalitnú grafiku a pre našincov nevídané hry: japonské RPG (Final Fantasy) či nové žánre.
Druhá PlayStation mala ľahkú úlohu nadviazať na úspešného predchodcu. Prišla s rovnakou cenovkou a pridala silnejší hardvér, DVD mechaniku, pokračovania zabehnutých sérií (Metal Gear Solid 2, Final Fantasy X) a viaceré nové (Devil May Cry, Kingdom Hearts). Bol to maximálne žiadaný hardvér na celom svete, ktorý odsunul na vedľajšiu koľaj Sega Dreamcast, Nintendo GameCube aj prvý Xbox.
PS 3 štartovala, keď Sony mala veľké prostriedky aj ambície. Z pozície lídra s obrovským trhovým podielom chcela ukázať svetu, že bude diktovať štart novej generácie. Vysokou cenovkou (499 €) a modernými technológiami. HD, DTS, Blu-Ray skratky mátali mnohých, ale povedať zákazníkom, aby si našli vedľajší džob a kúpili PS3 sa nevyplatilo. Boli to nesmierne náročné mesiace a na Sony sa zviezol Microsoft s Xboxom 360 aj Wii od Nintenda, ktorá preskočila mnohé úvodné rekordy predaja.
PS4 prichádza do iného sveta. Protivníkom nebude iba Wii U (je na trhu rok, ešte sa nerozbehlo), ale aj Xbox One a najmä ponuka tabletov i smartfónov.
Vízia pre hráčov
Za posledných deväť mesiacov Sony tlačila na niekoľkých konferenciách svoju jednotnú víziu, ktorá na prvé miesto nepostavila bravúrne technológie, ale hráčov a vývojárov. Od štartu PS3 sa zmenilo veľa. Sony ide do boja z druhého či tretieho miesta. Herný svet sa dostal do inej pozície. Kaz Hirai už nevedie iba hernú divíziu, ale celú firmu. Aj preto sa od štartu PS4 očakáva veľa a Sony musí ukázať svetu, že značka je silná a jej úspech pomôže celej korporácii.
Dve slová zhrnú cestu Sony od predstavenia PS4 po štart predaja tento piatok: pokora a konzistencia. Sony je sebavedomá a verí v úspech, na druhej strane sa nepasuje za lídra a volí iný prístup. Po generácii PS3 a komplikovanom hardvéri na čele s procesorom Cell siahla po bežných komponentoch a chce sprístupniť systém mnohým vývojárom. A zároveň posilniť ponuku pre hráčov.
Po PS3 generácii Sony vie, že potrebuje získať hráčov i vývojárov nielen kvôli nižším predajom PS3, ale najmä vzhľadom na roztrieštenosť trhu. Nezávislý tím si môže vybrať rýchlo iOS, Android ako aj PC či PS4. Je potrebné presvedčiť ho, že práve na PS4 mu budú vytvorené dobré podmienky vydania hry.
Aj preto Sony na prvej konferencii (New York, február 2013) a sčasti aj na E3 viac hovorí o prístupe k vývojárom a hráčom ako o konkrétnych hrách. Tie si cestu na systém nájdu, ale najprv je potrebné vybudovať ekosystém pre možnosti ich vzniku.
Sony na začiatku predstavuje víziu konzoly, potom ubezpečuje hráčov, že nemusia byť počas hry on-line, registrovať si hru alebo že ju nemôžu ďalej predať (víťazné ťaženie na E3). Neskôr pridáva priaznivú cenu (399 €, opäť na E3) a skorší štart predaja (15. november v USA, GamesCom). Prekvapivo neskoršie uvedenie PS4 v Japonsku (tlačovka 9.9 v Tokiu) len potvrdzuje nutnosť zachrániť a tlačiť na ázijskom trhu novú PS Vita či PS Vita TV.
Boj o jednotlivé trhy
Na každom trhu má Sony inú pozíciu aj ambíciu. Kľúčový boj ju čaká v Severnej Amerike, kde nastal prepad z prvého miesta na tretie v minulej generácii. Má Sony šancu v bašte Microsoftu a po spanilej jazde Wii? Keď je Wii U v pozadí a PS4 štartuje s týždňovým predstihom pred Xbox One s nižšou cenovkou (o 100 dolárov)?
Toto je unikátna šanca nedostať sa iba na druhé miesto, ale vrátiť sa späť do čela a Sony si to maximálne uvedomuje. Tri predajné vlny (launch 15.11, Čierny piatok 29.11, celý december) sú výzvou získať aspoň malý náskok pred drahším Microsoftom.
Ani v Európe nebude súboj ľahký, hoci tu je sila značky predsa len väčšia. Sony príde síce týždeň po Xboxe One, ale iba v niektorých krajinách. Na viaceré trhy príde do Vianoc iba PS4 – zväčša 29. novembra, na Slovensko, do Česka a Maďarska 13. decembra.
Stojí o stovku eur menej ako Xbox One. Je to obrovská výhoda, na prvotný náskok to môže stačiť. Ale Microsoft kontruje veľkým FIFA bonusom pre trhy ako UK, Nemecko, Francúzsko či Španielsko, ktoré môžu naskočiť na túto vlnu vďaka futbalu a Call of Duty.
Sony chce získať najmä body na Britských ostrovoch, ktoré v minulej generácii favorizovali X360, ale ani zlepšenie pozície v Nemecku či Francúzsku nebude na škodu. Južanské krajiny či menšie trhy si môže Sony poistiť, ak bude mať dostatočné množstvo konzol.
V malom decembrovom kole príde na rad ešte Hongkong či Singapur, ale to najväčšie príde 22.2, keď sa PS4 objaví v Japonsku. Otázka znie, či sa Japonci ešte vrátia k obývačkovému hraniu a silnej PS4, keď väčšina hra na handheldoch.
Silné značky a nečakané odklady
A v neposlednom rade zaváži ponuka hier. Sony ide do boja s viac ako 30 titulmi, polovica čaká na hráčov v obchodoch, iná v digitálnej podobe. Sú tu megahity ako Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, FIFA 14 či Need for Speed: Rivals. No zároveň len pred pár týždňami prišli záujemcovia o PS4 o dva potenciálne vianočné blockbustre.
Najprv UbiSoft presunul Watch Dogs na jar 2014 (čo Sony mrzí aj kvôli pripraveným bundlom s PS4). Túto absenciu bude chcieť Sony a UbiSoft vykryť balením s iným hitom Assassin’s Creed IV. Citeľnejšia je strata pretekov DriveClub, ktoré mali ukázať silu PS4 v obľúbenom žánri a nadviazať na úspech iných pretekárskych hier ako Ridge Racer či Gran Turismo. Túto exkluzivita nahradí čiastočne Need for Speed: Rivals.
No aj v časoch absencie dvoch veľkých hier netreba zúfať, lebo Sony si vystačí aj inou produkciou. Strieľačka Resogun, zaujímavý Contrast, MMORPG DC Universe Online a indie hry prídu presne v čase, keď ich Sony potrebuje na vykrytie veľkých trhákov.