Finálna destinácia Mars
Znova vysvetlil, prečo je SpaceX jeho primárnym zameraním. Nie iba z podnikateľského, ale aj z objaviteľského uhla pohľadu. Dostávať na obežnú dráhu družice alebo materiál na vesmírnu stanicu je žiadaná služba. A keď sa to dá robiť lacnejšie, konkrétne bez zničenia 30-miliónového prvého stupňa pri každom štarte, prečo nie.
E. Musk ale prezradil, že finálnym cieľom je kolonizácia Marsu. Jeho odhad je, že prvá posádka sa aj vďaka SpaceX na červenú planétu dostane v roku 2025. Všetok vývoj v SpaceX je ale hlavne pre natrénovanie si transportu ton materiálu na Mars. S dnešnými technológiami by let trval približne pol roka.
Zaznela aj otázka, ktorá sa pri postupnej kolonizácii bude musieť riešiť. A to, aký politický systém by sa na Marse mal aplikovať. E. Musk to vidí na priamu demokraciu. Prvé mestá nebudú potrebovať zástupcov a na všetky spoločné otázky bude odpovedať každý jedinec. Pri pár tuctoch prvých osadníkov to, snáď, nebude také komplikované.
Budúci rok je naplánovaný let druhej generácie rakety Dragon, ktorá dokáže dopraviť sedem astronautov na vesmírnu stanicu. A potom sa, samozrejme, vrátiť na Zem a nie iba zhorieť v atmosfére.
V automobilovom priemysle sa Tesla pomerne úspešne uchytila. Podľa Elona Muska má okrem zabehnutých automobiliek len jedného konkurenta. Nie je to Google, ktorý sa zaoberá technológiou autopilota v autách. Ale bude ju skôr predávať ďalším automobilkám. E. Musk naznačil, že vlastné auto by mal predsa len začať skôr či neskôr vyrábať Apple. Podľa neho na trh prídu so svojim modelom až o štyri roky a to už bude neskoro na zachytenie trendu.
Volant ešte zostáva
Čo sa týka samojazdiacich áut, ktoré ale zvládnu celú cestu úplne bez zasahovania človekom, tie vidí na cestách už o dva roky. Presnejšie povedané v skladoch výrobcov. V závislosti od krajín sveta sa legislatíva na používanie takýchto vozidiel začne podľa E. Muska upravovať najskôr o tri roky. Technicky ale už nie je problém takéto auto postaviť.
V mestskej konglomerácii sa pohybujú najjednoduchšie, pretože len dodržujú odstup od ostatných áut a sledujú značky. Na diaľnici to majú ešte jednoduchšie, pretože nehrozí stret s chodcami. Prekvapujúco najviac sa autopilot zapotí na bežných cestách so slabou premávkou.
Na otázku, či aj Model 3 bude mať funkciu autopilota, odpovedal lišiacky. „Urobíme zrejmú vec,“ povedal. Viac sa máme dozvedieť koncom roka, keď bude predstavená finálna verzia Tesly Model 3. Koniec človekom riadených áut ale nevidí. Je zástancom slobody výberu aj napriek tomu, že sa začína hovoriť o akejsi amorálnosti šoférovania v čase, keď to automobil zvládne bezpečnejšie. Jazdiť vlastnými rukami a nohami nebude podľa E. Muska ilegálne. Ale mohli by sa sprísniť podmienky získania vodičského oprávnenia, myslí si.
Predstavenie Tesla Model 3 Zdroj: Wikimedia
Padla aj otázka ohľadom batérii. V priebehu letu by mala byť oficiálne otvorená Gigafactory v Nevade na výrobu lítium-iónových batérií špecializovaných pre automobily. Najväčšia budova na svete z pohľadu plochy bude mať po dokončení 1,2 štvorcového kilometra. Takmer celá strecha bude pokrytá solárnymi panelmi. Produkcia batérii v tejto továrni bude väčšia, ako výroba vo všetkých ostatných fabrikách na výrobu li-ion batérií na svete dohromady.
S prevratnou technológiou uchovávania energie neprišli. E. Musk upresňuje, že vývoj sa stále posúva, hoci pomaly. Kapacita pri zachovaní rovnakého objemu batérie stúpa približne o 5 percent ročne. Ale pri automobiloch Tesla už kapacitu neberie ako kľúčovú, keďže dosiahla dojazd okolo 500 kilometrov. Bez prestávky veľká väčšina ľudí viac aj tak nejazdí. Čo je teraz omnoho dôležitejšie je znižovanie ceny, aby boli elektromobily dostupnejšie.
Takto vyzerá približne štvrtina Gigafactory Zdroj: Tesla Motors
Demokratizácia umelej inteligencie
Elon Musk je jedna z technologických a podnikateľských celebrít, ktorá nemá úplne pozitívny vzťah k umelej inteligencii. Na konferencii ale vysvetlil, že toto tvrdenie nie je presné. Vývoj umelej inteligencie berie ako prirodzený krok ľudstva, obáva sa len jej zneužitia. Preto vytvoril neziskovú organizáciu OpenAI, ktorá má sledovať tento trend a snažiť sa zabezpečiť jej demokratickosť.
E. Musk má totiž obavy, že umelá inteligencia by v rukách pár vyvolených jedincov mohla znamenať katastrofu. Jedným z možných riešení, ktoré spomenul, je spojenie človeka a umelej inteligencie. Tak, ako má teraz takmer každý vo vrecku výkonný počítač vo forme smartfónu, v budúcnosti by sa nešpecifikovanou formou mohli prepojiť tieto takmer neobmedzené možnosti umelej inteligencie priamo s nervovou sústavou jedinca.