Úrady v Spojených štátoch skúmajú viac ako desiatku dopravných nehôd, pri ktorých figurovali autá značky Tesla a záchranárske vozidlá. Zdá sa, že pokiaľ sú aktivované funkcie na samostatné riadenie, majáky záchranárskych áut a svetelné označenie nehôd dokážu pomýliť senzory Tesly.
Ako je to so samoriadením
Okrem zranení si jedna z nehôd vyžiadala aj ľudský život, a tak regulačné úrady tento problém vyšetrujú. Týka sa to takmer 800-tisíc áut modelov S, 3, X a Y, Tesla však vo vývoji pokračuje. Svoj systém na samoriadenie s názvom Autopilot sa chystá nahradiť systémom FSD.
- Tesla FSD Computer
- Systém FSD (Full Self-Driving, úplne samostatná jazda) má v autách Tesla nahradiť autopilot. Ten dosahuje druhý stupeň autonómnosti a Elon Musk sľubuje v prípade FSD prechod na najvyšší, piaty stupeň. Vozidlo by sa s týmto systémom malo byť schopné samo riadiť a zaparkovať za akýchkoľvek podmienok. Zo samotnej automobilky však vychádzajú pochybnosti o tom, že je to reálny plán do konca roka 2021. Systém pozostáva z hardvérových a softvérových častí.
Ten je zatiaľ vo fáze betatestovania, no kritike podlieha od začiatku. Názvy Autopilot a FSD totiž evokujú príliš vysoký stupeň samostatnosti riadenia vozidla. FSD znamená Full Self-Driving, takže čosi ako úplne samostatná jazda. To však nie je celkom pravda a ani jeden zo systémov sa zatiaľ nezaobíde bez dohľadu ľudského vodiča.
- Stupnica autonómnosti vozidiel
Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.
Najnovšia verzia bude masovejšia
Doteraz sa FSD testovalo na obmedzenom počte vozidiel. Bolo ich čosi vyše 80-tisíc a väčšina patrí pracovníkom firmy Tesla. Najnovšia verzia 10.0.1 je síce stále vo fáze beta, no tentokrát si ju bude môcť vyskúšať aj širšia verejnosť.
Tesla potichu priznáva, že Musk vo svojich výrokoch o autonómnych vozidlách poriadne preháňa
„Santa Musk“ posúdi, kto ako jazdí
Presnejšie – vodiči, ktorí si zaplatia za FSD 10-tisíc dolárov a umožnia Tesle prístup do záznamov telemetrie ich vozidla za posledných sedem dní. Ak metrika za posledný týždeň naznačuje, že ide o zodpovedného vodiča, nové FSD môže začať testovať. Istý príspevok na sociálnej sieti Reddit naznačuje, čo konkrétne „Santa Musk“ posúdi.
Beta button will request permission to assess driving behavior using Tesla insurance calculator. If driving behavior is good for 7 days, beta access will be granted.
— Elon Musk (@elonmusk) September 17, 2021
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?