Elon Musk prišiel s jednoduchým, no funkčným riešením dopravy v meste. Systém tunelov Vegas Loop pod neónovými svetlami Las Vegas zarába 75 miliónov dolárov ročne a ukazuje, že nie vždy je potrebné čakať na dokonalú technológiu. Nehovoriac o neschopnosti sprevádzkovať funkčný tunel kvôli obrím byrokratickým prekážkam. Muskov projekt ukazuje, že dopravnú infraštruktúra sa dá vybudovať 50-krát lacnejšie, ako by si vyžiadala výstavba konvenčných dopravných systémov.
Keď E. Musk prvýkrát oznámil, že bude kopať tunely na zlepšenie dopravy, mnohí to považovali za absurdný nápad. Dnes však jeho projekt Vegas Loop prepisuje pravidlá mestskej dopravy. Systém, ktorý začal krátkym, 1,7-kilometrovým tunelom pod Kongresovým centrom v Las Vegas, sa rozrástol do podoby, ktorá prekvapila aj jeho kritikov.
Vizionár realizuje tento projekt prostredníctvom spoločnosti The Boring Company, ktorú založil v roku 2016. Firma sa špecializuje na výstavbu tunelov a inovatívnych dopravných riešení. Cieľom spoločnosti je znížiť náklady na výstavbu tunelov a zrýchliť ich realizáciu, čo demonštruje práve projekt Vegas Loop.
Ročný príjem 75 miliónov dolárov, 28-tisíc cestujúcich denne, priemerný čas čakania dve minúty a 150 vozidiel Tesla v prevádzke. Na prvý pohľad ide len o jednoduchý systém „tunelov s Teslami,“ no práve táto jednoduchosť je dôvodom jeho úspechu.
Vegas Loop nevyužíva autonómne vozidlá ani kúzlo „hyperloopu“. Namiesto toho stavil na ľudských vodičov a jednoduchosť. Systém jednosmerných tunelov eliminoval riziko nehôd a znížil zložitosť prevádzky.
Kým iné spoločnosti a mestá čakajú na technologické prelomové riešenia v oblasti autonómnych áut, Muskova spoločnosť Boring Company sa rozhodla konať hneď.
Vybudovanie podzemnej dráhy pod Kongresovým centrom v Las Vegas stálo 47 miliónov dolárov. Pre porovnanie, tradičné systémy metra vyžadujú pri prepojení podzemnou dopravou viac ako 330 miliónov dolárov na kilometer úseku. Boring Company sa podarilo znížiť náklady na výstavbu tunelov na 6,5 milióna dolárov za kilometer – teda 50-krát menej ako pri bežných systémoch metra.
Kľúčom k úspore bolo zmenšenie. Zatiaľ čo priemer tradičného tunela je približne 8,5 metra, Boring Company zmenšil priemer na 3,7 metra. Menší priemer znamenal o 67 percent menej zeminy na odstránenie, menej betónu a rýchlejšiu výstavbu.
Inovatívna hromadná preprava
Projekt Vegas Loop je v súčasnosti v štádiu dynamického rozširovania. Plánuje sa vybudovanie 68 staníc a celková dĺžka tunelov má dosiahnuť 140 kilometrov. Sieť prepojí celé mesto, vrátane letiska a centra, pričom cesta medzi nimi potrvá štyri minúty.
Na rozdiel od tradičných projektov verejnej dopravy, ktoré sa budujú desaťročia, Vegas Loop postupuje mimoriadne rýchlo. Mesačne pribúdajú nové stanice, čo je v kontraste s bežnými oneskoreniami a vysokými nákladmi na výstavbu metra.
Vegas Loop nezapadá do tradičných modelov dopravy, ako sú metro alebo autobusy. Predstavuje novú kategóriu – „hromadnú dopravu z bodu do bodu“.
Cestujúci nemusia čakať na pevný cestovný poriadok ani absolvovať zbytočné zastávky. Každá jazda je priamou cestou medzi dvoma bodmi. Tento model priniesol 90-percentnú spokojnosť zákazníkov a priemerné hodnotenie 4,9 z 5. Počas troch rokov prevádzky nebol zaznamenaný ani jeden incident, čo zvyšuje dôveru v bezpečnosť tohto systému.
Ekonomická efektivita ako hlavný tromf
E. Musk sa nezameral na vytvorenie dokonalého riešenia, ale na také, ktoré funguje už dnes, dokáže uspokojiť skutočné potreby a prináša zisk. Už prvý rok prevádzky systému bol ziskový, čo je v oblasti mestskej dopravy unikátne.
Kritici, ktorí označovali projekt za „tunel s Teslami“, prehliadli jeho hlavný prínos – cenovú dostupnosť, rýchlu výstavbu a praktickosť. Vegas Loop dokázal, že niekedy stačí jednoduchý koncept, aby sa vyriešil komplexný problém.