Vizionár Elon Musk je známy netradičným prístupom k riešeniu prakticky čohokoľvek. Často sa inšpiruje v popkultúre, veciam dáva vtipné názvy a netají sa tým, že má za vzor niektorých superhrdinov. Preto veľmi neprekvapí, že má čosi, čo nazýva „Master Plan“, ktorý svetu predstavuje iba po častiach.

Keď na jar 2023 predstavil tretiu časť svojho majstrovského plánu, šlo v ňom hlavne o Teslu. Vizionár sa totiž prostredníctvom svojej automobilky snaží svet nasmerovať k opusteniu fosílnych palív a skonvertovať ho na vyspelú civilizáciu poháňanú obnoviteľnou a zelenou energiou. Súčasťou plánu je produkcia vyššieho množstva elektrických vozidiel, inštalácia tepelných čerpadiel do domov či využitie vodíka v priemysle.

V prípade siete Twitter, ktorá sa nedávno premenovala na X, má však miliardár pravdepodobne iné ambície. Už dlhší čas sa vyjadruje k tomu, že zastáva teóriu neobmedzenej slobody prejavu. Teraz však hovorí o tom, že chce svoju názorovo slobodnú sociálnu sieť stiahnuť z Európy. Najskôr zrušil ikonické modré logo s vtáčikom, ktoré symbolizovalo príspevky v prenesenom zmysle štebotu, popri tom zrušil názov Twitter, ktorý získal v popkultúre dokonca vlastné sloveso (aj na Slovensku sa uchytilo slovo „tvítovať“) a napokon chce opustiť jeden z najdôležitejších trhov sveta.

Ako to bolo s kúpou Twitteru

Po tom, ako sa E. Musk v roku 2022 rozhodol, že má záujem odkúpiť sociálnu sieť Twitter za 44 miliárd dolárov, prezradil, že má v pláne zvýšiť jej výnosy na 26,4 miliardy dolárov ročne. Vtedy to znamenalo viac ako päťnásobné zvýšenie príjmov siete a malo sa tak stať do roku 2028. Predtým, než však sieť kúpil, to na chvíľu vyzeralo, že to možno vzdá. V januári začal skupovať jej akcie, čo z neho urobilo najväčšieho akcionára a neskôr urobil prvú ponuku na odkúpenie Twitteru, čo vedenie odmietlo.

Keď pri druhom pokuse ponúkol 44 miliárd dolárov, predaj začal vyzerať nádejne. V júli však už sám E. Musk začal pochybovať, či chce tento megaobchod vôbec uskutočniť a vec sa dostala dokonca až na súd.

Základným bodom, pre ktorý odmietal urobiť krok vpred, bolo množstvo spamových a falošných účtov na Twitteri. Dohodu o kúpe siete preto na nejaký čas pozastavil. Nepozdávali sa mu totiž údaje o tom, že počet takýchto účtov, ktoré väčšinou nepredstavujú reálnu osobu, ale iba obťažujú ostatných používateľov Twitteru nevyžiadanou reklamou, by malo byť do päť percent. Vizionár si dal vtedy vytvoriť odhady a vyhlásil, že podľa neho je takýchto účtov na sieti asi 20 percent.

Podľa nezávislých prieskumov to vtedy mohlo byť niečo medzi týmito dvoma mantinelmi. V každom prípade však tento aspekt mohol výrazne meniť hodnotu akcií Twitteru a teda aj kúpnu cenu. Musk trval na tom, že chce dôkazy o tom, že je spamových účtov do päť percent a zástupcovia siete zasa trvali na tom, že ich údaje sú správne.

Analytici v tom čase naznačovali, že môže ísť buď o to, že chce Musk z dohody úplne vycúvať, alebo sa len snaží znížiť kúpnu cenu, aby bol pre neho obchod výhodnejší. Tak či onak sa nakoniec obchod uskutočnil v októbri 2022 a miliardár už vopred avizoval, že chce v sieti urobiť obrovské zmeny, čo sa aj časom potvrdilo. V prvom rade mali byť prepustení zamestnanci, ktorí boli zodpovední za kontrolu obsahu na sieti, najmä v zmysle politickej korektnosti. Ďalej bolo v pláne menej reklamy, viac zisku pre poskytovateľov obsahu, škrty v rozpočte a výsledok mal viesť k vyšším ziskom.

Ako to v skutočnosti dopadlo

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa