Elon Musk si minulý rok dal záväzok, že do roku 2023 príde s modelom Tesla, ktorý bude cenovo ešte prístupnejší, než súčasný populárny Model 3. Otázka znie, či je plán vytvoriť elektrické vozidlo s cenovkou pod hranicou 25-tisíc dolárov (necelých 22-tisíc eur) v dvojročnom horizonte reálny.
Okrem zakladateľa Tesly a jeho priamych konkurentov však do trhu s elektrickými autami pumpujú desiatky miliárd dolárov aj tradiční výrobcovia ako Toyota či Volkswagen. Navyše, vo svete vzniká množstvo start-upov, ktoré dúfajú, že získajú čo najvyšší podiel v relatívne novom odvetví. Rastúci trh by mal preto znamenať znižovanie nákladov na výrobu a vyšší konkurenčný tlak.
Asi nie je veľmi ťažké domyslieť si, že cenový problém tkvie hlavne v batériách. Presnejšie – v materiáloch, z ktorých sú vyrobené. Cena akumulátorov tvorí niekedy až tretinu ceny celého elektromobilu. Možno to znie paradoxne, ale motory a ďalšie súčiastky elektropohonu v súčasnosti nie sú až také cenovo náročné.
Prečo sú batérie také drahé
Súčasné elektromobily využívajú prevažne batérie založené na rovnakej technológii, ako bežné smartfóny či notebooky, iba sú o dosť väčšie. Ide väčšinou o lítium-iónové články, ktorých najdrahšou časťou je katóda, čiže jedna z elektród, ktorá sa podieľa na ukladaní a čerpaní elektrickej energie.
Kovy, ktoré sa v katódach používajú, ako kobalt, nikel, lítium či mangán, sa musia vyťažiť, spracovať a premeniť na chemické látky s vysokou čistotou. Batéria akumulátorov typického elektromobilu je pritom viac než meter dlhá, asi meter široká a hrúbka sa pohybuje medzi desiatimi a dvadsiatimi centimetrami. Hmotnosť sa spravidla udáva v stovkách kilogramov a v batérii sa ukrývajú tisícky malých článkov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?