Dying Light (PS4, Xbox One, Windows, Linux)
Dying Light
Poľský tím Techland má najambicióznejší titul: zombie akciu v obrovskom svete. Dying Light je zasadený do olympijského mesta Harran v karanténe kvôli zombie vírusu. Zatiaľ je zásobované liekmi či jedlom, no vláda ho asi vyhladí. Najprv potrebuje získať informácie a posiela do terénu hráča, Kylea Cranea vniknúť medzi gangy, nájsť info a vypadnúť.
Lenže na mieste čaká nejedna morálna dilema, nielen pri záchrane ľudkov, najmä oproti pôvodnej misii. Premisa je zaujímavá, no po niekoľkých hodinách sa vytratí, ale skvostne spracovaná metropola na preskúmanie ostáva, čo je lákadlo pre hráča.
Akcie v otvorenom svete nie sú vzácne (Dead Rising 3 na Xbox One), prepracovanie i náplň sa o to viac cenia. Dying Light je hra, kde sa zomiera ľahko a začína ťažko – musíte si zvykať na ovládanie, pohyb i ťažkopádny boj. Ak sa chcete pustiť do parkourových kúskov a la Assassin’s Creed a štverať sa na vyhliadky, chce to čas.
rvých 5 hodín je hra výzva, lebo nemáte ešte všemožné schopnosti, skôr sa zoznamujete s prostredím a mechanizmom. Napríklad zbrane: väčšinou treba staviť na ručné, nie strelné, lebo tie robia rámus a protivníci vás rýchlo odhalia alebo narazíte na nedostatok munície. No ručné sa zase rýchlo opotrebúvajú či lámu, čo vás môže mrzieť uprostred akcie proti presile. Zaťať zuby na začiatku, sledovať príbeh, splniť prvé povinné i nepovinné questy a potom sa ukáže kvalita.
Vaším hendikepom je od úvodu aj uhryznutie zombies, takže sa vás mnohí štítia a musíte si získať ich priazeň postupne. Preto má zmysel plniť vedľajšie misie, nie sú samoúčelné. Navyše skrývajú skryté príbehy občanov i derú sa na povrch. Nehovoriac o odmenách: body na prežitie v troch kategóriách – Survival, Agility, Power.
Vďaka nim sa naučíte spúšťať na nebezpečnom povrchu, uhýbať, hlušiť v spomalenom zábere a viac. Pohyb je zrazu šikovný a parkour vám ide ľahko. Ale body treba šetriť, kto ich stratí počas zberu, nedostane sa k nim, čo vás núti premýšľať a nevrhať sa bláznivo do akcie.
Dying Light
Hra fandí opatrnosti: gangy, zombie, inteligentní nepriatelia vás zrazia rýchlo. Niektorí sú tupí, ale iní rýchli a ostražití: užijete si kopu dobrej likvidácie, porcovanie či nastraženie pascí s výbušninou, len sa treba dobre pripraviť v teréne.
Stále platí: strelné zbrane iba v čase núdze, radšej sa oháňať kladivom či nožom. Dying Light má prepracovaný systém skúseností i zbraní, takže si môžete vyrábať nové. Tá hlavná devíza – obrovské mesto – sa nezunuje ani po 20-30 hodinách. Navyše si osvojíte striedanie dňa a noci (potme sa ťažšie loví a prežíva, no odmena je vyššia).
Dying Light je ideálny pre co-op. Sólo kampaň je dobrá, no vrstevnaté misie fandia postupu v partii, aspoň v trojici. Vtedy objavíte aj výhodu veľkého mesta, na oplátku vám pomôžu pri presile, tajnom prieniku cez ťažké miesta či pri naháňačkách. Špecialitkou je Be the Zombie mód, kedy náhodný hráč môže vtrhnúť do vašej verzie sveta a robiť brajgel. Dying Light funguje a je to titul na desiatky hodín.
Evolve (PS4, Xbox One, Windows)
Evolve
Evolve má zaujímavý koncept: planéta Shear, ktorú ľudia osídlili, je napadnutá Monštrami a cenné kolónie sú postupné ničené; do úvahy prichádza iba jedno riešenie: evakuovať civilistov. No súčasne sa formuje špeciálna jednotka, ktorá ešte planéte dá jednu nádej a bude bojovať s Monštrami. Na tom by nebolo nič zvláštne, nebyť jedného detailu: všetkých účastníkov konfliktu môžu ovládať živí hráči.
Tvorcovia co-op/multiplayer akcie Left 4 Dead (kde boli angažovaní štyria hráči v akcii) prišli s iným nápadom: do konfliktu zapoja päť hráčov, pričom kvarteto bude ovládať tím ľudí a piaty Monštrum. Je to úžasná idea, výborne pretavená do samotnej hrateľnosti a prekvapivo ponúka variabilnú akciu.
Hoci je príbeh načrtnutý, Evolve neobsahuje štandardnú kampaň pre jedného hráča. Je tu pospájaná pätica misií z jednotlivých máp a módov, no bojujete v nich proti AI ovládaným botom, pripomína skôr Quake III či Titanfall – a slúži ako lepší tréning. Netreba ho podceňovať, AI ovláda protivníkov zručne a príprava na živých hráčov je výdatná. Päť máp preletíte rýchlo, hlavná porcia je hutná.
Tím lovcov má tucet postáv a štyri povolania: Assault je silová zložka, Trapper slúži ako lovec, Medic sa musí starať o zdravie a Support je všeumelec, ktorý strieda útok i obranu. Každé povolanie má iný štýl a dopĺňa sa. Monštrá sú tri (Goliath, Kraken, Wraith) a podobne pri nich platí deľba vlastností: Goliath je silový, Kraken siaha po kúzlach na diaľku a Wraith má špinavé triky.
Na hre je úžasné objavovať tieto typy, za každý hráte odlišne. Monštrá sa navyše vyvíja do vyšších štádií s novými vlastnosťami. Zatiaľ čo úloha lovcov je jasná: (zabiť Monštrum), na opačnej strane sa okrem boja s tímom môžete podujať na ničenie základne ľudí. Nehovoriac o presile ľudí, takže ako monštrum sa musíte naučiť vedieť pohybovať a voliť schopnosti – spolupracujúci tím si zadáva príkazy, snaží sa obkolesiť monštrum a útočiť.
Variabilitu hry navyše zabezpečuje ponuka máp (veľká džungľa, industriálne územie, základňa) a módov. Hunt je typický lov, kde treba zničiť monštrum skôr ako zničí elektráreň. Nest je mód, kde monštrum chráni šesť vajec a lovci ich chcú zničiť. Z vajca sa môže vyliahnuť pomocník, čo je ďalšia prekážka lovcov.
Rescue je mód, kde zranení kolonisti utekajú pred monštrom a lovci ich chránia; úloha monštra nie je ľahká, lebo treba hlušiť kolonistov, no vyhýbať sa lovcom. Defend je náročný mód, kde monštrum atakuje čerpaciu stanicu vesmírnej lode aj s pomocníkmi – lovci chránia loď, aj generátory. A príbehový Evacuation má hlavné súboje monštier proti ľuďom.
Evolve má pred sebou dlhú cestu, súboje začali a v čase písania recenzie boli nerozhodné (50:50 na víťazstvá monštier a ľudí). Autori budú určite pridávať ďalšie mapy (zatiaľ ich je cca tucet), a najmä monštrá, čím zvýšia možnosti. Už v súčasnom stave predstavuje zaujímavý co-op/multiplayer titul.