Každý príchod novej hry od Blizzardu je veľká udalosť, ale Diablo III je jedna z absolútne najväčších. Blizzard má v súčasnosti tri veľké herné série - Warcraft, Starcraft a Diablo. NAjčastejšie vyvíja novinky pre Warcraft vďaka úspešnej MMORPG World of Warcraft. Starcraft dostal pokračovanie po dvanástich rokoch v lete 2010 – a takmer toľko času uplynulo aj od poslednej regulárnej hry v Diablo univerze.
Nekonečné čakanie už tradíciou
Prečo nechá Blizzard čakať hráčov celé tie roky? Diablo III najprv ohlásil 28. júna 2008 v Paríži, odkedy sa objavilo minimálne päť "zaručených" termínoch vydania. Môže za to najmä perfekcionizmus štúdia: hry vydáva až vtedy, keď má vyladené najmenšie chybičky a je spokojné s výslednou kvalitou.
Vzhľadom na doterajšie úspechy (každá jeho hra je hit) si môže tento prístup dovoliť ako jedno z mála štúdií. World of Warcraft predstavuje stabilný prísun financií pre štúdio aj distribútora (dnes už jednu firmu Activision Blizzard). Keď má viac ako desať miliónov hráčov, z ktorých každý platí osem až 12 eur mesačne, možno pokojne tvoriť iné hry celé roky.
Niekoľkoročné čakanie na novú hru od Blizzardu je teda úplne štandardné. Medzi dvomi udalosťami, ktoré hru v jej životnom cykle sprevádzajú, jej oznámení (zväčša na vlastnej akcii BlizzCon, kde sa stretávajú tvorcovia s fanúšikmi) a jej reálnou premiérou na trhu, sa odohrá niekoľko rokov taktického podsúvania drobných kúskov informácií.
O nových povolaniach v hre. Či bude obsahovať úplne nové miesta. Či bude potrebné mať stále pripojenie na internet... Jasná snaha ako udržať stálu pozornosť fanúšikov. Sú komunita, ktorá naplno žije svojimi svetmi a každý nový kúsok informácie je veľká odmena za ich spolupatričnosť. Máloktorá iná hra či štúdio sa môže pochváliť takým oddaným publikom.
PC exkluzívny mohykán
Namieste je zopakovať aj inú raritu Blizzardu – výber PC ako jednoznačnej hernej platformy. Warcraft, Starcraft i Diablo patria na PC. V čase, keď sa toľkí distribútori od osobných počítačov odklonili ku konzolám, im Blizzard tvrdohlavo verí. Možno aj vďaka tomu má lojalitu niekoľkých miliónov hráčov, ktorí dokážu pri každej novej hre lámať rebríčky predajnosti.
A Diablo III už rekordy hlási: ako najčastejšie predobjednaná hra na Amazone aj priamo u Blizzardu. Otázne je už len to, či dokáže zlomiť aj ten najväčší: predaj za prvých 24 hodín. Je to vlastne boj štúdia so sebou samým, doteraz prekonávalo svoje rekordy pri predaji datadiskov k World of Warcraft: The Burning Crusade – 2,4 milióna, Wrath of the Lich King – 2,8 milióna a Cataclysm – 3,3 milióna.
Môže Diablo III predať viac? Analytici odhadujú predaja na 3,5 milióna kópií za celý rok 2012. Šanca na vytvorenie nového rekordu síce je, ale veľmi malá. Napríklad Starcraft II bol rovnako očakávaný a predal milión kópií za 24 hodín a poldruha milióna za 48 hodín. Je možné, že Diablo III ho prekoná, ale na World of Warcraft ešte zrejme nevyzrel.
Diablo III dostanú niektorí hráči World of Warcraft zdarma. Pretože sa vlani upísali na Annual Pass (dali firme prísľub, že 12 mesiacov budú za WoW platiť), odmena v podobe voľného stiahnutia ich v súčasnosti neminie. Po správnosti by sa takto stiahnuté Diablo III za predaný kus rátať nemalo. V tomto smere bude zaujímavé sledovať komunikáciu Blizzardu v prvých dňoch.
Pre firmu síce znamená expedovaný kus, ale za jeho kúpu neuvidí peniaze od hráča. Ten krok je mimochodom jeden z najzaujímavejších v histórii firmy a herného marketingu, pretože takto si Blizzard možno zaistil prísun peňazí za World of Warcraft (v hodnote vyššej ako cena Diablo III), ale zároveň oslabil priame výnosy z premiérového titulu. Hoci na konci dňa je to len vec účtovníctva.
Otázna bude percepcia hráčov pri nutnom prístupe na internete v prípade hrania iba sólo módu. Pri World of Warcraft je jasné, že ho potrebujú – ale hrať samostatne a byť pripojený, zaváňa jednoznačne antipirátskou ochranou a niektoré zapadnuté lokality môžu spôsobiť nižší predaj.
A o čom tá hra vlastne je?
Diablo III je akčná RPG, kde si hráč vyberá jedno z piatich povolaní (bojovník, mág, mních, lovec démonov či šamanský doktor) a s touto postavou sa vydáva naprieč štyrmi aktmi v príbehu do boja na dvoch kontinentoch. Hra sa odohráva 20 rokov po druhom dieli, preto sú niektoré povolania odlišné, a cieľ ostáva viac-menej rovnaký. Hráč postupuje vpred z určitého mesta, ktoré obsahuje postavy ako kováča, doktora a obchodníkov, do akcie, kde kosí stovky nepriateľov a zbiera cenné predmety.
Od Diabla III možno očakávať snáď veľmi prepracovaný rozmanitý svet, bohaté triedy oponentov a najmä cenný lup, ktorý je odsegmentovaný od obyčajných až po veľmi vzácne predmety. Tie sa potom dajú využiť v multiplayeri na výmenu a, samozrejme, bude sa dať šmeliť aj v aukciách.
Hráč využíva dva ukazovatele v akcii: zdravie a manu, dobíja si ich fľaškami červenej a modrej farby, či cez rôzne elixíry. Prepracovaný je aj systém vlastností postavy, kde sa hráč sám rozhoduje, kedy a kam investuje cenné body pri zvyšovaní levelu. Svet je zase známy kombináciou pevných území a náhodne generovaných oblastí, takže každý hráč má do určitej miery odlišnú hru a tým pádom vzniká aj väčšia šanca na opätovné hranie.
Foto na titulke a v článku - Blizzard