Dragon Age pritom neexistuje príliš dlho, ale EA z nej vytvorila za päť rokov esenciálnu RPG sériu vo svojej ponuke. Každý diel púta pozornosť hráčov, milovníkov starých i nových dobrodružstiev.
Malá séria, veľké meno
Prvý diel sľuboval návrat ku klasikám 90. rokov ako Baldur’s Gate a taktické boje vo veľkom svete spolu s košatými konverzáciami či vzťahmi hrdinov. Dragon Age: Origins (jeseň 2009) veľa splnil, hoci bolo treba rozlíšiť PC hru s iným pohľadom a ovládaním na dianie a konzolovú, ktorá bola akčná, dynamická, no lepšie prispôsobená gamepadu. Obsahoval potrebnú dávku politiky, svet Ferelden pôsobil autenticky, konflikt s démonmi vytvorený pre spájanie kráľovstva i rás zabral. Mnohí si užili odlišný štart pre každú rasu: pre človeka, trpaslíka či elfa. Hra uviedla silné postavy: sarkastického Alistaira, cynickú Morrigan i optimistickú Lelianu, ktoré sa zaryli do pamäti hráčov. Debut sa vydaril.
Rozšírenie s názvom Precitnutie (Dragon Age: Awakenings) vyšlo o šesť mesiacov a rovnako sa v hre udalosti posúvajú o pol roka vpred. Svet je zmenený, otvára nové nástrahy, nové útoky záhadných síl nahrávajú prítomnosti démonov alebo iného nepriateľa. Datadisk mal solídny kus príbehu a hoci to už nebola taká osviežujúca porcia ako prvá hra, na pomery RPG išlo o kvalitné dobrodružstvo.
Dragon Age II vyšiel relatívne rýchlo, už na jar 2011 a autori urobili v hre viaceré zmeny. Lineárny príbeh rozložili na tri akty a desať rokov. Spájali spomienky postáv s reálnym dianím, implementovali iný systém dialógov i súbojový systém. Fungovanie partie bolo solídne, priateľstvá i rivalita dali hre dobrý náboj, no mnohí vytýkali akčnejšie zameranie – klasická hrateľnosť bola fuč. Iní zase vytýkali svet, v ktorom sa odohrávala – primárne v jednom veľkom meste a nie regióne s mnohými časťami. EA sa rozhodla dať Dragon Age pauzu a nový diel pripraviť k väčšej spokojnosti hráčov.
Dragon Age: Inquisition – veľký svet a viac voľnosti
Nový Dragon Age začína ako správna RPG výberom postavy: štyri rasy, tri povolania a hneď idete do akcie. Hráč prežije obrovskú explóziu, ktorá zabila mágov i templárov, na oblohe sa objavila obrovská trhlina, ktorou sem prúdia démoni a vaša postava ako jediná dokáže tieto brány uzavrieť. Vyšetrovanie ako zachrániť svet začína a hráč získa väčšiu rolu ako iba pešiaka vo svete, ktorý dostane úlohu nájsť portál, uzavrieť ho a ísť k ďalšiemu. Dej nemá toľko zákutí a neraz sa vytratí, ale pridá ďalšie postavy a vy môžete sledovať ich históriu, vlastné dilemy a vytvárať si rozličné interakcie, ale na rozdiel od iných sérií vás nešokuje zvratom napríklad v druhej polovici hry. Akoby scenáristi sami tušili, že je tu taký veľký svet, v ktorom si budete chcieť užívať voľnosť – kusy deja či histórie nájdete, emócie sa dostavia tiež, ale pravidlá narácie sú odlišné ako v iných RPG eposoch.
Inquisition má úžasne rozpracovaný svet a ten chcete objavovať, ovplyvňovať, užiť si ho. Najprv sa pohybujete ako tradičná postava, hľadáte predmety, bojujete, skúmate. Dej vás po čase hodí k titulnej Inkvizícii, orgánu moci, kde sa môžete spolupodieľať sa na rozhodnutiach, ktoré ovplyvnia celý svet. Budete presúvať jednotky po mape, zapojiť sa do politiky a jednotlivých frakcií – ich porozumenie uľahčí riešenie misií. Zverbovať na svoju stranu nemožno všetkých: aliancie a politické frakcie vám môžu pomôcť, ale pozadie je zamotané. V tomto smere vynikne systém dialógov a rozhodnutí, ktoré sú silnou devízou série. Dokonca si možno importovať aj rozhodnutia z minulých hier cez aplikáciu. Ako člen Inquisition potom môžete obsadzovať jednotlivé časti sveta, tvoriť si predsunuté základne alebo obetovať dedinu, pokiaľ je v obliehaní démonov. Potom sa do sveta vydáte reálne a cítite dopad.
Nový Dragon Age dostal opäť veľké mesto na preskúmanie, kde budete tráviť veľa času, ale netreba sa pohybovať iba tam. Civilná časť hry vám umožní nielen riadiť kus sveta, ale venovať sa predmetom a výzbroji. Budete ich vylepšovať a popritom vybavovať svoje sídlo. V civilnej časti odhalíte aj pôvod či minulosť iných postáv, kde sa ku slovu dostávajú opäť košaté konverzácie a očakávané romance. V partii môžete mať štyroch členov, takže sa budete neraz rozhodovať, koho brať a koho nie.
Keď vyjdete za brány mesta, otvorí sa široký svet. Obrovské regióny skrývajú pevnosti, dediny, lesy či bažiny a zamrznuté územia čakajú na preskúmanie. Niekedy sa do nich vydáte v snahe zatvoriť portál, inokedy plniť nepovinné misie, ktoré občas pripomínajú typickú kuriérsku či žoldniersku službu, ale odmena za každý quest prichádza. Dragon Age: Inquisition má bohatý svet, kde nič nie je zbytočné: či zbierate rastliny, zháňate odvoz ďalej alebo bojujete s nepriateľmi na čele s titulnými drakmi (čo je už pomyselný vrchol hry, takže na nich nenatrafíte vždy). Hra má výborne rozdelený svet a spočiatku sa budete boriť s nedostatočným levelom – nepokúšajte osud, lebo oponenti sú ťažkí a zrazia vás hneď. Postupné otváranie mapy, získavanie území a putovanie do ďalekých končín má jasnú štruktúru.
Vyvíja sa aj vaša postava. Je tu vývojový strom vlastností vrátane doplňujúcich možnosti (veľkosť inventára), získavate plány na úpravu zbraní a alchymisti si zgustnú na rozličných receptoch. Postava sa posúva ďalej po svojej línii: takže bojovníci majú obojručné zbrane, kúzelníci vylepšujú mágiu atď.
Súbojový systém kombinuje oboch predchodcov. Celkovo je dynamický ako v Dragon Age II, stále však existuje možnosť pauzy a rozdávania príkazov. V tom momente sa hra mení na taktickú ako prvý Dragon Age na PC s odlišným pohľadom na bojisko. Vtedy môžete každej postave nakázať, čo má robiť a súboj pokračuje ďalej. Zatiaľ čo jednu postavu ovládate sami, ostatné tri ovláda AI, prípadne vaša séria príkazov. A štýl hrania môže byť rozličný: ak sa spoľahnete na náhodu a AI, užijete si kopu súbojov ako v akčných RPG, s dôrazom na hlavnú postavu. Taktici budú pauzovať azda každú minútu, aby zvolili nový úder, iné kúzlo. Funguje to – a nechýba tomu variabilita potrebná pre viac hráčov.
Svet je obrovský a po 20, aj 40 hodinách zistíte, kde čerpal inšpiráciu v celkovom poňatí. Dragon Age: Inquisition má veľmi blízko Skyrimu aj v celkovom fungovaní – svet si žije samostatne, zvieratá sa bijú, naháňajú, vy zasahujete do divočiny i života ostatných a máte obrovskú voľnosť. Odísť na tucet hodín od príbehovej línie? Ak máte dostatočný level postavy a chuť objavovať, no problem.
Grafika využíva možnosti nových konzol znamenito a recenzovaná PS4 verzia vyzerá výborne. Zvuk je kvalitný, hudba podmanivá, hoci jej nie je veľa. Hrať na PC či next-gen konzolách má zmysel, hoci majitelia PS3 a X360 si užijú hru tiež. A je to skvost, ktorý tento rok v žánri asi nič neprekoná.
Dragon Age: Inquisition vyšla 21. novembra 2014 na PS4, Xbox One, X360, PS3 a PC.