Aj na túto otázku hľadal minulé leto odpoveď Marián Repáň, stojaci okrem iného za projektom OdKomunity.sk podporujúcim filozofiu sharing economy. A ak by sa mu to podarilo, prečo by to predajcovia robili?

Dobromat je praktické spojenie nakupovania na e-shopoch a zasielania príspevkov tomu, koho si kupujúci vyberie. Pred nákupom je potrebné na webe Dobromatu vybrať obchod, z ktorého idete nakupovať. A nadáciu alebo organizáciu, ktorej sa má príspevok poslať. Každý obchod má svoju vlastnú politiku, takže to môže byť pol percenta z vášho nákupu alebo aj konkrétna suma podľa výšky utratenej sumy.

Omnoho jednoduchšie je ale do internetového prehliadača nainštalovať plugin Dobromat. Chrome alebo Firefox (onedlho aj Edge) potom automaticky rozozná, že ste otvorili stránku e-shopu, ktorý je na Dobromate registrovaný spolu s presnou sumou (percentami), ktoré zvolenej nadácii zašle.

Organizáciu či nadáciu stačí vybrať raz a systém si ju zapamätá, kým si nevyberiete inú. A už stačí len nakupovať. Nie je nutné byť na danom e-shope registrovaný a je jedno akou formou za tovar alebo služby platíte. Dobročinný príspevok ale platí výhradne predajca, kupujúci nezaplatí ani o cent navyše.

Dobromat je unikátny projekt na spojenie e-nákupov a charity

Zdroj: Dobromat

„Zrealizovať sa to podarilo na prelome novembra a decembra 2015. Vtedy sme začali oslovovať
prvé združenia a obchody,“ povedal M. Repáň pre Trend.sk. Momentálne je do projektu zapojených 427 predajcov ako Martinus, Muziker, Baťa alebo TPD. A zaregistrovaných je viac ako 1 500 združení a nadácií z celého Slovenska od Ligy proti rakovine cez Slobodu zvierat až po Združenie priateľov Hričovského hradu.

Pre predajcov a obchodné siete má Dobromat tiež pozitíva. V prvom rade je to jednoducho spoločensky prospešné a výsledkom je dobrý pocit. Ale ide o podnikanie, takže pragmatickými výhodami je napríklad zlepšenie renomé predajcu. Ktorá firma by nechcela v očiach zákazníkov vyzerať ako štedrá voči nemocným a podobne.

Navyše je Dobromat aj druhom vernostného programu. Časť klientov si zvykne nakupovať skôr v obchode, ktorý vďaka ich nákupu venuje príspevok vybranej organizácii než v inom obchode. Je to tiež možnosť ako osloviť ďalších nových zákazníkov. Nadácie môžu tiež apelovať na verejnosť, aby preferovali nákupy v obchodoch zapojených do projektu Dobromat.