Destiny sme venovali tematický článok pri vydaní 9.9; odvtedy hra vyšla, kúpili si ju milióny hráčov, prišli kritiky i úvahy o smerovaní herného priemyslu. 500 miliónov dolárov vyvoláva stále otázky.

Ale kedy recenzovať Destiny? Po týždni či štvrťroku, keď vyjdú naň aktualizácie? Po dosiahnutí levelu 10, 20 či 30? Na konci kampane? Po zopakovaní jednej misie desať ráz? Po získaní najlepších predmetov? Po absolvovaní Raidu, čo má byť prvý vrchol hry? Hra sa vyvíja a každý týždeň vyzerá inak po novom patchi. Je na vás, či vás pohltí a kedy ju prestanete hrať. Niekto po 20 hodinách, iný už investoval 100. Na Destiny budete mať iný pohľad podľa doterajších skúsenosti s dvomi žánrami.

Akčnými hrami, lebo Destiny vytvorilo Bungie, autori Halo a mnohí očakávajú, že nový epos ho má prekonať. A ukázať, či vymyslelo veľa nových nápadov v žánri. Druhý pohľad budú mať hráči MMO, on-line svetov, kde trávia stovky hodín (World of Warcraft). Im bude hra imponovať kooperáciou, prepojeným svetom, sociálnym systémom. Je dobré pripomenúť, že Destiny skúša priniesť MMO na konzoly a uspieť. Tak je najlepšie na Destiny pozerať dvojako: cez akčného hráča i fanúšika MMO.

Destiny: zmení akčné hry nových konzol?

Pohľad fanúšika akčnej hry

Akčného milovníka zaujíma vstup a príbeh. Je zvyknutý na epické kampane a Destiny tu rozpráva dej o príchode Travellera na Zem, kedy začala v našej slnečnej sústave zlatá éra, no teraz žijú na posledných miestach a vy ako ochranca bránite City pred útokom. Chcete zachrániť rasu i brániť Zem. 

Destiny začína veľkolepým introm, má vynikajúci monológ Billa Nighyho a rozpočet cítiť z každej sekundy. A po ňom skončíte v sci-fi zrúcanine, kedy utekáte k metropole a tempo sa zvoľní. Objavíte po svojom boku bota menom Ghost (nahovoril ho Peter Dinklage), sprievodcu v akcii a začnete odhaľovať nielen Zem, ale aj Mesiac, Venušu i Mars. Nečakajte slnečnú sústavu, ani príbehové zvraty. Destiny nemá gradáciu ako kedysi niektoré diely Halo. Ale dobrý svet a potenciál do budúcnosti.

Od začiatku sa hrá ako typická strieľačka. Rýchle tutoriály, zistiť proti komu bojovať. Príbehové misie sú vhodne rozložené, udržia vás v strehu cca 15 hodín, čo je na dnešné pomery nadpriemerná dĺžka. Prostredia sú variabilné, arzenál bohatý a vývoj postavy ide stále vpred: čím vyšší level, tým lepšie skúsenosti a lepšie možnosti. Kampaň sa dá hrať sólo, ale dajú sa zavolať aj kamoši, čo posilňuje co-op mód a spoločné hranie. Najlepšie momenty má na začiatku a na konci, zatiaľ čo prostredná časť či misie na Mesiaci nemajú grády ako záťahy na Venuši či Marse. Mnohí budú prekvapení, že sa nehrá toľko na príbeh ako na jednotlivé časti vesmíru a najmä zvyšovanie vlastného levelu či možnosti boja.

Možnosti multiplayeru sú väčšie. Akčný fanúšik to zistí po dosiahnutí levelu 20 či na konci kampane, kedy aj podľa autorov Destiny iba začína. Resp. začína ďalšia porcia hry, kde už nestačí investovať iba 15 hodín času a mať jasný cieľ. Iné misie, odlišné módy, ale vpred by vás mala hnať vlastná motivácia získať lepší predmet, posilniť postavu, zdolať misiu na vyššej obtiažnosti, nie príbeh. To už nie je parketa bežnej akčnej hry, kde sa hrá 10 hodín kampaň a dookola točíte boje na 10 mapách... 

Destiny: zmení akčné hry nových konzol?

Pohľad milovníka MMO

MMO hráč sa hneď pri vstupe do Destiny poteší výberom troch postáv: agilný Hunter, bojový mág Warlock či defenzívny Titan. Každá má prirodzený štýl, silné i slabé vlastnosti, na rozdiel od RPG sa od seba toľko nelíšia a otázne sú zbrane pre tri sloty: ľahká, ťažká a špeciálna. Ku cti príde rozdelenie v hre neskôr, spočiatku si vyberte podľa intuície a prvých popisov.

Vývoj postavy je spočiatku dynamický, neskôr sa spomalí. Dosiahnuť level 10 je ľahké, prísť na 15. si už vyžiada viac času a osobne som prišiel k levelu 20 ešte pred koncom kampane. Zisk nového levelu je malou oslavou hráča, ale nemá ešte taký veľký vplyv na okolie. Poriadna vlastnosť chýba, zbrane sú naokolo – a zistíte, že levely a XP systém majú aj predmety, čo je výrazný zlom. Kým vás prepadne loot mánia, naháňačka s cieľom získať top predmet pre postavu, ste stratení v kolotoči ako v Diable. 

Dostanete sa do bodu po skončení kampane, kedy máte level 20 a viac, chcete byť ešte lepší a idete si hľadať spôsoby ako získať lepší predmet v akcii. Sú tu Crucible boje, kde podobne ako v Call of Duty bojujete na mapách ako pešiaci, vo vozidlách. Je to úžasná akcia, čo prepadne občas do chaosu, ale má dynamiku. Sú tu Patrol misie, vhodné na zbieranie ďalších skúsenosti, ale inak nie príliš originálne na náplň: zber predmetov, hlušenie počtu nepriateľov atď. Heroické misie sú repete príbehových a dávajú zmysel, ak si chcete vyskúšať to najlepšie z kampane. 

Ale to sú stále módy ako z akčnej hry a MMO hráč bude hľadať, kde by mohol využiť svoju postavu čo najlepšie aj v tíme. Kooperácia je pre neho esenciálna a dočká sa v Strikes, misiách pre tri osoby a la dungeony z MMORPG. Intenzívne, premyslené záťahy s parádnymi úlohami, silnými momentmi, kde už oceníte spojenie troch tried bojovníkov. Postupne ich lúskate, získavate lepšiu výbavu a tú budete potrebovať do ďalšieho módu. Raidy sú záťahy pre šiestich hráčov. Zatiaľ je k dispozícii jeden a oproti Strikes si musíte hľadať cestu v misii a oveľa viac komunikovať. Nenechať nič na náhodu, ale ísť starostlivo vpred. Raidy sú najväčšie výzvy pre hráčov od 26. levelu, ale majú aj najlepšie odmeny.

Destiny: zmení akčné hry nových konzol?

Verdikt

Podľa Bungie hralo po mesiaci Destiny 3,2 milióna hráčov cca 3 hodiny denne. Je to ukážkový žrút času pre milovníkov multiplayer hier a je možné, že práve MMO hráči budú z neho nadšení. Chýba im síce väčšia starostlivosť postavu, ktorá je zúžená na zvyšovanie levelu i predmetov postavy, ale systém Strikes a Raidov im bude imponovať. Milovníci akčných hier sa musia pripraviť, že po 15 hodín končí príbeh a prichádza opakované prechádzanie misií a módov, kde na konci čaká „len“ lepší predmet. No boj za najsilnejšou výbavou bol odjakživa najväčším lákadlom. Destiny čakajú ďalšie misie, mapy – zatiaľ ide o chytľavú hru, aj keď veľa sme zažili a pôsobí skôr ako kompilát, nie totálna revolúcia.

Destiny vyšla 9. septembra 2014 na PS4, Xbox One, PS3 a X360.