YouTube je fenomén sveta internetu. Od založenia pre šiestimi rokmi stúpa návštevnosť portálu aj kvôli jednoduchému nahrávaniu vlastných videí. Je ich už toľko, že je fyzicky nemožné pozrieť si aspoň stotinu. Každú minútu na tento server pribudne 48 hodín videa, čo za týždeň predstavuje dĺžku 240-tisíc celovečerných filmov. Ak by si jeden človek pozrel denne jedno video, tak by YouTube navštívila polovica planéty.
Je preto úspech získať pozornosť divákov vo veľkom množstve. YouTube každoročne zverejňuje rebríček desiatich najsledovanejších videí. Obsahuje všetky skupiny alebo žánre internetových videí, od hudobných videoklipov a televíznych reklám až po nahrávky domácich chlpáčov. Umiestnenie niektorých z nich sa zdá na prvý pohľad nepochopiteľné. Aj to je sila virálnych kampaní, dobrého načasovania alebo iných faktorov, ktoré na internete tvoria legendy.
10. Desiatku otvára milé video mamy mačky, ktorá akoby tíšila svojho potomka s nočnými morami. Za sedem mesiacov sa toto video pozrelo už takmer 38-miliónkrát.
9. Známa televízna reklama na automobilku s témou hviezdnych vojen mala na získavanie kliknutí čas už od februára a zúžitkovala to viac ako 45 miliónmi zhliadnutí.
8. Jedenásťročnú Filipínka žijúca v Kanade vo februári nahrala jej sestra ako spieva hit od Lady Gaga, aby to ukázala rodine. Video si všimol bloger, ktorý naň upozornil samotnú slávnu speváčku. Tej sa malá interpretka tak zapáčila, že link s videom zverejnila na svojom Twitter účte a za pár dní ho už videlo milión ľudí. Doteraz bolo videné viac ako 45 miliónov krát.
7. Dôvod umiestnenia videoklipu skupiny The Lonely Island so skladbou The Creep si musí nájsť každý sám. V každom prípade video troch spevákov ale aj komediantov bolo prezreté 48 a pol milión krát.
6. Podobne je na tom aj domácka cover verzia Look at me now od Chrisa Browna, ktorú si nahrala interpretka Karmin. Pravdepodobne surferov uchvátil jej prejav a intonácia.
5. Na piatom mieste je pre nezasvätených veľmi podivná animácia s ešte zvláštnejšou hudbou. Pre ostatných je Nyan Cat symbolom internetových meme, teda akýchsi symbolov alebo novodobých smajlíkov. Ide o jednoduchú animáciu vesmírom letiacej mačky s telom z pečiva, ktorá zanecháva dúhovú stopu. Od apríla má za sebou 54 miliónov pozretí.
4. YouTube by bez mačiek a bábätiek nebol to čím je. Štvrté najpozeranejšie video s viac ako 56 miliónmi kliknutí je domáca „hádka“ dvoch asi ročných chlapcov. Zaujalo pravdepodobne aj ich názorné argumentovanie a neverbálna komunikácia.
3. Ako jediným sa podarilo až dvakrát do prvej desiatky dostať triu zabávačov The Lonely Island. Ich videoklip Jack Sparrow s paródiami na filmové trháky spievaný aj Michaelom Boltonom sa stal tretím najsledovanejším videom roka. V číslach to znamená necelých 61 miliónov pozretí.
2. Druhý je pes. Presnejšie jedna časť zo série Talking Animals. V klipe je nadabovaný pes, z ktorého si majiteľ uťahuje. Takmer profesionálna práca odčítania „pier“ a vtipné herecké podanie zaručilo videu 75 a pol milióna videní.
1. Najsledovanejším YouTube videom roka je videoklip Friday od Rebeccy Black. Americká tínedžerka nahrala svoj singel v marci a okamžite sa videoklip k nemu začal po internete šíriť ako lavína. Najtrápnejšie, také zlé, až je to dobré a podobné prívlastky spolu so šikanou v škole donútili Rebecu Black video v júni stiahnuť. Už vtedy malo 168 miliónov zhliadnutí. Znova sa na YouTube objavilo v septembri a nazbieralo ďalších 13 miliónov videní. Google, ako majiteľ služby YouTube si ju najal, aby tohtoročný rebríček aj moderovala.
Aj všetkých tohtoročných top 10 najsledovanejších videí zďaleka nemá na klip Justina Biebera - Baby, ktorý so 675 miliónmi videní od februára 2010 drží svetový rekord ako najsledovanejšie YouTube video v histórii.
Foto na titulke - Flickr.com