Úvodná nádielka hier na PlayStation Vita je viac ako sto dní na trhu a po štartovacom období prichádza druhá vlna hier, aby systém nezapadol. Tretie strany zatiaľ veľa hitov nemajú (napríklad Mortal Kombat, alebo Disgaea 3), tak sa o ponuku stará priamo Sony.

Gravity Rush zaujme už pútavým introm, v ktorom sa kotúľa jabĺčko zo stromu po uliciach mesta. Na prvý pohľad inšpirácia z Forresta Gumpa, no keď tušíte, že hra má čosi spoločne s gravitáciou, čakáte, čo príde. Jabĺčko putuje k hlavnej hrdinke, ktorá si takmer nič nepamätá. Keď ju začnete ovládať, nasledujete záhadnú čiernu mačku po uliciach neznámeho mesta s oranžovým nádychom.

Sledujete animácie v hre, komiksové prestrihy a hneď sa strhne katastrofa, keď obrovský vír nad mestom sťahuje budovy a likviduje celý mestský blok. Múdra mačka radí hrdinke Kat, aby použila svoje schopnosti a hneď uvidíte hlavný mechanizmus hry.

Desať hodín v Gravity Rush

Kat totiž dokáže ovládať gravitáciu. Respektíve, vie ju na chvíľu vypnúť, čím sa dostáva akoby do beztiažového stavu a môže poletovať vo vzduchu. Potom ju môže zasa zapnúť a začne padať, pričom hráč celú dobu určuje jej smer. Pointa je, že vzduch nie je prekážka na pohyb, ale príležitosť prekonávať bariéry.

V prvej kapitole sa takto efektne dokážete dostať cez trosky budov ku stratenému chlapcovi, neskôr na nedostupné časti mesta za potrebnými kryštálmi. Od druhej kapitoly začnete približne chápať, čo sa deje. Mestečko Hekseville trpí gravitačnou búrkou, preto je rozložené na drobné časti a vy sa snažíte vďaka nazbieraným kryštálom niektoré časti opraviť.

Zistíte, že po meste behajú viaceré postavy s podobnými schopnosťami ako má Kat – Shifteri. Zoznámiť sa s niektorými je náročné, preto ste zo začiatku v pozícii outsidera, dokonca ani obyvatelia vám neveria, hoci im zachraňujete životy.

Desať hodín v Gravity Rush

Gravity Rush má epizódny charakter, no tmel v podobe originálneho sveta je silný. Epizódy sú rozložené naprieč celou desaťhodinovou kampaňou. Každá obsahuje niekoľko príbehových misií, ktoré vás posúvajú vpred. Popri nich ponúka hra viaceré vedľajšie úlohy – zber kryštálov, preteky s časom či možnosť obnoviť časť mesta.

Pohyb po meste, skákanie po budovách, preklenutie do inej časti mesta sa dá naučiť rýchlo. Rovnako aj boj. Najprv sa rysuje ako typická akčná adventúra, kde bude Kat kopať či udierať oponentov, rýchlo sa však zapoja aj schopnosti gravitácie – vrátane možnosti hádzať sudy či predmety, zdvihnúť nepriateľa zo zeme a porátať sa s ním vo vzduchu efektným kopom. Samostatnou kapitolou sú bossovia.

Desať hodín v Gravity Rush

Svet Gravity Rush je kombinácia cyberpunkového, depresívneho príbehu typu City of Lost Children so svetlým či oranžovým nádychom samostatného originálneho miesta. Ľudia sa nedajú prirovnať k žiadnej národnosti, hrdinovia nie sú tie typické archetypy z iných diel, všetko si Japonci vymysleli od počiatku a ešte pre hráčov zo Západu radšej nechali pôvodnú jazykovú stopu s titulkami, aby sa originálne rysy Gravity Rush nestratili.

Ku všetkému si treba prirátať originálne ovládanie PS Vita. Gyroskop funguje naplno, takže sa pripravte na natáčanie konzoly, dotykové ovládanie a pár tlačidiel. Ale je to funkčné a po čase dokonca sugestívne riešenie, aj keď hranie v autobuse bude vyzerať občas trošku zvláštne.

Toto je viac ako akčná adventúra, kde ovládate gravitáciu. Ponúka viac ako iba herný mechanizmus, čo sa nepodobá na nič z iných hier. Je to pulzujúci svet, možno na pokraji zániku či vzniku novej etapy, ale oplatí sa do neho ponoriť. Možno nič originálnejšie už v tomto roku nepríde...

Gravity Rush vychádza exkluzívne v stredu 13. júna 2012 na PlayStation Vita.

Foto na titulke a v článku - Sony