Zostavili sme prehľad najzaujímavejších hier z posledných rokov, za ktorými stojí jediný človek. Vymyslel ich od základu sám, často aj naprogramoval alebo roky po nociach pripravoval kód, dizajn levelov, prípadne hry dokonca neraz vydal.
Everything Zdroj: David O’Reilly
Everything: Filozofická hra, kde ste všetkým (PS4, Steam)
Everything je najnovší prírastok do série projektov a je to veľmi netradičná hra búrajúca bežné predstavy o štruktúre sveta, aktivitách hrdinov či boja so zlom. Namiesto všetkých tradičných elementov využíva otvorený svet, ktorý sa neustále mení – dňom i nocou, ročnými obdobiami, celkovým kolobehom života.
Hráč sa ujme najprv štvornohého zvieraťa, neskôr môže putovať svetom ako krík alebo strom, ktorý sa mení postupne na les. Pochodujete vpred, čím zanechávate po sebe stopy a neskôr môžete získať opäť inú podobu. Interakcie s okolím prebiehajú pomocou myšlienok a dialógov – kamene hovoria o chladnej zime, stromy zase o zmysle života a čo sa stane, keď ich kamoši a bratia postupne zmiznú. Po svete sú rozhádzané audio nahrávky z prednášok britského filozofa Alana Wattsa o živote.
Everything je jedna z novodobých hier, kde už nemusíte iba skákať, strieľať či súperiť o najlepší čas. Snaží sa mať oveľa hlbší presah a hráčovi ponúka nielen pasívne sledovanie sveta (môžete súčasne žehliť či písať text), ale dovolí vám stať sa aktívnou súčasťou sveta v obehu.
Môžete sledovať prírodu, jej simulácie, aktívne sa do nej zapojiť, hrať za ľubovoľné predmety i postavy alebo sa stať ich súčasťou. Nemáte tu klasické úlohy s výkričníkmi, no postup vám prináša nové možnosti, ďalšie časti prednášok alebo možnosti tvoriť vlastné časti univerza. Z hry sálajú iné pocity – žiadne víťazstva, ale skôr smútok, radosť, pokoj a harmónia. A svet sa vyvíja, neexistuje klasická pauza, všetko plynie počas aj WC pauzy.
David O’Reilly tvoril Everything viac ako tri roky. Pomohol si akurát prednáškami Alana Wattsa, hudbu a zvuky mu zložili ďalší dvaja tvorcovia a tretí kódoval. No celá myšlienka a dielo patrí jemu – autorský projekt pripomína artový projekt, o čom svedčí aj jej uvedenie na filmovom festival v Berlíne.
Axiom Verge Zdroj: Tom Happ
Axiom Verge: One-man show za 7 rokov
Axiom Verge je pocta klasickým škaredým skákačkám a arkádam z 80. rokov. Je to poctivá akcia, ktorá vám ponúka osvedčenú hrateľnosť. Borec kráča do bočných strán, strieľa po nepriateľov, na konci levelu čaká megaboss, na ktorého musíte vymyslieť osvedčenú taktiku.
Axiom Verge má dokonca solídny dej, osobitý vizuál a skúmanie levelov podporujú variabilné prostredia. Jediný človek dokázal pripraviť silné momenty a špeciálny čas venoval práve bossom. Medzi jasné pozitíva patrí široká škála zbraní i postup na vyššie úrovne a získavanie skúseností.
Vývoj Axiom Verge začal v marci 2010 a Tom Happ najprv vytvoril PC a PS4 verziu a ďalej pokračoval v tvorbe Vita verzie či dvojice Wii U a Xbox One. Je to najsilnejší príklad projektu jednotlivca – Happ si okrem dizajnu zložil aj hudbu.
Thomas Was Alone Zdroj: Mike Bithell
Thomas Was Alone: Vynikajúca logická hra
Aj za Thomas Was Alone stojí jediný chlapík – Mike Bithell. Hráč sa ujíma malého štvorca Thomasa, čo putuje naprieč sériou levelov. Neskôr dostáva aj ďalších kamošov rôznych rozmerov (najmä štvorce a obdĺžniky) a postupne prekonávajú čoraz zaujímavejšie prekážky. Thomas Was Alone má fantastický spád a nové postavičky pridáva plynule, každý prináša inú vlastnosť a vďaka nim sa môžu levely stať ťažšími a zaujímavejšími. Rozdelenie na epizódy a levely je vynikajúce.
Mike Bithell dodal jednoduchú grafiku, no súčasne aj parádny príbeh sprevádzaný textom i slovom. Na dabing prehovoril britského herca s charizmatickým hlasom: Danny Wallace je špičkový rozprávač, no slúži ako pozadie iného úžasného prvku: že malé geometrické tvary/postavičky majú aj svoju osobnosť.
Thomas Was Alone vyšiel najprv ako flashová hra, no postupne sa zmenil na vynikajúci indie titul pre PC, PS3, Vita, Xbox One, Wii U, PS4 a dokonca aj na iOS a Android.
Rollercoaster Tycoon Zdroj: Chris Sawyer
Rollercoaster Tyccon: 20-ročná klasika od jedného muža
Aj klasická stratégia Rollercoaster Tycoon je dielom jediného chlapíka – Chris Sawyer vytvoril mnohé tituly, no tento obľúbený simulátor stavby parku si skutočne vytvoril a naprogramoval sám. Prvý diel v roku 1999 sa stal favoritom fanúšikov zábavných parkov a neskôr vyšlo množstvo pokračovaní.
Minecraft, Papers Please, Tetris
Aj za ďalšími známymi projektmi stojí na začiatku a často až do neskorších fáz vývoja iba jeden muž. Platí to pre fenomenálny Minecraft, ktorý si piplal od prvej alpha verzie tvorca Markus Persson – až neskôr sa pridal celý tím, začala monetizácia hry na PC, konverzie na konzoly a svetový úspech.
Papers Please
Jediný človek stvoril aj PC titul Papers Please, kde hráte za colného kontrolóra a sledujete dokumenty prichádzajúcich pasažierov.
A v neposlednom rade je hrou jedného muža aj starý známy Tetris, ktorý vytvoril Alexej Pažitnov...
- Tip: Prečítajte si aj naše ďalšie herné recenzie.