Windows 8 je na trhu necelý mesiac a jeho uvedenie v hernom svete sprevádzala nemalá miera kritiky zo strany popredných mien videoherného biznisu z Valve aj Blizzardu. A je otázne, ako sa k novým oknám majú postaviť hráči. Je to pre PC hranie krok vpred alebo vzad? Ako sa Windows 8 dokáže - v mobilnom prostredí - vysporiadať s masívnou prevahou iOS a androidových zariadení? A príde raz na starý či nový Xbox?

Win8 a hry na PC

Na príchod každého nového operačného systému pozerajú tradiční PC hráči s nevôľou. Nikdy si nemôžu byť istí, či im na ňom bezproblémovo budú bežať hry z minulosti. Windows 8 má v tomto smere výhodu, že je vo veľkej časti zhodný s jadrom sedmičkových okien.

Väčšina hier teda funguje bez problémov. S pár výnimkami, ako napríklad Borderlands alebo F.E.A.R. 3. Eventuálne sa môže objaviť problém s DOSbox na hranie staručkých hier a je možné, že niektoré tituly budú mať drobné problémy s grafikou. No zdá sa, že niet dôvodu na paniku ako pri Windowse XP, ktorý kedysi kategoricky odmietal mnohé hry a len rôzne módy kompatibility a emulácie ich dokázali rozbehať.

Čo nové dokáže Windows 8 priniesť pre hráčov? Exkluzívnu podporu DirectX 11.1 pre 3D obraz a ďalšie funkcie, no zatiaľ žiadne zmienky o  exkluzívnych hrách pre nový systém. Pri súčasnej penetrácii Vista, Win7 a Win8 by to bol riskantný krok.

Hry na Windows 8 Mobile

Oveľa zaujímavejšiu úlohu môže Windows 8 zohrať vo svojej mobilnej verzii. Hoci vývojári v súčasnosti rozkladajú svoje kapacity medzi Android a iOS, je pravdepodobné, že sa nahrnú aj do mobilných okien. Velikáni ako EA nebudú mať zábrany a jedna z najväčších firiem zameraná na mobilné hry (Gameloft) optimalizuje tucet hitov na Win 8 Mobile (Asphalt 7, Modern Combat 4: Zero Hour aj The Dark Knight Rises).

Čo prinesie Windows 8 pre hry

Microsoft sám sľubuje veľkú podporu, keď sa na svojom evente k štarte Windows 8 Mobile vyjadril, že 46 z 50 najväčších titulov roka 2013 sa objavia aj na tejto platforme. Vrátane Angry Birds Star Wars, Cut the Rope či Draw Something.

Otázne je, či sa niektorý vývojár rozhodne pre riskantný krok a urobí nejakú hru iba pre Win8 Mobile. V tomto smere treba byť skôr skeptickí: vývojárske prostredie síce nie je zložité, no penetrácia mobilov a tabletov bude spočiatku nízka.

Windows 8 Mobile môže rátať skôr s paralelnou podporou ako naháňať nesplniteľný cieľ byť úplne prvou platformou pre vývojárov hier. Ani to však nemusí byť mínus pre majiteľov Win8 Mobile zariadení. Ak im hra vyjde na ich telefón či tablet v rovnakom čase ako známym s iPadom či Androidom, je to v poriadku.

Hoci určite možno v mobilnom prostredí čakať preteky o časovú exkluzivitu. Na ktorú platformu príde hra najskôr, tá bude považovaná za primárnu. Napríklad nedávny Rayman: Jungle Run vyšiel najprv na iOS, až potom na Android a hráči so všemožnými IceCream Sandwich zariadeniami si to rozhodne všimli.

Príde Win8 na Xbox?

Pri pohľade na uplynulé aktualizácie používateľského prostredia Xbox Dashboard možno nájsť viaceré prvky Windowsu vrátane Metro rozhrania. To je kľúčová otázka pre Xbox 360 a jeho potenciálneho nástupcu: koľko prvkov sa doň z Windowsu 8 podarí Microsoftu prepašovať.

Zrejme to nebude celý operačný systém (to by zarytí odporcovia nikdy neschválili), ale podobných prepojení ako Metro bude čoraz viac. Samozrejme, profitovať by mohli aj ostatné zariadenia v opačnom garde. PC by mohlo spúšťať Xboxové hry, no to si zrejme Microsoft kvôli exkluzivite a výnosom nedovolí.

Napriek tomu netreba myšlienku Win8 na Xboxe v určitej forme podceňovať. Pokiaľ má mať nový operačný systém jednoznačný zmysel, je to unifikácia prostredia a ekosystému na všetkých zariadeniach. Či si zapne používateľ desktop, notebook, tablet, smartfón alebo konzolu, hneď sa bude vedieť orientovať, nehovoriac o prístupe ku spoločným kontám, aplikáciám a hrám.

Odpoveď na titulku článku znie pomerne jednoducho. Windows 8 nemusí priniesť pre hry spočiatku veľa, ale ako spoločný ekosystém môže umožniť hranie krížom cez viaceré platformy, ak sa budú vývojári snažiť vytvárať spoločné tituly pre všetky platformy.

Xboxová séria Fable už spravila prvé kroky: keď hráč absolvoval sériu minihier Fable Pub Games, zbieral peniažky či predmety pre svoju postavu vo Fable II. A teraz sa rysuje šanca, že k veľkým hrám (napríklad Halo) môžu autori vytvoriť menšie hry pre smartfóny či tablety a spoločne ich prepojiť.

Je to veľká šanca, no žiada si angažovanie najväčších hráčov. Je potrebné, aby Microsoft ako výrobca a giganti ako EA išli príkladom. A potom sa možno pridajú aj iní a začnú ekosystém Windows 8 skutočne napĺňať, ako si to azda Microsoft pri načrtnutí systému predstavoval.

Foto na titulke a v článku - Microsoft