Vo svetle udalostí posledných týždňov môže fanúšik videohier nadobudnúť pocit, akoby sa v brandži mierne preskupila dôležitosť výstav. História si pamätá už dlhé roky tri udalosti, ktoré sú rovnomerné rozdelené medzi jednotlivé trhy a časové úseky – v USA majú E3, v Japonsku Tokyo Game Show (tento rok 15. až 18. septembra) a v Európe nemecký gamescom (ktorý nahradil dlhé roky fungujúci veľtrh ECTS v Londýne).

E3 je stále hlavná šou roka, kde padajú najväčšie oznámenia. Gamescom s presunom z Lipska do Kolína nabral na intenzite i sile záujmu nielen bežných návštevníkov, ktorí tento rok brali výstavu útokom (až tak, že sa museli zavrieť jej haly pred ďalšími nedočkavcami), ale aj firiem.

Sony si obľúbilo gamescom na tlačové konferencie a zníženia ceny PS3, EA sa tiež radi pochváli novinkou a dokonca aj Blizzard neváha uviesť prírastky do očakávaných hier ako Diablo III, lebo si je vedomý sily nemeckého trhu. Gamescom tento rok navštívilo 275-tisíc ľudí, čo je už o tretinu viac ako Tokyo Game Show, u ktorej počet ľudkov za posledné roky osciluje okolo dvestotisíc.

Čo prinesie Tokyo Game Show 2011

Zdroj: http://www.flickr.com/photos/tanzen80/5015473220/sizes/l/in/photostream/

Sila domáceho trhu

Ale hoci sa gamescom pozicionuje ako najväčšia videoherná výstava z pohľadu návštevnosti, ani TGS sa nedá uprieť punc dôležitosti. Stále generuje niekoľko týždňov pred konaním väčší rozruch ako kolínska akcia. Celé týždne sú internetové magazíny plné prísľubov japonských vývojárov o rôznych sprievodných programoch na výstave, vystúpeniach známych hviezdičiek v jednotlivých herných stánkoch i kompletných ponúka hier, ktoré si budú priamo na mieste záujemcovia vyskúšať.

V porovnaní s gamescomom, pri ktorom si hráči iba spisovali zoznam hier, ktoré tam budú a ktoré si len zopakujú demo z E3, je Tokyo Game Show stále niekde inde. Najmä pre japonské spoločnosti je to jedna z hlavných akcií sezóny, na ktorej sa črtajú predvianočné termíny hier.

Očakávania od lídrov

Z hľadiska trojice výrobcov konzol robí najväčší rozruch na výstave pravidelne Sony. Ani tento rok to nebude inak. Plánuje priniesť desiatky hier, pričom už teraz sa dá tipovať, ktorá platforma bude najobletovanejšia – 80 stojanov s PlayStation Vita.

Čo prinesie Tokyo Game Show 2011

Zdroj: bloomberg

Sony má v pláne ukázať 35-40 hier, pričom 18 z nich je zatiaľ neohlásených... Okrem toho bude pozornosť pútať tlačová konferencia, kde sa zrejme Japonci dozvedia termín začiatku predaja PS Vita na ich trhu. Mohol by sa naplniť predpoklad, že na podpore Vita sa riadne pracuje, len oznámenia prichádzajú pozvoľna a práve na TGS môže vypuknúť Vita šialenstvo.

Popri PS Vita sa ujde veľká pozornosť aj PlayStationu 3, ktorá najmä po zlacnení bude chcieť zaujať väčším množstvom hier. Domáce hity ako Ninja Gaiden 3, Ni no kuni i Final Fantasy XIII-2 sa určite uchytia, rovnako aj západne akcie ako Battlefield 3. Sony však sľubuje aj tri zatiaľ neoznámené kúsky.

PSP je stále silné, o čom svedčí ponuka pripravovaných hier na túto jeseň. Vedie ju Final Fantasy Type-0, ale aj na budúci rok bude čo hrať. Napríklad Yakuza: Black Panther 2 vyjde prekvapivo ešte na staršie PSP a nie už na PS Vita. Sega tak opakuje históriu, keď Yakuza 2 tiež prišla ešte na PS2, hoci PS3 už prichádzala na trh.

Z ostatnej dvojice výrobcov možno čakať, že Microsoft sa bude naďalej pokúšať dobýjať japonský trh – zväčša západnou produkciou, ale aj pár Kinect titulmi či výrazne japonskými hrami. Nintendo sa na TGS tradične nepredstaví, no na utorok 13. septembra chystá vlastnú tlačovku, kde sa chce venovať najmä 3DS. Čo môže znamenať novú revíziu konzoly, úplne nové hry alebo aj drobnosti o Wii U.

Nekonečné série

Japonci sú miestami ešte väčší tradicionalisti ako západné firmy, preto má každá spoločnosť kmeňovú sériu, v ktorej tvorí nové a nové diely. Ale zároveň nepotláčajú kreativitu a snažia sa vytvárať aj úplne nové hry. Takto napríklad vzniklo Ni no kuni popri etablovanej sérii Professor Layton na DS či Bayonetta od Segy vedľa produkcie nových Sonicov.

Popri sériách a novinkách sú Japonci aj expertmi na kríženie herných svetov. Tento rok už dva týždne vopred teasovali firmy Namco Bandai a Koei Tecmo spojenie pre originálny titul, z ktorého sa vykľula akcia One Piece Musou kombinujúca anime seriál One Piece a bojovú ságu Musou (na Slovensku Warriors).

Kto obľubuje japonské série, na Tokyo Game Show si príde na svoje. Napríklad minulú stredu boli ohlásené v jeden deň hry ako Persona 4 na Vita, Persona 4 The Ultimate in Mayonaka Arena (2D akčná hra na PS3 a X360), Persona 5 (zatiaľ bez platformy) alebo zo Segy dvojica Yakuza 5 – Yakuza: Black Panther 2. Nehovoriac o pripravovanom Dragon Quest X.

Na Tokyo Game Show je fascinujúce sledovať totálne šialené námety, nezvyčajné pokračovania či koncepty hier, no zároveň treba krotiť očakávania, lebo otázkou ostáva, kedy hry prídu do Európy. Napríklad vlani bola pestrá ponuka z expozície firmy Square-Enix postupne uvedená do pol roka, ale to bola skôr výnimka.

TGS 2011 po minulom roku bude ešte viac zameraná na domáce publikum. Pretože vlani pozornosť pútali pohybové ovládače Move a Kinect, ktoré štartovali globálne. Tento rok sa budú Japonci snažiť pripraviť na štart predaja PS Vita a je možné, že gro hier bude vlastnej produkcie a vyjde len u nich. TGS 2011 však ukáže silu PS Vita a pokiaľ dobre odštartuje v Japonsku, Sony bude oveľa radšej rollovať konzolu do ďalších regiónov.

Foto na titulke - Tokio Game Show Official / Foto v článku - Flickr.com, Sony