Princíp sieťovej neutrality je veľmi jednoduchý. Všetok obsah šírený na internete má byť z pohľadu poskytovateľov pripojenia (ISP) rovnoprávny. Takže operátori pevného aj mobilného pripojenia nesmú nijako odlišovať, či sa cez ich siete do obývačiek a do firiem dostáva streamované video z Netflixu alebo webová stránka malého e-shopu.
Veľmi často sa používa analógia s diaľnicou. Tú postavili a vlastnia poskytovatelia pripojenia a od koncových používateľov dostávajú zaplatené za to, že sa k nim dostanú všetky vozidlá. Sieťová neutralita zabezpečuje, aby po diaľnici mohli jazdiť malé mestské autá a aj niekoľkotonové ťahače, teda obsah od malých blogov až po gigantov ako Google či Facebook. A všetky autá pritom môžu ísť rovnakou rýchlosťou.
Zrušenie sieťovej neutrality teraz v USA dalo poskytovateľom internetu možnosť určovať, aký obsah dovolia prenášať cez ich siete, respektíve akou rýchlosťou. Bude legálne, že napríklad všetok obsah zo služby Spotify nebudú cez ich pripojenie šíriť, pretože sami poskytujú konkurenčnú streamovaciu hudobnú službu. Respektíve budú pripojenie na Spotify spomaľovať.
Takže by sa to dalo zhrnúť do prirovnania, že diaľničná spoločnosť by žiadala automobilku Volkswagen zaplatiť extra poplatky na udržiavanie ciest, pretože po nej jazdí veľa ich áut.
To by teoreticky mohlo vyústiť do dvoch nepríjemností. Veľké firmy si nové poplatky budú môcť dovoliť a budú fungovať bez zmien. Menšie firmy a start-upy už nie. Čo by bola konkurenčná nevýhoda. Práve pravidlá sieťovej neutrality boli jedným zo základných kameňov, na ktorých boli pred rokmi postavené firmy ako Google, Facebook či Netflix.
Ako by vyzeral dnešný svet, keby napríklad pred 18 rokmi prevádzkovatelia internetu určili, že vyhľadávanie cez Altavista bude fungovať plnou rýchlosťou a nejaký neznámy nový Google len polovičnou, pretože začínajúca firma nemôže alebo nechce platiť operátorom?
Druhým výsledkom by bolo, že by sa tieto poplatky premietli do cien za používanie služieb.
K uzneseniu FCC sa oficiálne vyjadrili najväčší internetoví hráči. Sprostredkovatelia obsahu ako Google, Twitter, Microsoft, Netflix, Amazon, Facebook alebo Airbnb odsúdili tento čin a vyjadrili sklamanie. Ostávajú zástancami internetovej neutrality.
Zástupcovia sprostredkovateľov internetového pripojenia, naopak, tento krok vítajú. Označujú ho za výrazné zlepšenie podmienok pre vývoj a rozširovanie pokrytia, čo bude pre používateľov benefit.
Zdroj: Flickr
A to je aj hlavný argument šéfa FCC Ajita Paia pre prijatie nových opatrení - zlepšiť podmienky pre rozvoj infraštruktúry, a teda rozširovanie pokrytia internetovým signálom aj do odľahlejších a chudobnejších oblastí.
Pravda ale je, že od prijatia pravidiel sieťovej neutrality pred dvoma rokmi najväčší americkí poskytovatelia pripojenia zvýšili investície do výskumu a vývoja o päť percent. Na konci roku 2014 Francis Shammo, viceprezident a finančný riaditeľ Verizonu v správe pre akcionárov vyhlásil, že sieťová neutralita nijako neovplyvní investičné plány operátora, ani plány v rozširovaní pevných a bezdrôtových sietí.
Na otázku, či je fér, že obsah bude šírený rýchlym a pomalým pripojením, odporcovia sieťovej neutrality argumentovali, že to nie je pravda. Že sa to má chápať tak, že všetok obsah bude šírený rýchlym pripojením. Ale vybrané služby ešte rýchlejším. Ďalší argument je, že sieťová neutralita do roku 2015 nebola legislatívne podchytená a napriek tomu internetové služby fungovali bez problémov a bez neférových praktík.
Lenže z minulosti práveže bolo známych niekoľko prípadov,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?