Stačí sa len trochu inšpirovať správnymi spôsobmi a väčšina vodičov môže ušetriť v rodinných financiách viac. Najčastejšie triky na dosiahnutie oboch pozitív súvisia so spôsobom, ako sa vodiči starajú o motor vozidla.
Ten často dopláca na usadeniny, ktoré sa tvoria každou jazdou a sú problémom ako pri naftových, tak aj pri benzínových pohonných jednotkách.
Motory doplácajú na usadeniny
Veľká časť pomoci, ktorú môže každý vodič svojmu vozidlu poskytnúť, súvisí okrem štýlu jazdy aj s tým, čo do auta tankuje. Pozornosť by sa teda mala venovať nielen cenám, ale aj kvalite pohonných látok.
Dôvody sú totiž prosté. Motory dnešných áut sú menšie a výkonnejšie a ak sa porovnajú s motormi z polovice minulého storočia, ide o zásadnú zmenu a vývoj vpred. Sú nielen tretinové z pohľadu veľkosti, ale najmä sa spoliehajú na rôzne technológie, ktoré majú za úlohu čo najviac znížiť emisie a ideálne aj spotrebu paliva.
To však prinieslo aj viaceré nežiaduce podmienky pre palivá, ktoré sú dnes vystavované vyšším teplotám a tlakom. Náročné podmienky pri spaľovaní nafty a benzínu v motore spôsobujú, že motory sú viac náchylné na nedokonalé spaľovanie. Výsledkom je väčšie množstvo jemných usadenín, ktorých sa motor nevie úplne zbaviť ani cez regeneračné cykly.
Pri motoroch sú usadeniny rovnaký problém ako vodný kameň. Kým kameň znižuje tlak vody, usadeniny v motore znižujú jeho výkon.
Navyše moderné motory svojou presnosťou viac pripomínajú mechanizmus hodiniek, a preto najmä spaľovacie agregáty, ktoré pracujú s vysokou presnosťou, sú citlivé na nepatrné posuny a odchýlky. Mikroskopické usadeniny dokážu spôsobiť, že motor pracuje menej výkonne a pri dlhotrvajúcom pôsobení usadenín je nutná jeho nákladná oprava.
Hlavným problémom však je, že vodiči sa usadenín v motore len tak ľahko nezbavia. Najmä ak tankujú stále rovnaké palivo s nižšími cenovkami. Usadeniny vytvárajú jemný film, bežným okom neviditeľný. Medzi pripečené čiastočky nečistôt sa dostáva palivo, ktoré sa nestihne spáliť. Ak sa nečistoty tvoria na vstrekoch, spôsobujú ich postupné upchávanie a spaľovacia zmes je chudobnejšia.
Nové technológie v palivách
Riešením večného problému s usadeninami je tankovať palivo s aditívami. Tie výrobcovia pridávajú vo väčšom či menšom množstve už do základného paliva, ale práve aditívami sa benzín a nafta od jednotlivých značiek výrazne líšia. Pri pravidelnom tankovaní spravia s autom výrazné zmeny.
Znížia spotrebu, udržia motor čistý a bez usadenín, navyše sa znižuje riziko drahého servisu vozidla.
Ako však upozorňujú odborníci spoločnosti Shell, vyvinúť a pripraviť palivo s overeným účinkom nie je vôbec jednoduché.
Na Slovensku ponúka spoločnosť Shell aditivované palivá založené na vlastnom výskume a vývoji. Palivá testuje vo vlastnom technologickom centre v Hamburgu, ktoré je najväčším centrom pre výskum a vývoj palív a mazív nielen pre autá, ale aj pre letecké a lodné technológie.
- Shell V-Power
O tom, ako funguje nová generácia palív Shell V-Power sa môžete dozvedieť na stránkach www.shell.sk.
Výsledkom tohto vývoja a testovania je, že aditivované palivo Shell účinkuje rovnako v rôznych typoch motorov, a to ako v nových, tak aj v starších. Palivo navyše testujú aj v náročných podmienkach. Zodpovedné značky preto ponúkajú aditíva, ktoré sú otestované a overené pre rôzne druhy motorov od rôznych výrobcov z rôznych krajín.
Vedecké štúdie, ale aj tipy, ako správne jazdiť, ponúka stránka www.stopusadeninam.sk.
Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah článku považuje za prínosný pre čitateľa.