Fanúšikovia videohier sa tento rok môžu tešiť na nádielku nového hardvéru. Podľa viac či menej zaručených chýrov má odpočet do tlačovej konferencie Microsoftu na veľtrhu E3 signalizovať uvedenie nového Xboxu, kým Sony na 25. február chystá akciu s názvom Destination PlayStation, na ktorej môže - teoreticky - uviesť PS4.
Do biznisu s hernými konzolami sa chce pustiť aj Valve, firma za distribučným systémom Steam. No a na aktuálnom veľtrhu CES v Las Vegas ukázala novú prenosnú konzolu aj spoločnosť, od ktorej by to čakal málokto: Nvidia naň priniesla Project Shield.
Android, gamepad a päť palcov
Vrchná časť konzoly má päťpalcový dotykový displej, spodná časť klasické zloženie gamepadu – analógové páčky, tlačidlá a rozličné vstupy. Beží na Androide, verzii 4.1 Jelly Bean, a slúži primárne na hranie mobilových hier.
Shield je kombinácia smartfónu a gamepadu v kompaktnom prevedení. Vsádza na klasické tlačidlá, ktoré väčšina smartfónov nemá a tak je ovládanie hier limitované na dotyky. Xperia Play sa pokúsila spojiť menší smartfón a tlačidlá, no veľký rozruch v hernom biznise nenarobila, napriek podpore Sony a certifikátu PlayStation.
Shield ponúka dvojakú možnosť využitia. Oproti Xperii Play je podstatne väčšia a tak si hry možno užiť na väčšom displeji - na ploche, ktorá pripomína gamepad štandardných rozmerov. Mobilové hry sú síce malé, no so silným výkonom (Tegra 4) môžu ponúknuť solídnu grafiku.
Ťažko určiť, či to bude stačiť, no minimálne akčné hry môžu dostať novú alternatívu. Vyšší výkon posmelí tvorcov na tvorbu lepších a stále nie príliš drahých hier (za 10 eur) a potom je už otázna len hĺbka zážitku, zaujímavosti svetov, prípadne pútavého príbehu.
Streaming z PC ako silná stránka
Ak by hry pre Android nezaujali, Shield dokáže streamovať hry z PC - na displej konzoly alebo na televízor. To je podstatne zaujímavejšia vlastnosť, ktorá tu doteraz chýbala. Pokiaľ nebola na handheld naprogramovaná vlastná verzia hry, na prenosnej konzole ste si ju nezahrali. Wii U ponúka hranie na gamepade, zatiaľ čo na TV môže bežať iná aktivita, no opäť ide o hry na iný systém.
PC netreba podceniť. Tento herný ekosystém zažíva solídne obdobie – vychádzajú naň mnohé hry z konzol (hoci s oneskorením), popri áčkových hrách sa darí nezávislej scéne a objavujú sa aj PC exkluzivity. Streamovanie na handheld je zaujímavý nápad: otázna je úprava rozlíšenia (pri 720p nemusí byť problém) a ovládanie. Pri konzolových portoch je gamepad ideálny, hry pre klávesnicu a myš sa môžu hrať ťažšie.
A do úvahy treba brať jeden podstatný limit. Streamovanie funguje na lokálnej Wi-Fi v jednom objekte a pri zapnutom PC. Pokiaľ chcete využiť Project Shield ako plnohodnotný handheld, napríklad vo vlaku, ostanú vám iba Android hry.
X neznámych: cena, príchod, podpora
Project Shield by mal trh prísť na jar, respektíve v druhom kvartáli 2013. Podporu mu vyjadrili veľkí výrobcovia, ako napríklad Ubisoft. Otázne je, ako bude fungovať podpora androidových hier a či si tímy risknú vyprodukovať exkluzívnu hru alebo budú (ako pri Xperii Play) iba portovať existujúce hry na inú ovládaciu schému.
Známe tiež nie je, koľko bude Shield stáť. Aktuálne tipy sú až príliš rozmanité: od 100 eur až po 400-500 eur. Za 200 až 300 eur môže ísť o zaujímavú alternatívu: je to bežná cena vo svete elektroniky, hoci na prenosnú konzolu pomerne vysoká. Nintendo 3DS už stojí 169 eur a PS Vita sa predáva v dobrých bundloch za dve stovky.
Project Shield je logickým pokračovaním mobilových/tabletových hier, obohatené o reálny gamepad. Streamovanie môže (nemusí) byť killer funkciou, ktorou prerazí. Jedna vec je istá: jeho príchod zbystrí pozornosť u Sony, Nintenda a potenciálne aj Microsoftu.
Najviac sa môže cítiť ohrozená Sony, pretože pri cene 200-250 € je to silná konkurencia pre PS Vita. Nintendo ohrozuje Project Shield dokonca na dvoch frontoch. Pri domácej konzole supluje možnosť tabletu Wii U streamovať hry z TV na gamepad a pre 3DS je to priamy konkurent.
Predpovedať budúcnosť Shieldu nie je jednoduché. Môže ísť o zaujímavý produkt pre pár miliónov nadšencov PC či androidových hier, ktorý veľa vody vo svete handheldov nerozvíri. No ak ho Nvidia každý rok-dva aktualizuje o nový čip, čoraz silnejšie verzie môžu ďalej nahryznúť životný cyklus handheldov. A zase raz rozdrobiť celý herný ekosystém.
Foto na titulke a v článku - Nvidia