Láme prvé rekordy či žije v tieni predchodcov?
Call of Duty má silu predať 20-25 miliónov kusov z každého dielu. Alebo sa pýšiť najväčším štartom roka v zábavnom biznise (filmy, hudba, knihy, hry). Lenže časy Modern Warfare či Black Ops sa vytratili a spolu s nimi aj rekordné štarty. Nový titul série dokáže predať milióny, o čom svedčí vlaňajší Ghosts, ale ako štartoval Advanced Warfare?
Prvý týždeň priniesol veľmi solídne predaje na úrovni 7,5 milióna kusov. Pri štarte na piatich platformách (PS4, PS3, Xbox One, X360, PC) v jednom dni mohla novinka ukázať silu. Podľa vgchartz.com predali Ghosts 7,25 milióna ks na PS3-X360-PC a 8,23 milióna aj pri zarátaní PS4 a Xbox One verzií. Keďže vlani neštartovali všetky platformy naraz, dajú sa čísla interpretovať dvojako. Áno, prvý deň bol tento rok úspešnejší ako vlani, a na piatich platformách mohol Activision predať viac kópií. Ak rátame aj posunutý prvý deň na Xbox One a PS4, je štart o 9% slabší.
Aj pri prvom týždni so 7,5 milióna ks sa rysuje šanca na skvelé predaje v ďalších týždňoch a 20 miliónov kópií. Minulý diel Ghosts predal viac ako 24 miliónov, takže novinka má čo doháňať. I keď je otázne, či si pár stovák tisíc hráčov nekúpilo vlani Ghosts aj dva razy – na staršiu i novú konzolu.
Dobrá správa pre Microsoft i Sony: predaj na PS4+Xbox One tvorí 70 percent, čo svedčí o prechode na novú generáciu a zároveň stále solídnom podiele staršej. Predaje vedie PS4, nasleduje Xbox One, PS3, X360 a PC. Sony je prekvapivo na koni, dlhé roky hrala séria prím na Xboxoch.
Nový tím na palube
Aj kvôli predajom hľadá Activision cestu na oživenie série. Skúša rotovať nie iba dva, ale rovno tri tímy, aby mal každý svoju podsériu a dostatočný čas na rozvoj nápadov. Fungovalo to v minulej generácii pri Modern Warfare (Infinity Ward) a Black Ops (Treyarch), mali by tak pokračovať Sledgehammer Games a Advanced Warfare priamo názvom odkazuje na najúspešnejšie diely.
Tri roky na vývoj hry sú už solídna doba a Sledgehammer Games si odkrútili debut. Lenže Call of Duty je akčný blockbuster rovnako ako Transformers. Môžete meniť hrdinov, prostredie, ale pravidlá by mali byť zhodné a typická akcia by nemala chýbať. Hráči očakávajú tri veci: kampaň, co-op a multiplayer.
Kevin Spacey, exoskeleton a vertikálna akcia
Call of Duty skáče do ešte vzdialenejšej budúcnosti ako naposledy. V roku 2054 sa hrdina Jack Mitchell zúčastní kórejského konfliktu a prichádza o kamoša i ruku, na čo vo vojenskej službe musí skončiť. Jeho nové miesto je v korporácii Atlas, ktorej šéfuje Jonathan Irons (Kevin Spacey). Mitchell získa futuristickú protézu a je nasadený do viacerých akcií. Lenže budúcnosť má iné prekvapenie: teroristické organizácie sú prepojené s korporáciami a jedna sa rozhodla zničiť celé USA a žiadať výkupné.
Príbeh znie ako z typického akčného filmu a výhodou je, že sa scenáristom podarilo vytvoriť dobrý tmel medzi jednotlivými misiami, ktoré dávajú zmysel. Neslúžime iba ako turistický sprievodca so zbraňou, no dej dostal zaujímavý pôdorys vďaka korporáciam, pár dobrých zvratov a Kevina Spaceyho. Jeho Irons nie je najväčšia rola – ale bláznivý výkon podobný Lexovi Luthorovi zo Supermana sa do videohry hodí.
Pätnásť misií ubieha rýchlo. Prvé sa príliš podobajú na minulé Call of Duty, ale neskôr prídu vychytávky, ktoré sériu posúvajú ďalej. Iné zbrane vďaka protéze? Odlišná forma displeja namiesto klasiky je už väčší zásah do hrania. Navyše sú tu magnetcké rukavice, rozličné vozidlá či vznášadlá (sci-fi nádych nesmie chýbať), ale najmä exoskelet. Futuristický oblek je novinka, vďaka ktorej budete vyššie a ďalej skákať, lepšie uhýbať strelám, získate rýchlosť a iné zbrane. Je to skutočne element podobný obleku z Crysis, ale autori sa snažia o obmenu nielen v kampani. Tam vám často určujú, čo môžete využiť a ktoré zbrane či pomôcky sú určené iba pre vyhradenú misiu. Je to sčasti škoda, lebo nápadov majú strašne veľa, no sami limitujú ich použitie iba na konkrétne momenty v deji. No kampaň určite patrí medzi lepšie v celej sérii.
Akurát je škoda, že sa nevedia noví autori vzdať typických spomalených záberov pri otváraní či výbuchov dverí, povinných nájazdov vĺn nepriateľov či zradných pascí. To všetko sme už hrali aj päťkrát.
Ale keď sa exoskelet dostane do co-op či multiplayeru, je to väčšia švanda. Dobre pripravené mapy majú iný nádych. Viac skáčete, viac upaľujete, viac vydržíte. Je to ešte dynamickejšia akcia a máte pocit, ako by ste hrali inú hru tohto roka... Titanfall. Nové prvky oživili Call of Duty sériu, ale cítiť, že sa inšpirujú v kope iných hier. Tento rok ešte viac; počas hrania cítiť nielen Titanfall a Crysis, ale aj Halo či Killzone.
Nový engine je veľmi dobrý a na rozdiel od Ghosts cítiť vyladené textúry, vyššiu kvalitu rozlíšenia, aj celkového pocitu z grafiky, vykreslenia máp i rýchlosti.
Call of Duty: Advanced Warfare teda posúva sériu. Inšpirácia prišla z iných akčných sérií a máme dobre hrateľný mix pre fanúšikov série. Ostatní budú asi prekvapení, že Call of Duty má veľa svojej nátury, ale kopa prvkov prišla od iných autorov.
Call of Duty: Advanced Warfare vyšiel 4. novembra 2014 na PS4, Xbox One, X360, PS3 a PC.