Každý diel má svoj potenciál, fanúšikov i odporcov. Niektorí začali automaticky odpisovať Call of Duty kvôli recyklácii nápadov a nulovej šanci prekvapiť. Iní stále hľadajú, ako sa dá hra rozvíjať.
Za posledné roky sa etablovala v troch módoch: kampaň, zombies a multiplayer. Čo vymyslieť? K sérii sa tento rok dostal materský tím Infinity Ward. Ako bonus prichádza pre hráčov Legacy edície aj darček v podobe remastrovanej verzie Call of Duty z roka 2007 - a nie je to vykopávka!
Infinity Warfare: Call of Duty konečne vo vesmíre
CoD vo vesmíre musí byť blbosť, povedali ortodoxní fanúšikovia série a všade začali dávať nulové hodnotenia. Na YouTube bol prvý trailer obdarený najväčším počtom „dislikov“ v histórii, takže Call of Duty sa dostalo do bodu, kedy musí naplniť očakávania a prekonať negatívne vlny.
Azda preto možno vnímať odhodlanie hlavných autorov série i vesmírny setup ako drzý krok. Keď si všetci myslia, že Call of Duty ponúklo prakticky všetko, zmenili veľa prvkov. Solídny príbeh vyráža z klasického námetu: snaha odísť zo Zeme a kolonizovať iné planéty slnečnej sústavy a zakladať si kolónie bola odmenená separáciou a konfliktom medzi nimi a domácou planétou. Vašou úlohou je bojovať a chrániť, hoci v nejednom momente sa môžete zamyslieť, že kto má vlastne byť tou dobrou stranou, keď sa iba ľudstvo rozpolilo?
Call of Duty nekladie filozofické otázky a nehovorí hráčom do duše. Je to popcornová strieľačka, ktorá chce ohúriť vašu prvú signálnu. Hoci engine sa stále zlepšuje, nemá na špičku žánru. Ale zvuk je vyladený parádne, hrať na domácom kine je pasia. Vesmírne prostredie nabáda na pridanie hlasitosti a užívanie si výbuchov, ale aj ticha v očakávaných momentoch a výbornom strihu.
Najväčšia pochvala pre vesmírne prostredie je, že nie je ošúchané a zaberie. Výborné využitie slnečnej sústavy pre jednotlivé misie, nádherné výhľady na jednotlivé planéty majú čosi do seba. Z Call of Duty prišiel osvedčený štýl, ale ak by sa hra volala inak, nebola by to prekážka. Poznáte ovládanie, strih kampane, ale autori vás neraz prekvapia.
Tempo kampane je výborne, variabilita vysoká. Scenár dáva zmysel, stačí. Nehrabe sa v minulosti, ale pekne servíruje, čo má. Raz sme na Marse, inokedy pri Merkúri, skúsime pár asteroidov. Nečakane dobre spracované postavy vás potešia, lebo konečne nehovoríte s klonmi z iných hier, ale každý má unikátnu povahu. Vrcholom castingu bude robot s osobitným charakterom.
Infinite Warfare pôsobí ako horská dráha vo vesmíre, čo vás nechce ochudobniť o očakávaný zážitok: misie na základni, vo vesmírnej rakete či beztiažovom stave, aby ste si oddýchli od gravitácie. Zaujímavo poskladaná kampaň núka 7 príbehových misií s vlastným poradím a 9 vedľajších, ktoré sa dajú plniť postupne. Je to rýdzo odlišný prístup a konečne dodáva trošku linearity. A kto nechce hrať navyše, nemusí. No bola by to škoda, keď je kampaň jedna z najlepších za posledných päť rokov.
Call of Duty: Infinite Warfare Zdroj: Infinity Ward
Zombies mód je asi najlepšie vyvíjajúca sa súčasť. Autori vtisli nové prostredie a čas – 80. roky, kde vystúpi aj David Hasselhoff, jeho Knight Rider muzika a iné parodické prvky. Je to parádna jazda, pestrý mód, ktorý sa nezunuje ani pri desiatom hraní a má výborne využitý dizajn prostredia a hrateľnej mapy.
Multiplayer je zrejme najväčšou výzvou novinky, pretože konkurencia je tento rok masívna a tu autori stavili skôr na klasiku. Zatiaľ čo kampaň vás nečakane prekvapí a krivka kvality Zombies stúpa, tu ostáva skôr všetko po starom. Jednotlivé levely, perky, módy, akurát budete azda čakať viac hráčov v módoch, tohtoročná akčná jeseň má veľa hier a zatiaľ sú rozložení, takže je dosť možné, že sa ich nával prejaví až v decembri. Dovtedy sa dá považovať Call of Duty: Infinite Warfare za nadpriemernú akciu, ktorá skôr prekvapila. Stojí za zváženie.
Modern Warfare Remastered: Ako sa hrá po 9 rokoch
Túto remasterovanú hru dostali zákazníci v rámci tzv. Legacy edície – kúpili dve hry za cenu jednej. Je to mimoriadna šanca zahrať si oceňovaný titul z roka 2007 v novom audiovizuálnom kabáte na PS4, Xbox One i PC a posúdiť, do akej miery sa zmenila, ale najmä – či dokáže takmer 10-ročná hra obstáť v dnešnej dobe.
Vďaka early access na PS4 sme prelúskali v októbri kampaň dokonca dva razy. Jeden hráč si ju dal ako repete, druhý bol vzácny unikát, ktorý ju v roku 2007, ani potom nehral. Existujúci hráč má iné očakávania a vidí ako jednotlivé misie na seba nadväzujú, dávajú zmysel a podvedome očakáva tie najlepšie momenty. Keďže vie, že niektoré postavy zahynú a iné prežijú, ba čo viac, že v ďalších častiach série majú kľúčové rozhodnutia, má z hry iný zážitok. Mierne retro kombinované s osvedčenou akciou. Kampaň je pre neho približne vyrovnaná.
Call of Duty: Remastered
Nováčik má iný pohľad. Odohral všetky súčasné hry a Modern Warfare: Remastered sa mu najprv zdá dosť krkolomný, prvú tretinu nedokáže pochopiť niektoré dejové spojitosti a je prekvapený, že veľa vecí sa deje už automaticky. Zvyknutý na väčšiu aktivitu individualistu sa dočká až od druhej tretiny, kde dostáva top priestor a hra očakáva posun od neho – umiestniť nálož, odpáliť tank, zvládnuť veliteľa z presíl i dobre strážené miesta.
Nováčik je prekvapený, že prvá tretina je paradoxne najslabšia, misie sa rýchlo striedajú, dokonca aj hrateľné postavy, ale kým si zvykne, chce to čas. Neskôr sa etabluje a začne si hru vychutnávať, pretože prídu kľúčové momenty, ktoré aj veteránov kedysi dostali. Bez spoilerov na vybrané momenty – sú tu nečakané deštrukcie na istých miestach.
Je tu stealth misia, kedy sa stále plazíte v tráve alebo pod autami – a je stále výborná (hoci občas frustrujúca). Sú tu ťažké prestrelky na farmách. Máte tu dve výborné misie v Černobyle. Záchranu pilota spadnutej helikoptéry. Výbornú variabilitu. Tragické obete. Nenápadné spojivá, ktoré napokon dajú zmysel.
Áno, sčasti je kampaň trošku archaická, ale nie príliš. Fungujú tu systémy krytia, paľby zo zálohy, automatická obnova zdravia a sčervenanie obrazovky. Zbraní je veľa, nábojov akurát. Bomby, granáty, dymovnice, všetko sa učíte ovládať rýchlo. DualShock 4 ovládač so zabudovaným reproduktorom je fantastický spoločník. Hoci sa spočiatku zdá, že kampaň za 9 rokov neuveriteľne zostarla, práve lepšia polovica misií vás prekvapí, že je o čo stáť. A s odstupom času možno pochváliť, že kampaň z jednotky je určite kvalitnejšia ako slabučká trojka.
Na PS4 vyzerá Remastered verzia výborne, hrá sa plynulo. Podpora PS4 Pro od prvého dňa vyzerá nádejne, je možné, že starší titul má vhodný engine na renderovanie parádnych rozlíšení. Ale už na PS4 uvidíte rozdiely – a schválne je dobré pustiť hru niekomu, čo ju nehral.
Multiplayer je iná záležitosť. Zatiaľ sme ho hrali iba týždeň a je cítiť, že vyšší vek a módy sa časom zmenili. Aj ponuka máp – ale pri nich platí, že vybrané kúsky si radi zahráte znova. Pri veľkom počte strieľačiek bude otázne, koľko hráčov si k nemu nájde cestu. Na niektoré módy sa totiž čaká dlhšie ako ste zvyknutí.
Celkovo je však Call of Duty: Remastered vítaný počin a spríjemnil niekoľko večerov solídnou kampaňou. Je dobré vidieť, že niektoré hry úplne nestarnú – o to lepšie je mať možnosť si ich zahrať aj dnes.
Call of Duty: Infinite Warfare vyšiel 4.11.2016 na PS4, PS4 Pro, Xbox One a Windows PC. Recenzujeme tzv. Legacy edíciu, ktorá obsahuje ako bonus aj Call of Duty: Remastered.
- Tip: Pozrite si aj naše ďalšie herné recenzie.