Dôvodov, aby sa ešte stále objavovali hry aj prestaršie herné konzoly je viacero. Po prvé, dlhší vývoj. Ak sa hra pripravuje 3-4 roky, minie aj vydanie nového systému a pokiaľ autori nemajú dosť prostriedkov na paralelný vývoj na dve generácie, volia kompromis a ostanú iba pri starších.
Dobiehanie originálnych titulov na minulé konzoly trvá často rok-dva, aj uplynulá generácia zažila vydanie top áčkových hier na staršé systém v čase, keď sa už nový veselo predával. Napríklad God of War II vyšiel takmer pol roka po štarte PS3. Výborná RPG Persona 4 drží azda rekord, keď vychádza na Západe viac ako dva roky po PS3.
Borderlands Pre-Sequel
V prospech neskoršieho vydania spravidla hovorí tiež veľká zákaznícka báza. God of War II či Persona 4 vyšli v čase, keď mala PS2 viac ako sto miliónov majiteľov a keď má dnes vyjsť hra na PS3/X360 súčasne, autori majú k dispozícii cieľovku 167 miliónov konzol. To je oproti novým konzolám (PS4 a Xbox One majú spolu cca 20 miliónov) viac ako osemnásobne viac a hoci všetky staršie konzoly nemusia byť aktívne, je to obrovská báza.
Navyše, niektoré hry vychádzajú v sérii a v tomto smere je korektné dokončiť sériu na jednom systéme a neskočiť hneď na iný. Hoci nie je výnimkou vydať jeden diel hry na starší systém a dvojku už na nový (akcia Genji od Sony, Fable od Microsoftu), iní autori volia kontinuitu a chcú ukončiť celú časť série na jednom systéme. Vďaka tomu na X360/PS3 existujú trilógie Gears of War, Uncharted či Mass Effect a nie sú roztrúsené na viaceré generácie.
To je napríklad prípad recenzovaného medzidielu Borderlands (jednotka a dvojka vyšla na PS3/X360) a japonský HD remake série Kingdom Hearts tiež vyjde ešte na PS3. Navyše tento trend neskončí ani na budúci rok: minimálne Tales of Zestria či iné japonské kúsky určite prídu iba na PS3.
Tento rok next-gen Vianoce nezažije posledný diel série Naruto, remake Kingdom Hearts 2.5HD Remix, bojovka Guilty Gear, nová Digimon Story, ale aj Assassin’s Creed: Rogue. A recenzované duo z posledných týždňov.
Borderlands – Pre-Sequel (PS3, X360, PC)
Borderlands Pre-Sequel
Nový diel Borderlands má zaujímavú pozíciu v sérii, dejovo vypĺňa obdobie medzi jednotkou a dvojkou. Tak sa nesústredí na hrdinu, ale na zloducha druhej časti (Handsome Jack) a jeho púť na budúcu pozíciu, ktorou bude znepríjemňovať dobrodružstvá ďalším hrdinom.
Je to sľubná premisa, hoci si ju vychutnajú najmä najväčší fanúšikovia série, ostatným bude unikať kontext. Ale je to šalamúnske riešenie pre priaznivcov a tých hráčov, ktorí sa už posunuli ďalej. No ani tento diel by im nemal ujsť, lebo hrateľnosť je stále silná.
V jadre ostáva hra výbornou zábavnou akciou s fantastickými zbraňami, prostrediami a misiami pre jedného hráča či co-op štvoricu. Autori skúšajú obmieňať niektoré pravidlá: tu sa naskytne možnosť ovládať antigravitačnú zbraň, tam nečakane zvýšia obtiažnosť aj pre otrlých hráčov. Experimentujú s viacerými prvkami, niektoré sa budú hráčom pozdávať viac, iné menej – napríklad strom vlastností či niektoré náplne misií. Je jasné, že streľba do pestrej palety nepriateľov zaujme, menej oslovia hráča výstrelky a nie každému bude vyhovovať menší svet.
Ale stále je to akčná strieľačka na 30 hodín, kedy budete zvyšovať level svojho hrdinu, vylepšovať vlastnosti, brať nové kvéry do arzenálu a náramne sa baviť. Viac vo štvorici ako sólo, no aj jeden hráč si vystačí na dlhé jesenné večery.
F1 2014 (PS3, X360, PC)
F1 2014
Formulky od Codemasters vychádzajú pravidelne každý rok, hoci paradoxne až na konci sezóny. Ale je to ideálna príležitosť zajazdiť si na okruhoch znova, vyskúšať nových jazdcov a eventuálne zmeniť výsledky z reálnej šnúry. F1 2014 je hra prístupná nielen pre znalcov, ale aj pre nováčikov, čo je plus.
Formula bola tradične vnímaná skôr ako simulácia, verná skutočnosti a prináša poctivý zážitok, nie bláznivé arkádové preteky. V tomto smere si novinka drží svoj štýl: máme tu všetky tímy, jadzdcov i trate, pribudol Sochi Autodrom i Red Bull Ring. Fanúšikovia budú nadšení a rovnako verní hráči, Codemasters zapracovali aj nové pravidlá, čo má vplyv na jazdný model a celkový zážitok. Nie sú tu zásadné inovácie v hrateľnosti, novinka ide v línii vlaňajšieho dielu a prišla o módy (Classic Mode).
Ale je tu určite viac hernej zábavy pre väčšie množstvo hráčov. Hard-core publikum môže šomrať, že nepribudlo okrem sezónnych noviniek nič extra – bežní či príležitostní jazdci ocenia, že nové vozidlá sa ľahko ovládajú, výborne sa s nimi dá víťaziť. Pribudla veľmi ľahká obtiažnosť, hra dokáže odpustiť niektoré chyby a je celkovo prístupnejšia. Dodržiava pritom štruktúru sezóny, čakajú vás poctive víkendy plné tréningov i reálneho preteku, hoci sú už kratšie a lepšie ubiehajú.
F1 2014 je predovšetkým zábavná simulácia pre čoraz viac hráčov. Nemá veľa nových módov, ale všetko z novej sezóny doručila. Malá, ale dobrá evolúcia a kto nevyskúšal, teraz má najvyšší čas. Nie je vylúčené, že to bude posledná F1 na PS3 a X360.