Zamorený svet, religiózne témy a gotika
Keď krajinu uchváti mor, vydá sa bezmenný hrdina (vy)hľadať liek do Yharnamu. Prebudí sa v lokalite Hunter’s Dream, začarovanom mieste, odkiaľ sa nedá ujsť. Cesta vedie cez esenciálnu voľbu zbrane, ktorá ho má zachrániť pred horormi a nepriateľmi v krajine. Takže sekera či meč s bičom?
Bloodborne sa odohráva vo viktoriánskej dobe s nádychom fantasy gotiky. A v temnom svete čakajú malebné zákutia, strašidelné kobky i podivné námestia. Narácia príbehu je prekvapivo hlboká, mieša religiózne témy a aj pri voľbe oponentov: boj proti vikárom či iným náboženským nepriateľom je sľubný. Cintoríny majú hlbšie využitie a pomníky či neďaleké jaskyne vnímate inak. Otázka viery je skloňovaná až do konca, rovnako témy nádeje, utrpenia a ľudského ortieľa. Ale prídu aj démoni.
V prvom rade však Bloodborne servíruje atmosféru hororu. Úzko súvisí s osudom hrdinu i sveta, ešte sa pridá aj vlastný strach. Keď začnete zomierať pravidelne, bojíte sa vyraziť do najbližšej lokality či do súboja s bossom, lebo je jasné, že na 98% zomriete a na prvý pokus sa tam nedostanete. Strach z neznámeho strieda strach z uvedomenia si sily nepriateľov a ich šikovnosti. Majú skrátka navrch.
Koľko ráz ste ochotní zomrieť?
Skôr ako sa ponoríte do tajov príbehu vás čaká test. Autori vás rýchlo potrebujú naučiť systém. Kto hral rovnako ťažké hry Demon’s Souls či Dark Souls, rýchlo ho pochopí. Je to akčná RPG, kde máte ukazovatele zdravia i staminy ovplyvňujuce schopnosti. Švihať sa nedá neustále, treba byť v pohybe. Nepriatelia proti vám vyťahujú premyslené ťahy a zásoby zdravia. Je na vás, aby ste našli taký systém pohybu a boja, aby vám prešiel do krvi. Na rozdiel od série Souls nemáte štíty/brnenia, musíte sa viac hýbať. Stáť sa dá pár sekúnd; autori od vás čakajú, že čerpáte energiu z porážania ľahších nepriateľov. Preto stavili nie na mágiu, ale primárne fyzické zbrane (meče, kopije), občas streľbu. Do akcie musíte ísť vo výpade, môžete sa uhnúť, ale neostať bez pohybu, lebo okamžite prichádzate o zdravie.
Bojový systém je oveľa rýchlejší. Krúžite okolo nepriateľa, útočíte, keď ste si istí a odskakujete, aby ste neutŕžili ranu. Prirodzene vám pomáha štúdium nepriateľov: skôr ako sa vydáte do boja, sledujete jeho trajektóriu, aby ste odhadli čas útoku.
Azda je dobré, že zbraní nie je veľa, maximálne pätnásť. Každá má jasné výhody, môžete ich navyše vylepšovať vkladaním krvavých kameňov. Systém pripomína Diablo i Final Fantasy VII: matérie majú moc zmeniť efektivitu zbrane a oplatí sa skúšať, špekulovať, využívať všetky možnosti.
Stovky smrtí nevyplývajú iba z vašich schopností, ale AI nepriateľa. Vysoká, šikovná, účinná. Vidia, kedy sa valíte a vedia, čo proti vám použiť. Umierate často. Aj kvôli množstvu zdravia. Samostatnou kapitolou sú bossovia, zábavní, ultraťažkí, chytrí. Analýza pohybov je nutná – kedy urobiť výpad, voliť kotúľ či uhnúť sa. Aj tak zomriete 10 ráz. Čo je sčasti aj negatívum hry: ak ste hrali tri podobné hry zo Souls série, z toľkej smrti budete unavení a nedoplazíte sa na koniec hry. Ostatní budú skúšať.
Pocit z postupu a odmeny
Aj po tristo úmrtiach chcete ísť ďalej. Hra vás odmeňuje a motivuje pokračovať. Najprv chcete vidieť ďalšiu lokalitu, získať nové krvavé kamene a lepšie zbrane. Alebo schopnosti či výdrž. Vedľajšie questy dokážu priniesť želané odmeny, len je otázne, či sa k nim prebojujete cez haldy nepriateľov.
A potom je tu zaujímavá forma meny zvaná Insight, skrýva štatistiky a možnosti sveta. Získajte prvé levely, vaša postava sa bude vyvíjať. Pri 10 Insightoch sa objavia noví obchodníci, neskôr začnete vidieť svet inak. Ale pri určitom počte sa nepriatelia stanú silnejší a konfrontácie budú opäť náročné.
Aj v Bloodborne často vyhľadávate útočisko Hunter’s Dream pre získanie chvíle pokoja či odovzdanie predmetov. Systém ukladania pozícii je dobrý, ale do Hunter’s Dream treba chodiť pre vývoj postavy. A súčasne aj liečenie, inak ste odkázaní na 20 Blood Vials, ktoré sa môžu minúť v nevhodnom čase.
O nelineárnosť sa stará nielen objavovanie sveta, ale aj Chalice Dungeons, ktoré tvoríte z predmetov. Náhodne generované prostredia majú bossa takmer na každom kroku, aj dobré odmeny. Stretnutie s bossmi má iné pravidlá na námestí a iné v úzkej chodbe, kde sa nemožno pohybovať – ale ani skryť.
Krásny PS4 engine
Bloodborne je PS4 exkluzivita a ťaží z herného železa veľa. Grafika je nádherná a štylizovaná. Jemné detaily postáv i prostredí oceníte nielen prvých 10 hodín v meste, ale aj iných zákutiach. Výborný je aj soundtrack – a určite treba hrať Bloodborne na domácom kine aj kvôli zvukovým efektom typu kroky nepriateľov v napätej chvíli či rinčanie mečov.
Navyše túto hru nedohráte za pár večerov. Priemerný čas bude 40-50 hodín s možnosťou hrať znova v New Game+ móde, kedy sa na svet už pozeráte inak. Bloodborne je špičkový kúsok, ale nebude pre každého. Musíte zaťať zuby a skúšať, inak pod kožu hry neprejdete.
PS – Kto nemá PS4 alebo sa mu nebodaj štýl zapáči až príliš, môže skúsiť podobný kúsok Dark Souls II: Scholar of the First Sin, ktorý vyšiel na Zelený štvrtok (2.4.2015) na PS4, PS3, X360 a Xbox One.