Spoločnosť Research in Motion (RIM), kanadský výrobca inteligentných telefónov BlackBerry, chce opustiť trh pre bežných spotrebiteľov a zamerať sa na firemných zákazníkov. Firma tiež v noci na dnes oznámila, že v štvrťroku končiacom 3. marca mala stratu 125 miliónov dolárov, pričom pred rokom bola v zisku 934 miliónov dolárov. Medzi dvoma štvrťrokmi sa jej tržby znížili o 19 percent. Medziročne sa prepadli o 25 percent na 4,2 miliardy dolárov.
„Domnievame sa, že BlackBerry nemôže uspieť, keď sa bude snažiť, aby bol miláčikom všetkých,“ povedal šéf RIM Thorsten Heins, kotrý sa vedenia firmy ujal pred desiatimi týždňami po tom, ako rezignovalo vtedajšie vedenie firmy. Agentúra AP pripomenula, že RIM sa dostal do problémov, pretože Američania sa od BlackBerry odkláňajú k iPhonom od amerického konkurenta Apple, či iným modelom s operačným systémom Android od Googlu.
Spoločnosť RIM dlho dominovala trhu s inteligentnými telefónmi pre firmy. Telefón BlackBerry bol obľúbený hlavne kvôli bezpečnosti a spoľahlivosti. Neskôr sa firma rozhodla vstúpiť aj na trh pre bežných spotrebiteľov. Tu však narazila, pretože zákazníci nepovažovali jej telefóny za tak atraktívne a zaostávala aj v kvalite a počte aplikácií. BlackBerry postupne začal strácať pôdu pod nohami aj pri firemnej klientele, pretože zamestnanci sa dožadovali konkurenčných modelov.
Predaj telefónov BlackBerry sa v štvrtom štvrťroku znížil o 21 percent na 11,1 milióna kusov. Konkurenčný Apple predal v posledných troch mesiacoch minulého roka 37 miliónov iPhonov, teda viac ako RIM za posledné tri štvrťroky. Firme sa v bitke s drahším iPhonom darí na rozvíjajúcich sa trhoch, lepšie sa predáva napríklad v Južnej Amerike či na Blízkom východe.
Nízke predaje v USA, ktoré sú jedným z kľúčových trhov, ale spôsobili v štvrtom štvrťroku pokles globálneho trhového podielu firmy na 8,2 percenta, čo je oproti rovnakému obdobiu pred rokom prepad o šesť percentných bodov. Podľa firmy IDC v rovnakom čase stúpol podiel iPhonu na 24 zo 16 percent v závere roku 2010.
T. Heins v konferenčnom hovore pripustil, že firma môže licencovať časť svojich produktov tretím stranám. Komunikačný softvér od RIM by sa tak napríklad mohol objaviť ako aplikácia pre telefóny s iným operačným systémom. Firma má ale záujem na tom, aby si udržala telefóny, infraštuktúru aj služby pod jednou strechou.
RIM úplne pohorel aj v oblasti tabletov. Na trh prišiel s prístrojom Playbook, ten však nebol prijatý priaznivo. Jeho pôvodná cena bola 500 dolárov, v decembri sa už predával za 200 dolárov.
Za celý fiškálny rok zisk firmy klesol na 1,2 miliardy dolárov zo sumy 3,4 miliardy dolárov v predchádzajúcom roku. Príjmy sa znížili o 7,5 percenta na 18,4 miliardy dolárov.
Vypočujte si telekonferenciu RIM