Žáner sieťových hier (Massively Multiplayer Online - MMO), ktorý čochvíľa oslávi 15. výročie, čaká náročné obdobie. Mnohé firmy aj analytici sa pýtajú, či pri ňom ešte funguje základný biznis model. Z pôvodných čias hier ako Ultima Online a Asheron’s Call sa dostal k svojmu zenitu.

Lídrom MMO trhu je World Of Warcraft. Krátko po uvedení v roku 2005 začal lámať rekordy, postupne nabral milióny hráčov a tomuto segmentu videoherného biznisu dodnes dominuje. Paralelne s ním aj mnohé iné tímy dúfali, že si dokážu odkrojiť z koláča či dokonca prevziať vedúci post. Age of Conan, Warhammer i Lord of the Rings Online verili, že majú dostatočne lukratívne svety, silné značky a možnosť lákať existujúcich či dokonca nových hráčov.

Freemium

Po troch rokoch konkurenti WoW konštatujú nedosiahnutý cieľ – ani jeden sa nestal novou jednotkou. Navyše sa zdá, že ak si chcú udržať zo svojich svetov aspoň časť výnosov, musia ponúknuť iný prístup. V praxi kleslo množstvo hráčov pod určitú hranicu, ktorá už nebola pre distribútora dostatočne atraktívna, a tak bolo potrebné osloviť záujemcov inak.

Koncept sa volá free-to-play alebo tiež freemium. Má jednoduchý základ, na ktorom stavajú aj hry na Facebooku. K základnej porcii hry sa záujemca dostane bezplatne. No ak si chce kúpiť lepšiu výbavu, prejsť do ďalších častí hry či nových lokalít, musí zaplatiť.

Zakomponovanie platieb v pokročilej fáze hry má evidentnú logiku: kto do hry investoval určité množstvo času, bude deň investovať aj peniaze. Aj ten, kto si zaumieni byť skromní, po čase na určitý limit narazí. I keď to môže trvať desiatky hodín i stovky dní.

Biznis sieťových hier opantáva freemium

Freemium môže byť zaujímavé pre hráčov, ktorí danú hru nepoznajú, no chcú ju vyskúšať. Alebo pre tých, čo už za hru (napríklad World of Warcraft) už desať eur mesačne platia a na ďalšiu už (aspoň spočiatku) peniaze dávať nechcú. Môže to byť správna cesta aj pre sekundárnu hru pri dostatočnom množstve hráčov. Napríklad tvorcovia Lord of the Rings Online si pochvaľovali, že po prechode na nový systém sa im výnosy zdvojnásobili.

Tri typy

Na druhej strane, využívanie modelu free-to-play vzbudzuje obavy, či si naň hráči nezvyknú natoľko, že za nové hry nebudú chcieť platiť klasické mesačné poplatky – ale budú žiadať skôr voľný prístup a mikroplatby.

Fakt je, že po prechode veľkých hier ako Warhammer, LOTR Online či Age of Conan sú v súčasnosti iba dve štúdia, ktoré si ešte môžu pýtať za MMO hry plné ceny. Jedným je Activision Blizzard s World of Warcraft, ktorému sa ešte rysuje potenciál pri projekte Titan a multiplayeri Call of Duty. Druhou stajňou je Electronic Arts s pripravovaným Star Wars: The Old Republic.

V súčasnosti sa rozlišujú v zásade tri typy MMO projektov. Po prvé, platba od začiatku i v súčasnosti (World of Warcraft a napríklad DC Universe Online). Po druhé, kedysi platený, dnes už freemium (Age of Conan a ďalší). A po tretie, freemium od začiatku (napríklad Guild Wars II).

Biznis sieťových hier opantáva freemium

Je možné, že sa freemium skôr či neskôr dotkne samotného World of Warcraft? Tomu začala po prvýkrát v histórii klesať zákaznícka báza v prvom kvartáli tohto roka. Zatiaľ klesol počet hráčov z 12 na 11,4 milióna, čo značí pokles o päť percent. Iste, týmto tempom môže Warcraft hladko prežiť do roku 2013, kým príde Titan.

Blizzard sa skôr uberá iným smerom. Uvedomuje si, že vplyvom voľne dostupného obsahu musí zvýšiť produkciu. Rád by častejšie vydával datadisky - alebo aspoň skrátil čas potrebný na ich vydanie z 24 na 18 mesiacov - prípadne i patche s novým obsahom.

Je to logický krok. Už teraz majú hráči hneď niekoľko veľkých herných svetov, kde môžu hrať zdarma. Okrem toho, keď sa minie nový obsah (čo sa pri Cataclysm, poslednom WoW datadisku, stalo dosť rýchlo), hráči odchádzajú preč. Väčšinou sa vrátia až pri novom obsahovom balíku a občas majú potom tendenciu pár mesiacov neplatiť.

V každom prípade, ak existuje hra, pri ktorej mesačné poplatky tak skoro neskončia, je to určite World of Warcraft. Dokonca ani po vydaní novej MMO od Blizzardu nemusí prísť k situácii, že firma za hru prestane pýtať obligátnych 12 eur mesačne.

Foto na titulke - Flickr.com; foto v článku - Blizzard