Pôdorys predajne Drive Marketu, ktorý si nechal ruský vynálezca vo svojej rodnej krajine patentovať, pripomína rozvetvenú konštrukciu čerpacích staníc. Obrovská hala, v ktorej by sa prejazdný supermarket nachádzal, by obsahovala niekoľko desiatok nákupných stanovísk, kde by sa autá zaradili a dočasne zaujali miesta.
Po stiahnutí okienka by vodič a nakupujúci v jednej osobe pomocou tlačidiel posúval rotačnú stĺpcovú plošinu s potravinami priamo zo sedadla auta.
Kým sa vodič s autom pohne o pár metrov ďalej k pokladni s terminálom, aby nákup zaplatil, predavač stihne načítať čiarové kódy potravín, vyhotoví účet a potraviny už zabalené v taške podáva nakupujúcemu, ktorý od začiatku až po koniec nákupu nestrávil v obchode viac ako pár minút – aspoň tak to prezentuje video, ktoré celý proces fungovania Drive Marketu bližšie vizualizuje.
Na každej úrovni plošiny by boli tematicky odlišné druhy potravín – mliečne výrobky, pečivo, zelenina, sladkosti... Vybrané položky by položil na posúvací pás, ktorý by ich nasmeroval k predavačovi. Video zároveň popisuje aj zásobovanie, ktoré prebieha na vyšších poschodiach, oddelene od zákazníkov a predavačov. Skladníci by podľa videa mali postupne chýbajúce potraviny na rotačných plošinách dopĺňať.
Autor obhajuje vo svojej patentovej prihláške nápad tým, že prejazdný supermarket zlepší kvalitu zákazníckeho servisu, poskytuje maximálny komfort, znižuje čas potrebný na obsluhu zákazníka, znižuje pravdepodobnosť čakania v radoch a redukuje čas a náklady spojené s dopĺňaním a usporiadaním tovaru.
Takisto vysvetľuje, že všetky technológie použité v jeho pláne sú reálne uskutočniteľné, dodáva britský portál The Telegraph. Koncept predajne je stavaný skôr pre príležitostné nákupy než na hromadné nakupovanie na niekoľko týždňov dopredu.
Zmiešané reakcie
Niekoľko mesiacov od uverejnenia stihlo video získať tisíce komentárov od fanúšikov aj kritikov, ktorí poukazujú na prínos, ale hlavne na nedostatky, problémy a zbytočnosť projektu.
Výhody potenciálneho prejazdného supermarketu by zaregistroval možno bývalý majiteľ či manažér klasického supermarketu, no nájsť objektívne výhody z pohľadu zákazníka je po chvíľke uvažovania dosť náročné. Podľa viacerých komentujúcich ocenia nápad najmä telesne postihnutí ľudia, dôchodcovia a rodičia na materskej dovolenke s malým dieťaťom, ktorí nechcú so spiacimi či kričiacimi ratolesťami blúdiť po obchode.
Zdroj: YouTube
Pri takomto type nákupu by takisto zmizli hrozby v podobe marketingových pascí a trikov supermarketov, ako vylákať zo svojich zákazníkov viac peňazí, čo znova ocenia rodičia s deťmi, ktoré chcú do košíkov hodiť všetko farebné, čo uvidia.
Je zrejmé, že autor projektu počíta aj s tým, že do obchodu by prichádzala extrémne pohodlná klientela, ktorá sa z domu bez auta ani nepohne. Mnohí však kontrujú tým, že existenciou donášky do domu, on-line nakupovania a rôznych donáškových aplikácií stráca Drive Market zmysel. Okrem toho poukazujú aj na to, že projekt je len ďalším krokom a spôsobom, ako prispieť k celosvetovej lenivosti, hlavne pre ľudí, pre ktorých je prechádzka obchodmi jedinou a najčastejšou fyzickou aktivitou.
Príliš veľa neznámych
Vzhľadom na veľkolepé rozmery, ktoré si autor predstavuje, a na to, že v praxi neexistuje žiaden prejazdný supermarket, zostáva nedoriešených príliš veľa neznámych, ktoré projekt posúvajú do naivného a pravdepodobne aj finančne neefektívneho projektu:
- Priestory – na realizáciu Drive Marketu by bola potrebná obrovská voľná plocha. Centrá miest sa tým pádom automaticky vylučujú a prípadná výstavba by bola možná najmä na perifériách. Popri priemyselných parkoch, nákupných centrách a rozličných veľkoskladoch by tak vznikla v okolí ďalšia betónová stavba, pravdepodobne na úkor ornej pôdy či parku.
- Výpary z áut – ak ste sa niekedy ocitli vo verejných podzemných garážach či podobných uzatvorených priestoroch, kde sa zhromažďujú naštartované autá, viete si predstaviť, v akom ovzduší by sa odohrával nákup počas plnej prevádzky. Ani investície do účinného systému vzduchotechniky by výpary z priestorov obchodu úplne neodsali. Ekologicky cítiacich jedincov takisto znepokojuje myšlienka nákupu s naštartovaným autom, keď by šofér zbytočne plytval ďalším benzínom a produkoval odpadové výpary nad rámec nevyhnutnej potreby.
- Potraviny – vzhľadom na prítomné výpary je viac ako nevyhnutné, aby boli všetky ponúkané potraviny dôkladne zabalené, čím odpadá šanca dôkladne si tovar preveriť. Prevádzka zároveň nemôže zákazníkov ohromiť šírkou ani hĺbkou sortimentu. Systém rotačnej plošiny radikálne obmedzuje počet ponúkaných druhov tovaru. Je pravdepodobné, že takáto prevádzka by sa zameriavala na predaj najzákladnejších potravín.
- Čakanie – hoci autor projektu garantuje kratšiu čakaciu dobu, tá je možná len v prípade, že všetky stanoviská budú obsadené čakajúcimi predavačmi a v prípade, že sa do predajne v rovnakom okamihu nenahrnú desiatky áut po práci. Aj v klasickom supermarkete je možné spraviť rýchly nákup, keď je otvorených veľa pokladníc a prítomných málo nakupujúcich. Takisto majiteľ Drive Marketu nemôže zaručiť, že šofér pred vami sa nebude potravinovou plošinou prehrabávať polhodinu a rolovať ňou 100-krát.
- Cena - pohybujeme sa v čisto hypotetickej rovine, všetky odhady týkajúce sa cien sú tak rovné špekuláciám. Ak by Drive Market skutočne dokázal podľa autorových vízií zoškrtať viacero nákladov, ktoré trápia bežné supermarkety, mohlo by sa to preniesť do nižších cien, čím by bola prevádzka v oblasti predaja potravín relatívne konkurencieschopná. Je možné si predstaviť, že by ľudia cestou z práce z mesta do dediny či vzdialenejšej mestskej časti mali záujem spraviť si malý rýchly a zároveň výhodný nákup – to však za predpokladu nízkych cien. Prevádzka takejto predajne môže byť omnoho finančne náročnejšia, ako to predostierajú plány, a v prípade ekonomického zmyslu podniku budú majitelia nútení nastaviť ceny vyššie. Konkurovať tak napríklad on-line donáškam potravín či bežným supermarketom by bolo náročné.