Keď sa jedného dňa obzrieme za generáciou konzol X360 a PlayStation3, určite sa ako jedna z top desať sérií bude spomínať Bioshock. Trojica hier ponúka viac ako iba akčný zážitok: násobne presahuje rámec bežných hier a vytiahne hráča na pôsobivý výlet do nevídaných svetov.
Čím zabodovali prvé hry
Prvý diel - vyšiel v auguste 2007 - ukázal kombináciu zážitku, audiovizuálneho diela a hrateľnosti. Podvodné mesto Rapture, do ktorého sa hrdina dostane po havárii lietadla, malo dušu a vlastnú atmosféru. Už samotný vstup do prostredia, ktoré kedysi vytvoril geniálny vizionár, bol mimoriadny.
Najprv ste na vodnej hladine nedokázali veriť prepracovanej grafike vody. Keď ste sa dostali pod hladinu, čakala vás metropola, akej na svete niet. Príchod a pohyb ľudoprázdnym mestom spočiatku pripomínal sugestívny horor. Autori sa však sústredili na čosi viac – dôvody konca jednej civilizácie.
Riešili ste priam orwellovský motív a pátrali, prečo sa mesto dostalo na koniec svojej púte a čo predchádzalo vášmu príchodu. Vynikajúce spracovanie utopickej metropoly nevídané na pomery videohier zabralo na mnohých.
Druhý diel vyšiel vo februári 2010 a ponúkol druhý výlet do mesta Rapture v inej časovej línii. Časť originálnej myšlienky síce opadla, no dalo sa hrať za iné postavy a stretávať aj iné typy v metropole, čím sa celkový zážitok zo sveta dostatočne prehĺbil. Tvorcovia pridali na intenzite a najmä sile morálnych rozhodnutí, ktorými je séria známa. Nič sa nedeje iba naoko alebo pre efekt hráča, vaše činy ovplyvňujú svet.
Bioshock Infinite – nový svet v oblakoch
Novinka nie je tretím výletom do mesta Rapture a neuzatvára trilógiu v tejto generácii. Odohráva sa v roku 1912, keď má bývalý agent Booker DeWitt v oblačnom meste Columbia nájsť mladú ženu Elizabeth, ktorá tu strávila väčšinu života.
Postupne zisťuje, že Elizabeth je kľúčovou postavou vo sváre Zakladateľov (čo chcú udržať mesto výlučne pre Američanov) a Vox Populi, čo je frakcia rebelov. Keď ostane v Columbii dlhšie, začne si všímať množstvo ďalších faktov a najmä ako Elizabeth drží toto mesto pokope pomocou zvláštnych síl.
Na pohľad to znie ako nenápadný podklad pre akčnú hru, v skutočnosti ide o ďalšie dielo využívajúce množstvo odlišných motívov. Predovšetkým vás čaká nezabudnuteľný príchod do Columbie cez maják a štýlové odhaľovanie skvelého prostredia plávajúceho mesta v oblakoch.
Počas prvých hodín nemáte problém odhodiť príbeh za hlavu a putovať po Columbii, aby ste opäť videli idylické miesto, kde na pohľad všetko sľubne funguje a v symbióze žijú ľudia aj stroje. Ale je otázka času, kedy sa do popredia dostanú otázky morálky a filozofie života v tomto meste. Aj tu sa stretnete s postavou stvoriteľa mesta s veľkou víziou, na mnohých miestach sledujete, ako sa zhmotnila a ako tu žijú jednotlivé frakcie a obyvatelia.
Ale práve trojica Booker DeWitt, Elizabeth a Columbia vám nedá spať a budete chcieť odhaliť všetky spojivá medzi nimi, hľadať záhadné nápisy na stenách, počúvať audiozáznamy a pochopiť čoraz viac. Vrcholom je finále hry, ktoré azda kladie viac otázok ako odpovedí a slúži ako pozvánka na opätovné stlačenie New Game.
Na pomery videohier si Bioshock Infinite berie skutočne obrovské sústo, aj tým, že pôsobí inak ako 99% ostatnej produkcie. Vysoko originálne prostredie zabezpečí chuť objavovať každý ďalší kút, spojitosti a najmä fungovanie postáv. Dej hry a vizuálna stránka sú dominujúce, až zabúdate, že toto je stále akčná hra.
No opäť kvalitne spracovaná. Dynamická a variabilná. V rukách zvierate pár zbraní, ktoré sa priebežne menia a ukazujú solídny arzenál. Pištole, pušky či samopaly sú rýchlo obohatené o iné možnosti interakcie – kúzla. Môžete nimi meniť prostredia, nasadzovať pasce a kombinovať rôzne elementy. Ako pôsobí oheň na olej a čo dokáže elektrina s vodou na tomto mieste?
Akcia nie je iba tradičná – unikátna lokalita ju povyšuje na novú úroveň. Posilňuje ju najmä pocit z Columbie a titulné, často promované akcie na koľajniciach vo vzduchu. Táto variácia nadzemnej dráhy ponúka úplne iný zážitok v akcii, na presun, zoskoky priamo do boja alebo celkové dobývanie lepších pozícií.
Autori zakomponovali aj dva unikáty. Prvým je samotná Elizabeth: správa sa ako samostatná, má špeciálne schopnosti a dokáže ich využiť v čase potreby. V priestore nájde trhliny, skrýše, ešte aj lekárničky alebo muníciu, čo je nečakaná pomoc. Nedokážete ju ovládať ani komandovať, tak vzniká zaujímavá spolupráca. Ešteže nepriatelia častejšie pália po vás ako po nej.
Druhý bonus je vaša smrť – môže prísť rýchlo a vy sa zhmotníte na neďalekom mieste, aby ste pokračovali ďalej. Žiadna bieda nad doterajším výsledkom, ale plná koncentrácia na prechádzanie hry. Konečne sa niekto dokázal odosobniť od červenajúcich obrazoviek a zistil, že nie smrť, ale život a kontinuita zážitku majú väčšiu silu.
Bioshock Infinite vyšiel 26. marca 2013 na PS3, X360 a PC.
Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:
Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.
Foto na titulke a v článku - 2K Games