Platforma Antik CityBike by mala celkovo zahŕňať dvetisíc bicyklov. V prvej etape ich firma nasadí osemsto, investuje do nich 600-tisíc eur. Antik očakáva participáciu mesta vo výške 50-tisíc eur ročne a komunikačnú podporu pri organizácii statickej dopravy.
Podľa slov manažéra Antiku pre rozvoj biznisu Petra Blaasa mesto na tomto projekte chce participovať. Spoluprácu by nemal ohroziť ani ďalší, zhodou okolností v rovnakom čase pripravovaný, bikesharingový projekt Košíc so Železnicami SR.
Bicykle v košickom bikesharingu by mali byť špeciálne navrhnuté pre použitie v systéme automatizovaného požičiavania. Podľa informácií Antiku majú odolnú kostru, jednoducho údržbu a sú trvalo monitorované satelitným systémom.
V historickom centre Košíc bude mať Antik aj 25 elektrobicyklov. Investícia spoločnosti počíta tiež s dvoma stovkami stojanov na bicykle, ktoré bezplatne ponúkne verejným inštitúciám a vlastníkom komerčných nehnuteľností.
- Tip: Prečítajte si test elektrobicykla Antiku.
Antik CityBike pritom nevyžaduje vrátenie bicykla na pevne definovaných stanoviskách, čo je rozdiel oproti iným bikesharingovým platformám. Bicykel bude možné prevziať a odovzdať kdekoľvek v hraniciach mesta. Premiestnenie na viac ako stovku soft-stanovísk sa postará servisná služba.
Kedy košický bikesharing nabehne do prevádzky, zatiaľ nie je známe. Antik však už zverejnil cenové podmienky. Na začiatok bude potrebné, aby záujemca do systému vložil jednorazový vratný depozit 50 eur. Prvých 30 minút využívania bicykla bude mať počas 24 hodín zadarmo, používatelia košickej Mestskej Karty a klienti Antiku dostanú 45 minút. Platená hodina prenájmu vyjde na jedno euro, mesačný poplatok je stanovený na desať eur.
Antik CityBike, bikesharing v Košiciach (používateľská mobilná aplikácia) Zdroj: Antik
Na využitie platformy bude slúžiť mobilná aplikácia (pre iOS aj Android). Pomocou nej si záujemca vyhľadá najbližší voľný bicykel podľa aktuálnej polohy, rezervuje si ho a bude môcť zaplatiť predplatné.
Prečo sa do bikesharingu pustila telekomunikačná firma? „Bikesharing chápeme podobne ako výstavbu našej optickej siete v Košiciach v minulých rokoch ako investíciu s dlhodobou návratnosťou, ktorou zároveň splácame dlhoročnú lojalitu Košičanov k našim službám s cieľom odľahčiť iné formy dopravy,“ vysvetľuje šéf Antiku Igor Kolla.
Zároveň tiež vysvetľuje, že projekt postavili na zisteniach Institute for Transport and Development Policy z New Yorku, ktorý dlhodobo analyzuje najúspešnejšie modely bikesharingu po celom svete. Výsledkom by mal byť systém, ktorý v Košiciach zabezpečí pohodlnú dostupnosť bicykla, kdekoľvek ho človek bude potrebovať.
„Len veľký objem v kombinácii s inteligentným softvérom pre alokáciu bicyklov vie zabezpečiť, aby sa cestujúci na bicykel mohli spoľahnúť a mohli ho zvážiť ako trvalú alternatívnu formu miestnej prepravy,“ dodáva I. Kolla.
Prievidza, Nitra aj Bratislava
Bikesharing je štandard vo viacerých väčších i menších svetových metropolách. Má ho Londýn, Paríž, ale aj Brno, či Ostrihom. Na Slovensku sa najprv objavil v Prievidzi, kde bratia Jaroslav a Mirety Dianovci v júli 2016 rozbehli projekt Zelený bicykel. Aktuálne na webe hlásia 42 bicyklov a bezmála 2 800 výpožičiek v 48-tisícovom meste.
Tento rok v júli sa bikesharing dostal aj do Nitry, spustila ho tam spoločnosť Arriva v spolupráci s mestom. Nitrania a návštevníci mesta majú k dispozícii 70 bicyklov na siedmich stanovištiach, ako je autobusová stanica, Župné námestie či Mestský park, kde je potrebné bicykel vrátiť.
V Bratislave mali o spustenie systému požičiavania bicyklov záujem dva subjekty, reklamná spoločnosť BigMedia a rafinéria Slovnaft. Mesto si napokon vybralo projekt Slovnaftu, ktorý počíta so 75 stanovištiami a 750 bicyklami (klasickými aj elektro).
Pilotná fáza má podľa informácií Slovnaftu pokrývať najväčšie mestské časti Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto a Ružinov. Postupne sa bude rozrastať do ostatných častí hlavného mesta. Magistrát Bratislavy má na projekt vyčlenených 460-tisíc eur, Slovnaft naň prispeje sumou do 1,5 milióna eur.