Jedny Vianoce, dve hry
UbiSoft vydal v jeden týždeň dva tituly v sérii, oba považuje za áčkové, veľkorozpočtové a každý má inú cieľovú skupinu. Assassin’s Creed: Rogue uzatvára púť série na PS3 a X360 veľkým dobrodružstvom – ide o regulárny diel s veľkým svetom nadväzujúci na posledné hry. Cieľovka je početná (165 miliónov), UbiSoft evidentne nechcel zastaviť podporu, keď má po ruke miliónový bestseller a kopu fanúšikov. A je tiež korektné uzavrieť dejovú líniu na systémoch, na ktorých sa začala.
Súčasne zvíťazilo aj pokušenie vytvoriť nového Assassina iba na novšie konzoly a PC. Výsledkom je Assassin’s Creed: Unity. Sériu posúva do obdobia francúzskej revolúcie, využíva nové možnosti konzol a chce priniesť intenzívny zážitok z naháňačiek v autentickom Paríži. Unity je prepojený s Rogue, časovo naň nadväzuje.
Minirecenzia: Assassin’s Creed: Rogue (PS3, X360)
Podľa autorov Rogue uzatvára severoamerickú časť ságy Assassin’s Creed. Tretí a štvrtý diel sa odohrávali v 18. storočí v USA, Rogue zapadá medzi ne (nadväzuje na štvorku, a ešte sa v ňom dejú veci pred trojkou, ktorá ústi do americkej vojny o nezávislosť). S americkým kontinentom sa viažu aj nedávni hrdinovia, zaujímavé lokality (napríklad dobový New York) a najmä ovládanie lode na mori.
Rogue do odvekého boja radu Assassinov a Templarov prináša zvrat v podobe premeny členstva hrdinu. Írsky junák Shay Patrick Cormac po masovej vražde nevinných civilistov zradí Assassinov a prechádza k Templárom. Vedie to k zmene motivácie a celkového štýlu. Dĺžka príbehu je oproti iným dielom kratšia a kus času trávite aj v prítomnosti, no stále má čo ponúknuť. Narazíte aj na známeho Edwarda z tretej časti, čo umocňuje kontinuitu série.
Herná náplň úzko nadväzuje na štvrtý diel: ako Shay si najprv radi strihnete pár odlišných misií, okrem sledovania Assassinov vás v prvej polovici rýchlo opantá túžba po slobode. Keď získate loď Morrigan, idete plniť vedľajšie úlohy, získavať lup a výzbroj pre lepšiu výbavu lode. Čas strávený na mori sa oplatí: zlepšujete si loď, zarobíte peniažky, porazíte iné lode a patrí vám svet ako vo štvrtom dieli Black Flag.
AC: Rogue dostal nové destinácie. V New Yorku využijete známe triky na likvidáciu nepriateľov, ale zároveň aj novinku v podobe efektívnej pušky so streľbou na diaľku. River Valley skrýva široké delty riek na americkom juhu, ktorý možno objavovať priamo z lode.
Tým najlepším sa však stane Severný Atlantik, kde sa plavíte až ďaleko na sever do ľadových vôd a zamrznutých krajov za polárnou čiarou. Veľký svet je najväčšou devízou: objavovať nové časti, zbierať predmety, tajné mapy, nájsť pevnosti či staré vraky, to je lákadlo na desiatky hodín.
Minirecenzia: Assassin’s Creed: Unity (Xbox One, PS4, PC)
AC: Unity má väčšie ambície kvôli vývoju na novú generáciu konzol. Autori vytvorili autentický Paríž, vďaka čomu sa dostali na starý kontinent (po renesančnej trilógii s Eziom) a zároveň ponúkajú zápletku, ktorá sa začína v 13. storočí a ústi do udalostí francúzskej revolúcie.
Séria Assassin’s Creed vždy lákala na historické reálie, no zrazu sa hráč objavil vo futuristickej budúcnosti a firme Abstergo, odkiaľ skákal do minulosti. Unity je prvý diel, ktorý sa budúcnosti takmer zbavil a naplno sa sústreďuje na dej.
Hlavný hrdina Arno má náročný osud: zavraždili mu otca, po náhradnej výchove odhaľuje rády Assassinov i Templárov, na horizonte je revolúcia, lebo padá kráľ a ľud sa pýta k moci a... Navyše, je tu vynikajúco vykreslený vzťah so ženou menom Elise, ktorá ako na potvoru patrí k opačnému radu Templárov, zatiaľ čo Arno sa pridáva k bratstvu Assassinov.
Herný Paríž je jedna z najlepšie spracovaných lokalít v histórii videohier. Obrovská rozloha, autentické pamiatky, presvedčivé správanie postáv: keď uvidíte rozvášnený dav alebo každodenné udalosti občanov, pochopíte.
Väčšia plocha je výzva pre pohyb: popri skákaní po strechách či behu v dave vás nečaká koč či preprava. Postupné objavovanie a vysvietenie mesta uľahčí orientáciu, a stále je to riadny svet na desiatky hodín hrania. Bez lode či iného dopravného prostriedku sa držíte viac v uliciach, čo si žiada iné ovládanie.
Vertikálny štýl série a ovládanie nemusí sadnúť každému, no UbiSoft vymyslel pre pohyb nový systém: tlačidlom určíte pohyb nahor (na strechy, rímsy) alebo nadol (keď zlaňujete či upaľujete z veže kostola). Vďaka nim sa ľahšie presúvate a užijete si aj naháňačky. A keď sa držíte viac na zemi, mení sa arzenál: dýky a krvavé popravy ostali, ešte viac sa hlási do boja meč a šermovanie či kuša pri streľbe na diaľku.
Veľkým obohatením je možnosť určovať vlastnosti a arzenál hrdinu. Strom vlastností má široké možnosti a taktiku. Predmety nie sú na okrasu, každý kus oblečenia vás môže posunúť ďalej. Vlastnosti sú základ: možnosť hlušiť viac nepriateľov naraz, mať vyššie zdravie či lepšiu neviditeľnosť sa oplatí. A za peniaze z misií zase kupujete meče, pušky, náboje, aby ste boli efektívnejší v boji.
Poslednou novinkou je orientácia na co-op: okrem sólo hry sa môžete zapojiť do spoločných misií s inými hráčmi a absolvovať ich v tandeme či štvorici. Presvedčivý engine zvládne viac Assassinov naraz, lepšia grafika hre celkovo pomáha – počkajte na výborné správanie davu či prvú scénu z Versailles.