Na chytrých hodinkách údajne začal pracovať pred ôsmimi rokmi - teda „dávno, dávno pred Applom“, povedal agentúre AFP. Apple oslavuje v Číne úspech a analytici predpokladajú, že aj chytré hodinky tejto firmy sa stanú hitom medzi trendmi, ktoré zákazníci v najľudnatejšej krajine sveta sledujú.
Hodinky Apple Watch ale stoja 2588 jüanov (asi 349 dolárov) a viac, zatiaľ čo čínska alternatíva stojí zhruba šestinu tejto sumy.
„Hodinky Apple sú nádherné. Ale my sme boli rýchlejší pri uvedení produktu na trh, a taktiež sme oveľa lacnejší,“ dodal Čeng, ktorý zahájenie predaja Apple Watch len víta - aspoň podľa neho zvýši povedomie zákazníkov o tom, že tento ich výrobok existuje.
Pri výrobnej linke továrne v čínskom priemyselnom stredisku Šen-čen robotníci v modrých košeliach a žabkách spájkujú, lepia a skrutkujú hodinky, ktoré po každom úkone posielajú ďalej po pohyblivom páse.
Zhruba stovka zamestnancov dokáže vyrobiť asi 2-tisíc kusov chytrých hodiniek denne a Čengová firma Shenzhen YQT Electronics vďaka nim predáva viac ako 50-tisíc týchto doplnkov mesačne.
Niektorí analytici tvrdia, že Apple už po celom svete prijal sedem miliónov objednávok na svoje hodinky, ktoré by zákazníci mali už dnes začať dostávať. V Číne ale zaplnili regály lacnejšie napodobeniny. „Máte záujem o hodinky Apple?“ pýta sa jeden z predavačov v Šen-čene, ale rýchlo priznáva, že ide o miestnu imitáciu.
Čím sa čínska verzia líši
Čínskej verzie sa v jednej veci od modelu Applu líši - väčšina z nich používa SIM karty a v zásade fungujú ako telefóny, zatiaľ čo mnoho funkcií Apple Watch závisí na iPhone. Výrobcovia čínskych chytrých hodiniek sú sústredení v južnej provincii Kuang-tung, kde pred viac ako desiatimi rokmi zahraničné firmy vrátane dodávateľov Applu založili veľké továrne.
Vďaka tomu môžu miestne firmy využívať bohatú liaheň dizajnérskych talentov i prítomnosť tisícov výrobcov komponentov sústredených na jednom mieste. Továrne, ako je tá Čengová, zamestnávajú prevažne mladých ľudí. „Ide o veľmi presnú prácu, preto si v nej najlepšie vedú zamestnanci od 16 do 30 rokov,“ hovorí kontrolór Ou-jang Süe-chaj.
Robotníci dostávajú základný plat okolo 4-tisíc jüanov (skoro 600 eur) mesačne a často pracujú 12 hodín denne, šesť dní v týždni. Pri neustálom opakovaní rovnakých pohybov ich nesmie nič rozptyľovať, takže napríklad hudba na pracovisku je vylúčená.
Falzifikát? Kdeže
„Už som počul o Apple, ale veľmi tomu nerozumiem. Myslím, že my robíme niečo iné,“ povedal devätnásťročný skúšač hodiniek svokor Li-sia. Provincia Kuang-tung je neslávne preslávená svojimi falšovanými verziami výrobkov svetových elektronických značiek, ale Čeng nálepku falzifikátu odmieta.
„Ja to nepovažujem za falšovanie. Podľa mňa ide o učenie sa, prijatie toho, čo je najlepšie, a posunúť to ešte o kus ďalej,“ povedal.
Tento drobný tridsaťosemročný muž riadi BMW, rád hrá golf a je steaky. Jeho kancelária s odpadkami posiatou chodbou a hrdzavým výťahom je zatiaľ na míle vzdialená nablýskanému Silicon Valley. Aj tak ale tvrdí, že jeho firma je schopná doviesť akýkoľvek produkt od fázy nápadu na trh počas šiestich mesiacov.
„Chcel by som byť čínsky Steve Jobs,“ dodáva Čeng s odkazom na zosnulého zakladateľa firmy Apple. „To je môj sen.“
Apple mániu s novým produktom nespôsobí
Technologický gigant Apple oficiálne zahájil predaj svojich chytrých hodiniek Apple Watch, ich debut ale bude mať ďaleko od mánie, ktorá zvyčajne sprevádza začatie predaja nových modelov inteligentných telefónov iPhone a tabletov iPad.
Hodinky totiž nebudú firemné predajne Apple Store zatiaľ predávať vôbec a po celom svete sa k nim zákazníci dostanú len v niekoľkých vybraných luxusných obchodoch. Apple minulý týždeň oznámil, že hodinky sa budú naďalej môcť objednávať len on-line a vo firemných predajniach zrejme nebudú k dispozícii celý máj.
Apple začal v USA prijímať objednávky na nový prístroj pred dvoma týždňami a mal spustiť ich predaj v USA a niektorých ďalších krajinách sveta. Zrušenie tohto prvotného plánu odráža podľa analytikov neistotu firmy ohľadom dopytu po prvom novom produkte, ktorý Apple vytvoril za vedenie Tima Cooka, nástupcu legendárneho Steva Jobsa.
Hodinky po spárovaní s telefónom iPhone umožňujú užívateľom napríklad kontrolovať internetovú poštu, počúvať hudbu či telefonovať. Firma ich ponúka v 38 variáciách s cenami od 349 dolárov po 10-tisíc až 17-tisíc dolárov za zlatú verziu Edition.