V priebehu roka dochádza k pravidelnej fluktuácii finančných a predajných výsledkov takmer všetkých firiem. Vplyv majú rôzne makroekonomické zmeny, ale aj prázdniny, sviatky s nákupnými horúčkami alebo predstavovania nových generácií produktov a služieb.

Apple stále znáša zlaté vajcia. Len sú menšie

Apple iPhone 6S Plus Zdroj: Apple

Je pravda, že pokles tržieb Apple eviduje už druhý kvartál po sebe. Čo sa často nestáva. Podľa finančných analytikov berúcich do úvahy množstvo premenných bol ale pokles tržieb menší, než očakávali. Výsledkom je, že firma od zákazníkov zinkasovala „len“ 42,4 miliardy dolárov oproti 49,6 miliardám za rovnaké obdobie vlaňajška.

Lenže to bolo stále o pár stovák tisíc viac, než predpokladali analýzy. A viedlo to k zvýšeniu hodnoty akcií Applu o približne 7 percent. Na hodnote firmy to pridalo desiatky miliárd dolárov.

Čo sa predáva a čo nie

iPhonov sa predáva menej. To je fakt. O viac ako desať miliónov kusov menej ako za rovnaké obdobie vlaňajška. Dôvody sú dva. Prvý je jednoduché nasycovanie trhu. iPhone už ľudia majú a sú s ním spokojní aj 3 – 4 roky.

Druhým je klasické letné čakanie tej časti zákazníkov, ktorým viac záleží na nových technológiách a možno prestíži. Apple už niekoľko generácií iPhonu predstaví vždy na začiatku štvrtého fiškálneho kvartálu novú generáciu. Takže mnoho záujemcov s kúpou počká, niekedy až do Vianoc.

Apple stále znáša zlaté vajcia. Len sú menšie

9,7-palcový iPad Pro Zdroj: Apple

Podobne už dopyt po tabletoch chladne. Aj napriek tomu sa ale iPady dostali do plusu. Finančného, nie v počte predaných kusov. Tých bolo 10 miliónov, takmer o milión menej ako za vlaňajší tretí kvartál. Lenže teraz v ponuke pribudli prémiové iPady Pro s vyššou maržou. Takže menej kusov, ale do pokladne mierilo nie 4,4 miliardy dolárov ako za tretí štvrťrok 2015, ale takmer 5 miliárd.

Používatelia zjavne stále pozitívne reagujú na to, keď nová generácia nie je len o facelifte, ale donesie so sebou aj výraznejšie zmeny a vylepšenia. Podobné podskočenie sa očakáva aj pri iPhone 7. Znova ide o novú generáciu a nie „len“ o vylepšenie s dodatkom v názve s písmenkom „s“.

Čakanie na hodinky

Ak by s iPhonom 7 Apple predstavil aj nové smart hodinky, isto by mu to pomohlo zlepšiť čísla v kolónke „ostatné“. Predaj tejto nositeľnej techniky stagnuje všeobecne. A hoci sú Apple Watch najpredávanejšie smart hodinky, generovali spolu s ostatnými „ostatnými zariadeniami“ tržby v hodnote iba 2,22 miliardy dolárov. Čo znamená pokles z 2,64 miliardy.

Už by aj bolo načase. Apple Watch sú na trhu stále v prvej generácii, ktorá bola predstavená na jar minulého roka.

Apple stále znáša zlaté vajcia. Len sú menšie

Naopak, darilo sa službám, kam patria tržby z iCloudu, predaja aplikácií a médií predplatné za Apple Music. 6 miliárd je o 19 percent viac ako za rovnaké obdobie vlaňajška. Vtedy ale ešte hudobná služba len začínala. Je dobrým znamením, že sa Apple vie udržať aj na trhu, kde sa už etablovali Spotify alebo Dropbox.

Tretí kvartál bol pre Apple o spomaľovaní, ktoré je charakteristické pre celý trh spotrebnej elektroniky. Dokázal ale brzdiť pomalšie, než sa čakalo. Lepší nadhľad ale získame o ďalšie tri mesiace, keď už bude iPhone 7 na svete, možno aj ďalšie nečakané novinky a Apple zosumarizuje posledný rok svojho podnikania.