Tvár handheldového a mobilného trhu sa každý rok výrazne mení. Ukazujú to štatistiky spoločnosti Flurry Analytics, ktorá za posledné tri roky spisuje také výsledky, že tradičným trhovým hráčom (Sony a Nintendu) musia naháňať strach. Dôvod je zrejmý na prvý pohľad: nové platformy ako iPhone/iPod a množstvo androidovských zariadení sa zahryzlo do trhu s aplikáciami a vôbec neprekvapuje, že jedným z najlepšie predávaných digitálnych artiklov sú práve hry.
Správa Flurry Analytics za rok 2010 prináša dobré pre nových hráčov, mínusové pre starých a celkovo znepokojivé pre celý trh. Hoci tieto čísla reflektujú iba americký trh, je veľmi pravdepodobné, že správanie Európanov bude do určitej miery podobné. Japonci ostávajú stále výnimkou, keď staručké PSP valcuje aj nové systémy.
Android vs. Apple či celý trh
Najlepšie obišiel Android. Prichádza síce na celkom nasýtený trh, kde si karty rozdali Nintendo, Sony a Apple, no podielom zariadení (a rastúcim trhovým podielom OS) sa votrel do jednej kategórie práve s Applom. Ešte vlani nebol vôbec mapovaný, ale zrazu je v jednej kategórii s applovským iOS.
V praxi to znamená, že sa ťažšie dá odhadnúť, koľko z výnosov teraz ťahajú zariadenia s iOS a koľko Android. Predpoklad je, že iOS určite nespadol, ale rástol. No Android bude mať rasť ešte väčší. Premietnuté na čísla – len za rok 2009 boli výnosy Applu z herného biznisu 500 miliónov dolárov. Teraz majú iOs a Android výnosy na úrovni 816 miliónov.
Je pravdepodobné, že Apple svojich 500 miliónov zvýšil, lebo počet predaných prístrojov stúpa. To by stále znamenalo (aj pri miernom náraste), že Android uchmatol zhruba 250 až 300 miliónov výnosov. Pre Apple to znamená, že má silného konkurenta už nielen v Sony a Nintende, ale vo väčšej miere aj na trhu, kde už stihol preraziť.
Klasickí výrobcovia – klasický model
Čo na to dvojica výrobcov handheldov? Sony PSP kleslo s trhovým podielom z 11 na deväť percent, čo presne reflektuje postupnú stagnáciu systému na Západe. Predáva sa menej konzol, predaj hier nie je tiež oslňujúci (hoci ponuka nebola v roku 2010 taká slabá – 65 titulov vs. 70 z roka 2009).
Ešte väčšiu stratu zaknihovalo Nintendo, ktoré spadlo z 70 % na 57 % trhu. Aj to odzrkadľuje, ako sa výrobca v siedmom roku životného cyklu nedokázal vytiahnuť ani vďaka rôznym cenovým zľavám či pár silným titulom (vyšiel napríklad Dragon Quest IX, Mario vs. Donkey Kong, pár Pokémonov).
Pre dvoch klasických hráčov vedie cesta vpred cez tvrdohlavé presadzovanie klasického modelu. Ninty už uviedlo systém 3DS (ale zatiaľ ním neskóruje podľa predstáv na Západe, ani v Japonsku), Sony skúsi otvoriť novú rundu snáď na Vianoce cez systém NGP.
Otázka je, ako sa dokážu vysporiadať s tlakom na ceny. Najväčší problém Android a iOS systémov nie je iba v ich prítomnosti na trhu a v silných dodávkach hardvéru na úrovni desiatok miliónov kusov. Ich zbraňou sú jednodolárové hry, ktoré atakujú 30- či 40-eurové.
Sony a Nintendo však potrebuje vyššie cenovky kvôli vyšším nákladom na tvorbu hier pre nové systémy. Ale paradoxne ich ide pýtať v čase, keď sa trh posúva úplne opačným smerom. Nintendo zdražilo 3DS hry oproti DS o 10 dolárov/eur, je otázne, ako bude cenotvorbu tlačiť Sony.
Najväčší problém: trh klesá!
Expanzia hráčov ako Apple a Google/Android vyvoláva otázky finančnej kondície trhu. Teoreticky by sa pri vyššom počte predaných systémov (a expanzia mobilov je vyššia ako u handheldov) mali razantne zvýšiť nákupy hier a tým pádom aj tržby. Realita je opačná.
Mobilno-handheldový trh sa prepadol o viac ako 10 percent: z 2,7 miliardy dolárov v roku 2009 na 2,4 miliardy v roku 2010. To pre klasických hráčov znamená ešte vyššiu stratu – ak by celý trh stúpal, Sony by nemuselo mať úplne ťažkú hlavu z nižšieho podielu, pretože finančne by sa pohybovalo v približne rovnakých sumách. No pri dvojnásobnom poklese (podielu i trhu) sa strata znásobuje. A pri PSP je už zosunutá z tristo miliónov na zhruba 220. Jasať nemôže ani Nintendo, ktoré pri prepočte prišlo až o 6,5-násobne vyššiu sumu ako Sony – jeho medziročný prepad presiahol pol miliardy dolárov.
Zároveň sa vynárajú otázky, či je mobilno-handheldový trh skutočne taký expandujúci a zdravý, ako sa na pohľad môže zdať. Je zrejmé, že sa mení biznis model a jednodolárové hry budú pokračovať. Najväčší problém príde v momente, keď sa používatelia svojich jednohubiek zasýtia, bublina casual hrania spľasne aj pri mobiloch a handheldoch, no trh bude úplne vybrakovaný.
Ak klesne každý rok o 10 percent, po roku 2012 bude pod hranicou dvoch miliárd a dovtedy môže prísť o prácu veľké množstvo štúdií herného priemyslu. Možno ich prevalcujú šikovní vývojári v skupinách. Ale ak by došlo ku kolapsu casual trhu, prídu o prácu všetci – veľkí na ústupe i malí, zastavení v rozmachu.
Foto na titulke - Flickr.com