Nakupovať rýchlejšie a presnejšie, aj medzi regálmi s tisíckami druhov produktov má pomôcť mobilná aplikácia, ktorú vyvíja izraelská pobočka IBM. Pomocou rozšírenej reality sa na displeji smartfónu zobrazí podrobný popis tovaru a cez filtrovanie sa dá rýchlo nájsť v celej plejáde hydratačných krémov práve ten s UV faktorom 15, netestovaný na zvieratách a predávaný v zľave.
Mnohí z tých, ktorým záleží na kvalite zloženia ich stravy minú aj hodiny postávaním v obchodoch s potravinami a kontrolovaním „éčok“, obsah cukru, tukov alebo vhodnosti pre alergikov. Aby bolo toto nakupovanie efektívnejšie, spoločnosť IBM začala testovať špeciálnu aplikáciu, ktorá pomocou objektívu fotoaparátu na mobile inteligentne rozozná o aký produkt ide.
Jeho najväčšou výhodou je, že špeciálny algoritmus dokáže tento tovar rozoznať podobne ako človek. Pohľadom na jeho veľkosť, farbu a umiestnenie. Netreba čítať malé plôšky a EAN alebo QR kódmi a dokonca ani názov na balení.
Ešte rýchlejšie má byť ale nakupovanie zadaním požiadaviek ešte pred vstupom do obchodu. Nastaví sa napríklad, že v regáloch s cereáliami sa majú nájsť tie s príchuťou kokosu, bez umelých sladidiel a s hračkou vo vnútri. Alebo sa mobil „pozrie“ na stojan s videohrami a hneď sa na displeji označia tie, ktoré sú vhodné pre deti do 12 rokov.
Aplikáciu vyvíja pobočka IBM v Izraeli pod vedením Amnona Ribaka: „Šli sme oveľa ďalej, než len bežné rozoznávanie, naša aplikácia poskytuje informácie o produkte podľa preferencií kupujúceho. Či už je to cena, predchádzajúca kúpa, hodnotenia kupujúcich, ekologickosti balenia a veľa ďalších faktorov“.
Vývojári museli napísať algoritmus, ktorý v sebe kombinuje techniky rozpoznávania tváre, farby, tvaru a okolitého prostredia. Aplikácia si poradí aj s rôznym priblížením a uhlom pohľadu kamery. Pri tvorbe aplikácie si vývojári museli postaviť vlastný malý supermarket na testovanie. Určité techniky rozoznávania objektov si už dali aj patentovať.
Okrem kupujúcich je táto aplikácia vhodná aj pre vedúcich prevádzok alebo majiteľov obchodov. Má slúžiť ako nástroj na sumarizáciu informácií o charaktere kupujúcich, vedia si porovnať ktorý tovar kedy chýbal na regáloch, kedy a za akú cenu sa predával a koľko zákazníkov sa rozhodlo ho kúpiť a za akých podmienok.
Aplikácia je stále vo vývoji a dátum vydania ešte nebol stanovený.
Foto na titulke - Flickr / Foto v článku - IBM