Sony si tvorí rôzne pravidlá pre herné série a generácie PlayStation. Jedno z nich by mohlo znieť: generácia sa nekončí, pokiaľ sa na ňu nedostane posledné pokračovanie God of War. Brutálna antická séria ukázala celému priemyslu viaceré paradoxy a predovšetkým slúži ako ukážka, že exkluzívne hry dokážu predávať systémy hocikedy, ak im tvorcovia veria.

Štart série na PS2

Paradox číslo jedna: prvý God of War prišiel na trh v marci (USA), respektíve v júli 2005 (EÚ). V čase, keď už Sony na E3 veselo rozprávala o príchode PS3 s ovládačom v tvare bumerangu. Bol to rozhodne top projekt štúdia Santa Monica, marketing nalial desiatky miliónov do propagácie lukratívnej akcie a postaral sa o solídny rozruch.

V hlavnej úlohe je naštvaný chlapík Kratos, ktorý sľúbi pomstu bohom za to, že prišiel o ženu a deti. Klasický antický príbeh, no tento smrteľník má podstatne väčšie ambície a je ochotný ísť aj do pekla. Ikonická tvár, vypracovaná postava, v rukách pár reťazí na demoláciu okolia.

Grécka mytológia sa ukázala ako skvelý podklad pre akčnú hru. Nepriatelia pochádzajú zo známych bájok, hráč sa s nimi stretáva na obvyklých miestach. Cestou k nim prekonáva prekážky, ako sú obrovské útesy, rozbúrené rieky či visiace laná. A súboje s bossmi sú nezabudnuteľné.

Antický God of War sa vracia na začiatok série

Prvý diel predal takmer päť miliónov kópií, a tak sa Sony rýchlo rozhodla pre produkciu dvojky. No na prekvapenie všetkých putovala na PlayStation 2, čo v čase PS3 málokto chápal. Rozhodla masa majiteľov PS2 (viac ako 117 miliónov).

God of War II vyšiel na jar a zopakoval úspech prvého dielu. Ponúkal pútavú akciu, nových a ešte väčších bossov na čele s Diom. Finálna scéna prekvapila všetkých, lebo to, čo autori dokázali vyžmýkať na staručkej PS2, bralo dych. Labutia pieseň PS2, ako niektorí novinári God of War II prezývajú, predala viac ako 4,2 milióna kópií.

Dva diely na PSP

Rýchly úspech dvoch PS2 dielov podnietil autorov vydať aj jednu mobilnú hru (God of War: Betrayal), ale ten najväčší triumf si nechali pre vreckovú konzolu. Na jar 2008 vychádza Chains of Olympus, ktorému sa podarilo rovnakú kvalitu akciu preniesť na menší systém.

Pútavý dej s bohmi, kde vystupuje Aténa, Helios či Persefóna, nechal hráčov bojovať na 4,3-palcovom displeji a dozvedieť sa, čo sa stalo tesne pred udalosťami prvého dielu. Bol to úspech a hra predávajúca celé PSP – 3,2 milióna kópií.

Antický God of War sa vracia na začiatok série

Druhý diel Ghosts of Sparta prichádza na jeseň 2010 a žmýka z PSP posledné kusy výkonu. Hra bola náročná a niektorí hráči nedúfali, že sa ju PSP podarí rozbehať, pretože vo svojej podobe prekonávala možnosti PS2 a skôr sa blížila kvalite novšej obývačkovej konzoly.

Dejová premisa bola opäť pútavá. Kratosa zaviedla do Atlantídy, kde objavil matku a pátral po bratovi. Komerčný zásah už ale nebol taký výrazný (1,2 milióna kópií).

Sony však využilo šancu a oba PS2 a PSP diely neskôr vydalo v HD kolekcii na PS3. God of War HD Collection (prvá a druhá časť) a God of War HD Collection II (s PSP dielmi) predstavujú graficky vylepšené verzie pôvodných hier – v 720p rozlíšení a lepším zvukom.

God of War na PS3

God of War III nechal na seba čakať celé tri roky od vydania PS3, no bolo jasné, že Sony bude chcieť uzavrieť hlavnú trilógiu hier veľkolepo. Kratosova finálna výprava za Diom na čele s Titanmi začína sekvenciou, kde sa pohybujete po obrovskom kolose a štveráte sa nahor. Je to ukážka sily hardvéru PS3.

Tento diel graduje sériu do nevídaných momentov. Zrejme preto je najlepšie predávanou časťou v sérii (5,2 milióna kópií) a pre mnohých bol motiváciou ku kúpe PS3.

Po ukončení hlavnej trilógie stála Sony pred neľahkou úlohu: ako ďalej? V sérii bolo povedané všetko potrebné, tretím dielom sa zavŕšilo Kratosovo putovanie. K dispozícii boli iba dve možnosti: poslať ho do inej mytológie (rímskej, nordickej, ázijskej) alebo vymeniť hrdinu a prostredie nadobro. Zvíťazila kacírska myšlienka: poslať hráča úplne na začiatok Kratosovho príbehu, tesne po smrti blízkych.

Ako sa hrá God of War: Ascension?

Ubehlo šesť mesiacov po smrti ženy a dieťaťa. Kratos je iný hrdina ako v neskorších dieloch série. Nie rozzúrený boh, ale smrteľník hľadajúci pravdu, stratený, nechápavý, často náladový a naštvaný. Autori chcú hráča dostať na začiatok jeho hnevu a plienenia pod Olympom, niektoré scény pôsobia ako sonda do jeho vnútra. Ale nie je ich príliš veľa, väčšinu bude stále vypĺňať brutálna akcia. Ako osviežujúci pokus nie je tento prístup na škodu.

Antický God of War sa vracia na začiatok série

Akcia je špičková. Kratos je síce mladší, ale nestratil nič zo svojej intenzity v boji. Autori ho nechajú bojovať proti antickým kreatúram: kentaurom, harpiám, fúriám, mužom s kozou hlavou. Finálne údery sú brutálne. Kratos drví lebky, odtína hnáty a často si nepriateľov vyhodí do vzduchu, aby ich reťazami dorazil. Navyše, využíva rôzne elementy ohňa, ľadu či démonické a elektrické sily platiace na vybraných oponentov.

Bežné boje sú síce dynamické, no znalcom série budú mnohí súperi povedomí. Nováčikovia a hráči, ktorí prešli jeden-dva diely, budú skôr vstrebávať fantastické prostredia či bohatú paletu nepriateľov. A občas aj hádanku, ktorá vás zastaví v nečakanej situácii, lebo boj nemusí vždy vyriešiť všetko.

Na druhej strane, štýl boja sa čiastočne mení, autori pridali možnosť brať nepriateľom zbrane a využívať dýky, meče, kladivá. Páru reťazí sa nevyrovnajú, no boj slušne obohatia.

Súboje s bossmi sú odlišné od tých v minulosti. Na prvý pohľad sa zdá, že hra nemá typické oddelenie bossov a bežných nepriateľov. Žiaden ukazovateľ zdravia, ani špeciálna medziscéna: z ničoho nič vyskočí súper veľký ako hora a začína sa boj. Gigantické stvárnenie levelov je GoW: Ascension vlastné. Výnimkou nie je boj na pohyblivých častiach. A finále je grandiózne.

Po prvý raz ponúka God of War aj multiplayer. Súperiť môže proti sebe až osem hráčov v aréne, tímy zastupujú určitý element, majú určitú sadu úderov a schopností. Dynamika bojov je nižšia, aby ste sa stihli brániť, vyjsť do protiútokov a nechýbajú ani špeciálne údery, na ktoré treba ale šetriť manu. Mapy arén sú štýlové, popri boji môžete rabovať truhlice a obsadzovať oltáre.

Druhým módom je Trial of the Gods, kde vzdorujete čoraz väčším vlnám nepriateľov. Na menšej ploche, ale s väčšou intenzitou.

God of War: Ascension je výborná PS3 exkluzivita. Po toľkých rokoch žmýka z konzoly neskutočný audiovizuálny výkon (DTS audio je skvelé) a ponúka solídne pokračovanie. S dobrým príbehom, prvý raz aj s multiplayerom. Nie je to najlepší diel série, ale je dostatočne bohatý, aby ste ho skúsili.

God of War: Ascension vyšiel 13. marca exkluzívne na PlayStation 3.

Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:

Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.

Foto na titulke a v článku - Sony