Najväčšia svetová videostránka YouTube plánuje na jar vstúpiť do novej éry svojej existencie. Zdroje svojich príjmov rozšíri spoplatnením vybraných kanálov a pokúsi sa byť konkurenciou televíziám či službám poskytujúcim streamovaný obsah, ako je napríklad Netflix. Informujú o tom viaceré zahraničné médiá odvolávajúce sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Mesačné predplatné jednotlivých kanálov by sa malo pohybovať v rozmedzí od jedného do piatich dolárov mesačne. V prvom rade by malo ísť o obsah vysielaný na pokračovanie, jednorázovú platbu si však portál vypýta aj za sledovanie živých prenosov z kultúrnych či športových podujatí. Plateniu by sa nemali vyhnúť ani svojpomocné inštruktážne videá či relácie poskytujúce finančné poradenstvo, píše portál AdAge.

YouTube už oslovil najväčších producentov súčasných kanálov, akými sú Machinima, Maker Studios či Fullscreen, so žiadosťou, aby navrhli obsah vhodný na spoplatnenie. Obrátiť sa však plánuje aj na spoločnosti, s ktorými doteraz nespolupracoval. Najpopulárnejším kanálom bol za minulý týždeň Mondo z dielne spoločnosti Mondomedia, ktorý vydáva nekonvenčné kreslené videá pre dospelých ako napríklad Happy Tree Friends. Kanál si pozrelo 6 miliónov používateľov, od svojho založenia zaznamenal 1,4 miliardy pozretí.

Prvé spoplatnené kanály by YouTube mohol používateľom ponúknuť v druhom kvartáli tohto roka. Podľa jedného zo zdrojov by mal novinku predstaviť na podujatí Digital Content New Fronts, ktoré sa každoročne koná v rámci Týždňa internetu v New Yorku. Ten bude tento rok 20. až 27. mája.

YouTube sa pohráva s myšlienkou spoplatnenia programov už dlhší čas. Jeho generálny riaditeľ Salar Kamangar, ktorý je aj viceprezidentom Googlu pre videoprojekty, hovoril pred rokom na konferencii All Things Digital o problémoch menších káblových spoločností, ktoré majú vysoké prevádzkové náklady a neveľký počet divákov na nákup formátov od distribútorov.

Podľa S. Kamangara by im pomohol práve vstup do internetového priestoru. "Ak sa nám podarí vytvoriť model predplatného, bude to možné," vyhlásil. YouTube si údajne plánuje nechávať z tržieb 45 percent a zvyšné peniaze pôjdu tvorcom kanálov. Tí by mali mať možnosť umiestňovať do nich aj reklamy.

"Dlho sme tvrdili, že rôzny obsah si vyžaduje rôzne typy platobných modelov. Je mnoho producentov, ktorí si myslia, že by mohli z predplatného profitovať," uviedol v stanovisku hovorca spoločnosti Google, ktorá YouTube kúpila v roku 2006 za 1,65 miliardy dolárov.

Spoplatnenie by zatiaľ malo byť v katégorii experimentálnych projektov a je otázne nakoľko sa YouTubeu oplatí. Zo začiatku by sa malo vzťahovať na malý počet asi 25 kanálov a firma ich počet časom buď rozšíri, alebo projekt vyhodnotí ako neúspešný.

Ani YouTube už nebude zadarmo

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP