Americké štatistiky sú neúprosné: za dva roky stúpol podiel hier pre zariadenia s iOS a Androidom na handheldovom trhu viac ako trojnásobne. Kým v roku 2009 im patrilo 19 percent, v poslednom kvartáli 2011 to bolo už 58 percent.
Je zrejmé, že veľkú časť tohto segmentu pokrývajú smartfóny, no netreba podceňovať ani tablety. Herní giganti typu Electronic Arts či Epic vnímajú iPad ako separátnu platformu. Keď vyvíjajú hru na iOS, vytvoria rovno dve verzie. Základná putuje na iPhone a pokročilá HD verzia na iPad.
Dajú sa na tablete hrať hry ako na PC alebo handhelde? Prinášajú lepší zážitok ako menšie verzie na telefónoch? Má tabletové hranie budúcnosť, alebo je to módna vlna? To sú kľúčové otázky pre najbližšie týždne, zvlášť pred európskym štartom PS Vita a s Nintendo 3DS už dostupným na trhu. Ešte nikdy neboli tri kľúčové systémy tak blízko. Čo uprednostnia hráči tejto dekády?
Angry Birds a ďalší
Všeobecným fenoménom iOS hier sú Angry Birds. Každú chvíľu ich autori hovoria o novom rekorde, stále vychádzajú nové verzie a ľudí jednoduchý koncept baví. Navyše HD verzia má presnejšie mierenie prakom a na veľkom displeji vyzerá grafika výborne.
Samozrejme, objavili sa aj ďalšie hity, napríklad Cut the Rope či Fruit Ninja. Princíp oboch je jednoduchý – pri Cut the Rope treba v správnom čase prerezať lano, aby do papuľky hrdinu padol cukrík. Fruit Ninja je zasa o netradičnom porciovaní ovocia. Základný prvok oboch bestsellerov – jednoduché pohyby – platí aj pre iné hity ako Flight Control či Where’s My Water?
Paralelne s jednoduchými hrami vychádzajú na iPad aj drahšie produkcie ako Infinity Blade, Tintin či remake Grand Theft Auto III. To už sú plnohodnotné tituly, za ktoré autori pýtajú päť-šesť eur, no majú solídnu grafiku a hlbšiu hrateľnosť: príbeh, misie, kontinuitu. A ako nedávno oznámili autori Infinity Blade, na dvoch hrách a prídavkoch utŕžili 30 miliónov dolárov.
iPad namiesto handheldu
Pri rastúcom počte majiteľov iPadov či iných tabletov sa natíska otázka: koľkí by si kúpili alebo si kúpia ešte aj herný handheld? Mnohým sa už do kúpy 3DS či Vity nebude chcieť, pretože si vystačia s niekoľkoeurovými hrami. Pre nich nie je Mario či Uncharted esenciálnym titulom, lebo stojí desaťkrát toľko čo jednoduchá hra.
Nintendo DS a Sony PSP mali kedysi výhodu unikátnych technológií a núkali ich v nevídanom obale – s dotykovým displejom či silnou grafikou. A ukazovali ich na hrách. Karta sa obrátila, moderné technológie sú na smartfónoch a tabletoch, s podstatne kratším životným cyklom.
Je možné, že si ich kúpia pre úplne iný účel a keď objavia pár chytľavých hier, na klasický handheld si už nespomenú. Aj keď 3DS či PS Vita sú určite lacnejšie prístroje ako napríklad dvojkový iPad.
Foto na titulke a v článku - Flickr.com