Preteky s políciou ako najčastejší element
Need for Speed bol najprv jazdou na čas aj kochanie sa scenériami, ale už tretí diel v sérii (Hot Pursuit z roku 1998) stavil na naháňačku rýchlych jazdcov s políciou. A je to najčastejšie používaný element, hoci Need for Speed postupne prešiel cez antológiu Porsche, pokútne jazdenie v nočnom meste (Underground 1,2), trošku (ProStreet) či viac realistickej jazdy (Shift 1,2) a príbeh (The Run).
Ale poliši boli od prvej hry výrazným hýbateľom série a po odbočkách sa k nim autori vždy vrátili. Predstavujú dvojitú motiváciu: jednak môžu hráči dostať nový pocit nebezpečenstva a súperiť nielen s inými jazdcami a zároveň by si radi roly vymenili; po rokoch pretekov proti zákonu sa v nich prebudí pocit chytať zločincov a nebezpečných rýchlikov na diaľniciach či v meste.
Každý diel v sérii sa snažil o obohatenie pôvodného nápadu. Základný Hot Pursuit mal originálny nápad, High Stakes (1999) pridal viac tratí a módov. Hot Pursuit 2 (2002) stavil na mnohé skratky a arkádovejší štýl na trati. Most Wanted (2005) nasadil políciu v plnej paráde, ale nechal hráča jazdiť v otvorenom svete ako v Underground. Je tu aj výraznejší príbehový mód.
Carbon (2006) pokračuje v príbehu Most Wanted, ale polícia ide mierne do úzadia v prospech jazdy v partii. Undercover (2008) má silný dej, zrežírované animácie, kde je dokonca hollywoodska hviezda Maggie Q – jadrom sú naháňačky s polišmi a zlepšená je deštrukcia áut.
Posledná dvojica hier predstavuje v podstate reštarty úspešných dielov sérií. Hot Pursuit (2010) berie hráčov tiež do otvoreného sveta, má 60 áut, ktoré využívajú obe strany (niektoré modely sú exkluzívne) a je tu aj paleta zbraní či predmetov na použitie počas jazdy. Hlavnou devízou je Autolog, ktorý porovnáva výkon hráča s ostatnými na svete. Sila on-line a vzájomného súperenia rastie.
Vlaňajší Most Wanted bol úplný remake predchodcu, dokonca sa rovnomenný diel objavil na Xboxe 360 na začiatku i neskoršej fáze cyklu konzoly. Most Wanted 2012 nemá príbeh, ale má otvorený svet a najmä všetky autá má hráč k dispozícii na začiatku hry, bez nutnosti súperiť, otvárať preteky a pod. Akurát si ich musí nájsť a popritom ich upgradovať, súťažiť, prekonávať limity či poraziť svojich známych na trati.
Minirecenzia: Need for Speed: Rivals
Rivals sú prvý diel série, ktorý vychádza aj na next-gen konzoly PS4 a Xbox One. Očakávania od titulu sú teda dvojaké: ako sa posúva ďalej v sérii a spracoval notoricky známe naháňačky s políciou a zároveň aký výkon a grafiku dokáže na nových systémoch ponúknuť.
Jazda na oboch stranách zákona je odlišná a rolu si vyberáte hneď na začiatku: či chcete byť poliš alebo tzv. Racer (pretekár). Od tohto momentu sa odvíja samostatná kampaň s dejovým pozadím.
Poliš je na stope bláznivým jazdcom, ktorí nahrávajú svoje kúsky na video a chvália sa nimi na internete. Pretekár Zephyr sa zasa snaží zviditeľniť, no zraní aj policajta a tí sa o to viac snažia zasiahnuť proti jazdcom.
Je to solídne poskladaný príbeh, sčasti zabudnuteľný, no dobre zakomponovaný. Máte aspoň čiastočne pocit, že vaše zásahy, činy a misie vás posúvajú ďalej.
Kampaň za policajta je zaujímavá v tom, že sa môžete špecializovať na jeden z troch typov jednotky. Patrol je štandardná hliadka, Enforcer sa snaží ísť na hranu a niekedy jazdí bláznivo ako pretekár a Undercover sa snaží vyšetrovať zo zálohy.
Špecializácia je využitá pri výbere misií, každá má potom iný set úloh, ktoré máte splniť. Napríklad Enforcer má skôr agresívnejšiu jazdu (dosiahnuť rýchlosť 120 míľ za hodinu), Undercover sa zase snaží byť jazdcom v pätách a podobne.
Na druhej strane, pretekár má úlohy s nebezpečnými manévrami, jazdu na prvenstvo proti silným protivníkom, tesné predbiehanie a iné. Po úspešnom zdolaní sa zvyšuje hráčovi level, odblokujú nové predmety či autá a príde nová séria úloh.
Je to chytľavý systém pretekania a nedá sa od neho tak ľahko odtrhnúť – rozmanité úlohy v misiách sa často neopakujú s výnimkou naháňania čoraz vyšších počtov bodov za výkony v akcii.
Novinka AllDrive je zaujímavým sociálnym systémom a rozšírením z minulosti – do vášho sveta sa môžu dostať ostatní hráči a zrazu môžete spolupracovať na úlohách v co-op móde alebo súperiť navzájom. Je to veľký prínos a hoci odporúčame kariéru absolvovať sólo pre úvodne oťukanie sa s úlohami a modelom jazdy, neskoršie misie či co-op mód je vďaka AllDrive do hry ideálne vložený. Je to prirodzený prerod celej série a najmä v otvorenom svete sa toľko jazdcov určite nestratí.
NFS: Rivals sa viac hrajú aj s modelom áut a ich vylepšeniami v podobe jemného tuningu – môžete si na tátoša nalepiť rôzne logá či predmety a kupovať aj rôzne technické vychytávky pod kapotu.
PS3 verzia je výborná a snaží sa z hardvéru konzoly vyžmýkať veľa. Má solídnu grafiku, pocit z rýchlej jazdy je zaručený – ale stále je tu nižšie rozlíšenie, ktoré sa dá prekonať.
PS4 verzia je viditeľne lepšia – má rozlíšenie 1080p, lepšie svetelné efekty a výborne strieda deň s nocou alebo počasie. Stačí pár chvíľ a na trati prejde západ slnka, jazdíte v nočnej verzii mesta. Nádherne vyznie aj prvá búrka, ktorú zažijete, aby ste objavili šmykľavú vozovku.
Po čase si uvedomíte, že vyššie rozlíšenie a viac efektov v bočnom zornom uhle síce hrateľnosť nezvýši, ale vďaka nim pôsobí hra presvedčivo. Žiadne sekanie obrazu, málo fps v najlepšej akcii alebo dlhé načítavanie dát.
Need for Speed: Rivals je dobrým nástupcom dlhoročnej série a jeden z najvyspelejších dielov po Hot Pursuit v minulej aj súčasnej generácii.
Need for Speed: Rivals vyšiel 22. novembra 2013 na PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360 a PC.