Do výstavy E3 v Los Angeles, kde sa prezentujú najväčšie novinky roka, ostáva zhruba mesiac, ale niektorí výrobcovia už vopred oznamujú premiéry, aby sa nestratili v záplave informácií. Posledné dva-tri roky tento systém využíva najmä Sony, ktorá namiesto nabitej tlačovej konferencie na mieste volí striedmy prístup – časť titulov oznámi vopred, iné až naživo pred zrakmi novinárov a hráčov.

Za posledné týždne sa tak dozvedeli o existencii nového dielu God of War na PS3, pretekárskej hre LittleBigPlanet Karting a najnovšie o bojovke PlayStation All-Stars: Battle Royale. PS3 získala konečne tituly do predvianočnej ponuky. Microsoft má už line-up viac-menej pripravený (Fable, Forza, Halo) a Nintendo tají všetko okolo Wii U.

Menej je viac?

Azda je prekvapivé, že po toľkých rokoch nebude mať Sony v ponuke úplne typickú sériu pokračovaní či výber z titulov Uncharted/Resistance/Killzone/Ratchet&Clank/Gran Turismo/MotorStorm. Vianoce sa zatiaľ skladajú ťažko, mnohé hry nemajú ani dátum vydania či neboli ohlásené. Staviť možno na behačku Sly 4, spomínaný Karting a PlayStation All Stars. Úplne iné zloženie ako v minulosti – a je otázne, či bude Sony stačiť, prípadne ako bude tieto tituly promovať.

Šéf Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida sa nechal začiatkom roka počuť, že PlayStation má dosť titulov na trhu, ale nevie ich poriadne predať. Narážal na porovnanie s ponukou Microsoftu, ktorá je do počtu často polovičná, ale ich hry predávajú niekoľkonásobne viac kusov.

Možno teraz zavelil na esenciálnu zmenu, no herný arzenál je výrazne odlišný. Na jednej strane ku koncu životného cyklu PS3 prichádzajú úplne nové štýly hier, na druhej strane chýba jasný hit. Alebo nie?

Inšpirácia inými bestsellermi

Sony sa pri pohľade na nové tituly zrejme inšpirovala – u Nintenda. Tento výrobca je známy, že si dlhé roky vystačí s pár behačkami s Mariom (Super Mario...), pretekmi s Mariom (Mario Kart) a aj bojovou hrou s Mariom a ostatnými hrdinami (Super Smash Bros). No keď taký systém funguje jednému výrobcovi, môže ho adaptovať aj iný?

Behačky, preteky a bojové hry sú odjakživa jedny z najčastejšie hrávaných na konzolách a špeciálne na PlayStation už od roku 1995. Po takmer 20 rokoch existencie platformy je zrejmé, že Sony chce staviť u svojich fanúšikov na tieto tri žánre a skúsiť, či je lojalita k značke a vytvoreným hrdinom dosť silná.

Behačku už má – LittleBigPlanet, pri ktorej navyše ponúkla možnosť editovať a tvoriť herné svety. Tá pretekárska hra bude LittleBigPlanet Karting. A bojová hra, to je PlayStation All Stars: Battle Royale. Navyše, neexistuje zrejme lepší čas na testovanie publika ako teraz. V ponuke nie sú iné veľké tituly a posledná reklamná kampaň sa priamo orientovala na fanúšikov a znalosť herných postáv.

Stávka na fanúšikovskú kartu

Cielenie Sony na vlastných lojálnych hráčov prichádza v správnom čase. Za bránami konzolového sveta zúria dolárové hry ako Angry Birds. Sony chce ukázať hráčom, že na nich myslí a tieto hry sú odmena za ich priazeň. Toľké roky ste vydržali s tými hrami a milujete ich, že vám ponúkneme tzv. cross-over, kde sa stretnú hrdinovia v jedinej hre. V Japonsku kríženie žánrov a svetov náramne funguje, preto smeruje otázka na západné publikum, či prejaví záujem o takúto formu.

A môže sa potvrdiť domnienka, či funkčný systém od Nintenda má šancu na úspech inde. Merať sa bude jednoducho: predajnými výsledkami jednotlivých hier, silou a štýlom marketingovej kampane a aj odozvou hráčov. Je možné, že predaje nedosiahnu 10 či 20 miliónov kópií ako u Nintenda. Ale ak by Sony predalo pár miliónov LBP Karting a Battle Royale, bol by to dobrý signál.

Niežeby Sony nemalo dosť vlastných sérií a nápadov, preto sa musí v tejto fáze životného cyklu PS3 obrátiť na iné funkčné nápady. Popri vlastnom know-how sa nebojí zariskovať a šíriť ponuku hier horizontálne – o ďalšie žánre, o odbočky v sériách a možno aj iný prístup k známej forme. A určite je to signál, že Sony ako jeden z mála výrobcov nereptá, že teraz sa už treba vrhnúť na novú generáciu konzol, ale pri tej súčasnej so solídnou penetráciou (66 miliónov predaných PS3) cíti šancu predať aj iné, azda ešte neosvedčené hry na svojom systéme.

Foto na titulke - Sony