„Je možné si predstaviť, že zatiaľ čo dnes si musím auto zdieľané v rámci carsharingu nájsť, potom na ňom idem z bodu A do bodu B a niekde ho musím zaparkovať, tak v budúcnosti ku mne také auto príde samo, ja nastúpim a nechám sa doviezť, kam potrebujem. Potom len vystúpim a auto sa samo zaparkuje,“ načrtol jednu z nadchádzajúcich zmien vývojár automobilky Mercedes-Benz Jochen Haab.

Široká dostupnosť takých áut zrejme predznamená koniec taxislužieb, ako ich dnes poznáme, pretože sa stanú nadbytočnými. Pre ľudí bude jednoduchšie objednať si na cestu samoriadiace auto. Takéto vozidlá taxi už koniec-koncov jazdia v Singapure.

Zápchy sa stanú minulosťou

Plne automatické autá by mali viesť aj k určitej demokratizácii dopravy. „Možno si predstaviť, že ľudia, ktorí dnes z nejakého dôvodu nemôžu šoférovať auto, budú naďalej mobilní v mestskom prostredí, ale aj inde,“ predpovedá J. Haab. Týkať by sa to malo najmä ľudí, ktorí dosiaľ nemohli šoférovať z dôvodu veku alebo kvôli zdravotným ťažkostiam.

Zmien, ktoré autonómne vozidlá prinesú, bude ale oveľa viac. Keďže spolu budú samoriadiace autá neustále komunikovať, nebude pre ne ani problém jazdiť v oveľa menších odstupoch ako dosiaľ. To by malo viesť k väčšej plynulosti dopravy a zmiznúť by mali aj dopravné zápchy.

Zredukujú jazdné pruhy

Rovnaké ale zrejme nezostanú ani cesty. Keďže autonómne autá nebudú okolo seba potrebovať toľko voľného priestoru, bude možné zúžiť jazdné pruhy. Štúdia nemeckej automobilky z minulého roku tiež uvádza, že časť jazdných pruhov nebude potrebná vôbec, takže ich bude možné uvoľniť napríklad cyklistom.

Nadbytočné by sa z rovnakého dôvodu mohli stať aj niektoré parkovacie plochy v centrách miest. Samoriadiace autá budú schopné parkovať len niekoľko centimetrov od seba, a ušetria tak veľké množstvo miesta. Dopady plne automatických vozidiel by ale mali byť okrem centier miest zrejmé aj na ich okrajoch.

Autá, ktoré si v nákupnom centre samy nájdu voľné parkovacie miesto a potom prídu, keď ich človek zase potrebuje, by už podľa J. Haaba za niekoľko rokov nemali nikoho prekvapiť.

„Vystúpite a auto sa zaparkuje samo, a to v prostredí, kde sa voľne pohybujú ľudia,“ vysvetľuje nemecký inžinier. Na bežných cestách a hlavne v mestách budú podľa J. Haaba autá vodiča v nasledujúcich rokoch skôr podporovať a uľahčovať mu činnosť, než že by jazdili úplne samostatne.

„V mestskej premávke alebo na cestách mimo mesta je toho príliš, čo by sa mohlo stať, čo sa nedá predpovedať,“ myslí si.

Nová vlna sťahovania?

Vďaka tomu, že jazda autom už nebude v budúcnosti od cestujúcich vyžadovať žiadnu pozornosť a bude možné sa počas nej venovať práci alebo zábave, očakávajú niektorí odborníci, že sa viac ľudí bude sťahovať na predmestia veľkých miest.

Dlhšia cesta do práce pre nich už totiž nebude predstavovať stratený čas. Časť ho zase naopak ušetria tým, že po príjazde do mesta nebudú musieť hľadať parkovacie miesto, pretože auto sa zaparkuje samo.

Napriek všetkým zmenám, ktoré nasledujúce desiatky rokov prinesú, ale vývojár J. Haab verí, že sa aj v budúcnosti nájdu ľudia, ktorým bude šoférovanie auta robiť radosť. „Naším cieľom nie je urobiť vodiča nadbytočným,“ podotýka.