Výrobca čipov grafických kariet pre bežných spotrebiteľov i profesionálny segment, spoločnosť nVidia, akoby nemal záujem o svojich partnerov. Vzhľadom na poslednú a de facto takmer vôbec nevydarenú sériu grafických kariet s čipom Fermi (insideri ho poznajú ako GT100), je to dosť prekvapivé. Dalo by sa očakávať, že nVidia bude s partnermi spolupracovať, aby sa vyhrabala z neľahkej ekonomickej situácie. Namiesto toho sa s nimi dostáva do konfliktov.
Úspešná konkurencia
Najväčším a prakticky i jediným konkurentom nVidie je - a vždy bola - spoločnosť AMD, respektíve jej nedávna akvizícia ATi. Koncom roka 2009 sa jej na trh podarilo uviesť novú sériu grafických kariet Radeon HD5000, ktorá nakoniec priniesla viac, ako sa od nej očakávalo. Karty nielenže disponovali výborným výkonnostným i taktovacím potenciálom, no excelovali aj v prevádzkových vlastnostiach, najmä spotrebe energie.
Radeon HD5000 podporovali aj novú technológiu DirectX 11, ktorá sa využíva v moderných počítačových hrách určených pre platformu Windows, čo prilákalo nejedného hráča. I keď neskôr sa ukázalo, že technológia nebola natoľko inovatívna, ako sa pôvodne zdalo, a bola označená za marketingový ťah spoločnosti. Nové grafické karty AMD navyše postihli aj problémy s výrobou čipov, ktoré sa prejavili na slabšej dostupnosti. Napriek tomu sa im na trhu podarilo presadiť.
Novým grafikám AMD nemala nVidia ako konkurovať. Jej produkty sa na tie konkurenčné výkonom ani technológiou nechytali. Firma musela prísť s niečím novým. Po trištvrte roku čakania, počas ktorého si konkurencia stihla upevniť pozíciu na trhu a zarobiť nemalé peniaze, sa objavili práve grafické karty Fermi.
Nepomohlo to. Fermi sa, až na jednu výnimku, vôbec nevydarili. Hlavným problémom bola extrémna veľkosť grafického čipu, ktorá priamo zapríčinila komplikácie vo výrobnom procese. (Čím je čip väčší, tým je jeho výroba zložitejšia a nákladnejšia. Nehovoriac o nepodarkoch a poruchovosti.)
Okrem toho, deklarované parametre kariet sa nezhodovali s tými skutočnými. Fermi boli takisto oproti konkurencii predražené, mali podstatne menší výkonnostný i taktovací potenciál a veľmi zlé prevádzkové vlastnosti.
Partneri v úzkych
Nuž, nVidia to s Fermi nezvládla, ale čo majú povedať jej partnerskí výrobcovia, ktorí čipy osádzajú do svojich grafických kariet? Vďaka problémom vo výrobe nVidie sa im dostalo podstatne menej čipov, ako si žiadali - a niektorým začalo prihárať. No zdá sa, že nVidiu to príliš netrápi.
Pre problémy nVidie už skrachovala firma BFG, ktorá patrila medzi jednu z lepších značiek v USA. Dôvodom boli zlé vlastnosti grafických čipov a ich obmedzený počet.
Podobný osud hrozil aj spoločnosti Palit. Aby sa vyhla najhoršiemu, rozhodla sa vyrábať aj grafické karty s konkurenčným čipom. Samozrejme, nVidii sa to nepozdávalo. No ani u AMD to Palit nemal jednoduché. Už len preto, že AMD mal partnerov dosť. No čo je dôležitejšie, návrhy Palitu na jeho grafickú kartu v AMD neprešli. A tak sa firma vrátila k nVidii.
Rozpustený vzťah
Ďalšou ranou pod pás bol fakt, že začiatkom októbra nVidia spustila produkciu vlastných grafických kariet - čo za ňu dovtedy robili jej partneri, odberatelia grafických čipov. Nebolo by to až natoľko zlé, keby nVidia začala s výrobou menej vydarených modelov. No vybrala si modely GTX460 a GTS450, ktoré sa pokladajú za najviac vydarené v rámci projektu Fermi.
Práve tie sa najviac ujali i u partnerských firiem predovšetkým vďaka dobrému pomeru ceny a výkonu. Lacnejšie karty priamo od nVidie by mohli mať pre partnerské firmy naozaj fatálne dôsledky. Najmä tie, ktoré vyrábajú grafické karty exkluzívne s čipmi nVidia, ako EVGA, Sparkle či Galaxy.
Podľa najnovších informácií sa do problémov dostala i firma XFX. I keď nie fatálnych, lebo vyrába aj karty konkurencie, čo sa jej hlavne v predošlom roku veľmi vyplatilo. Dopadlo to tak, že partnerský vzťah medzi XFX a nVidiou sa navždy rozpustil, oficiálne zatiaľ iba v Európe.
A nasledovať môžu ďalší partneri. Horúcim kandidátom je napríklad EVGA, exkluzívny výrobca grafických kariet s čipmi nVidie.
Samozrejme, partnerské patálie budú mať vplyv na spotrebiteľský trh. Čím menej partnerov, tým menšia konkurencia a tým vyššie ceny.
Foto v článku - nVidia / Foto na titulke - Flickr.com (1)