Fanúšikovia a tí druhí
Herné konzoly si kupujú tri skupiny zákazníkov. Do prvej patria lojálni fanúšikovia, do druhej bežní hráči, ktorí herný biznis toľko nesledujú a hrajú vybrané hry ako FIFA, alebo Need for Speed). Tretiu tvoria príležitostní (casual) hráči, ako napríklad časť majiteľov Wii, ktorí absolvovali fitnes na podložke, zatancovali si, no dnes sú už preč, mimo záberu videoherného entertainmentu.
Bežní hráči sledujú dianie vo videohrách úchytkom, ako jednu zo záľub. Nemusia byť nalepení na obrazovke a do noci čakať na najnovšiu tlačovú konferenciu z Los Angeles, kde uvidia pár avíz na nové hry. Stačí im občas si niečo prečítať.
Lojálni fanúšikovia hltajú herný biznis naplno. Sledujú aspoň päť portálov, zaručene vedia, ku komu sa hlási samotná redakcia. Sami si vytvorili preferenciu na jednu značku, fandia jej, keď sa darí, aj keď sa jej nedarí. Najextrémnejšia skupina zaslepene obháji svoj tím, hoci robí chyby a kritizuje iných.
Pri niekom, kto miluje Xbox 360, sa môže Sony roztrhať s exkluzivitami ako Heavy Rain, Uncharted, Killzone či inFamous, ich kvality zrejme uznané nebudú. Milovníci Gran Turisma budú tvrdiť, že Forza sa len vezie na úspechu ich kmeňovej série. Pre nintendovský tábor sú HD konzoly iba miestom pre generické strieľačky, to pravé je predsa Mario, Zelda a Donkey Kong.
Polarita konzol v retrospektíve
Každý systém má svoj príbeh. Prvá PlayStation je legenda pre fanúšikov Crash Bandicoota, Tomb Raidera a Final Fantasy VII. PS2 je zlatý grál pestrosti hier. PS3 štartovala neslávne s premrštenou cenou, no slabé predaje po čase otočila. PSP bol skvelý handheld (cenou i knižnicou hier). PS Vita je pre najvernejších, lebo nemá veľké hry, iba nezávislé a japonské.
Prvý Xbox na Slovensku takmer nikto nemal, X360 slávil úspech, bol lacnejší ako konkurencia a hry vyzerali lepšie. Americká, britská a občas európska bašta pre milovníkov Halo. Neskôr ovplyvnená Kinectom.
O N64 a GameCube sme počuli zo zahraničia, Wii sme si vyskúšali kvôli tenisu, športu a tancom, Wii U takmer nikto nemá. Na GameBoy nedajú dopustiť mnohí, DS bol úžasný bestseller a 3DS skúsil 3D, aj tak sa ho vzdal. Komu na tom záleží, keď sa dajú hrať Pokémoni v autobuse?
Čo sa stalo pri Tomb Raiderovi?
Sony, poučená vývojom, prišla pri PS4 s cenou 399 €, širšou dostupnosťou a mottom Toto je pre hráčov. Zatiaľ to funguje: predaje rastú, hráči a vývojári sú spokojní, ponuka hier sa rozširuje.
Microsoft to má ťažšie. Už rok a pol mení stratégiu, šéfov, zameranie. Do novej generácie vstúpil s vyššou cenou, povinným Kinectom, on-line nutnosťou a fanúšikovia X360 za posledné roky nevideli veľa exkluzivít.
Pred výstavou E3 sa Microsoft dostal do druhej fázy. Na čelo sa dostáva Phil Spencer, Microsoft deklaruje, že Xbox nechce predať, že sa sústredí viac na hry. Tlačovka na E3 aj gamescome bola plná hitov ako Forza, Halo, Fable, noviniek Sunset Ovedrive, Quantum Break aj menších kúskov ako Below či Ori and the Blind Forest.
Microsoft je známy aj investíciami do exkluzivity hier. Chcel mať u seba všetky série zo sveta Sony. Grand Theft Auto IV? Aj s exkluzivitou datadiskov! Final Fantasy? Celá XIII trilógia. Silent Hill či Metal Gear Solid? Vďaka slabším predajom PS3 a silnej podpore získal Microsoft takmer všetky. Na pár rokov metódu odložil, teraz sa k nej vrátil.
Najväčším oznámením Microsoftu na gamescome nie je nová hra, ale privlastnenie si nového Tomb Raidera. Keď informácia zaznela, hard-core báza Sony začala pľuť na Microsoft, že im zobral sériu. Niežeby vytvoril nový diel, ten známy berie pre seba a ukracuje ich o ďalšiu potenciálnu hru!
Na druhý deň vyšiel fakt, že Rise of the Tomb Raider je exkluzívny na Xbox One iba pre Vianoce 2015. Navyše, vyjde súčasne aj pre Xbox 360. Manažéri Microsoftu dávali dobrý pozor, kedy a ako exkluzivitu ohlásiť.
Lenže najtvrdší tábor fanúšikov to vidí inak a Microsoft má za zlého výrobcu, ktorý nielenže chcel prebrať vytipovanú hru, ale na tlačovke nepovedal, ako to v skutočnosti s exkluzivitou bude.
Záleží na hlase hard-core komunity?
O pár týždňov či mesiacov si možno na aférku okolo Tomb Raidera nikto nespomenie a hra vyjde až koncom roka 2015. Pri najtvrdšom jadre fanúšikov ide o dôveru, plnenie očakávaní a v tom sa Microsoftu stále nedarí. Na každý jeden krok vpred (kopa nových hier, veľké hity) príde jeden krok vzad.
Iste, pri Sony šomrú niektorí hráči, že na tlačovke neboli hity, aké má Microsoft. A ostatní sú nadšení z nezávislých hitov Volume, Rime, Wild, Alienation a minimálne vedia, do čoho ich značka investuje a čo môžu od nej čakať. Microsoft je stále na rozbúrenom mori a Sony objednáva hráčom ďalšie rundy v prístavnom bare...