Dopravný systém Hyperloop má prepravovať ľudí, ale i napríklad autá, v hliníkových moduloch v dvoch oceľových potrubiach spojených do slučky v tvare čísla osem. V potrubí, kam budú vystrelené stlačeným vzduchom, sa budú vznášať na vzduchovom vankúši poháňané lineárnymi magnetickými urýchľovačmi. Kvôli redukcii odporu vzduchu má byť vnútri nižší tlak.

„Hyperloop je skutočný a vzniká práve teraz,“ povedal pred skúškou médiám šéf spoločnosti Rob Lloyd.

Test spočíval v jazde kovového zariadenia poháňaného lineárnym urýchľovačom po skúšobnej asi stometrovej dráhe, ktorú podľa plánu prešlo za dve sekundy rýchlosťou takmer 200 kilometrov za hodinu. Namiesto bŕzd použili konštruktéri hromadu piesku, do ktorej narazilo. Zariadenie zrýchlilo z nuly na sto míľ za hodinu (160 kilometrov za hodinu) za 1,1 sekundy.

Ak by spomínané testovacie zariadenie bolo lepšie aerodynamicky upravené a pohybovalo sa v nízkotlakovom potrubí, dokázalo by so súčasným pohonom vyvinúť rýchlosť vyše 1 100 kilometrov za hodinu.

Ako jazdí Hyperloop? Pozrite si prvý test

Test Hyperloop One Zdroj: SITA / AP

Koncept majiteľa spoločností Tesla a SpaceX E. Muska sa snaží uviesť do života hneď niekoľko spoločností. Celkové investície nemajú prekročiť náklady na supervlaky, ktorých zavedenie je v Kalifornii tiež plánované.

Jedna z firiem, Hyperloop Transportation Technologies, hľadá vhodné oblasti pre cestovanie nadzvukovou rýchlosťou aj v Európe. Jedným z favoritov je najkratšia vzdialenosť medzi hlavnými mestami na starom kontinente, teda medzi Bratislavou a Viedňou. Firma o projekte rokovala už aj so slovenským ministerstvom hospodárstva.

E. Musk pred tromi rokmi uviedol, že by stavba potrubia na pilieroch pozdĺž medzištátnej diaľnice I-5 spájajúcej obe kalifornská mesta nemala vyjsť na viac ako šesť miliárd dolárov, čo je zhruba desatina očakávanej čiastky na stavbu trate pre supervlak. Experti však označujú tieto odhady za úplne nereálne a očakávajú ďaleko vyššie výdavky.

Ako jazdí Hyperloop? Pozrite si prvý test

Test Hyperloop One Zdroj: SITA / AP

„Chceme zredukovať náklady tak, aby dosiahli maximálne dvoch tretín ceny systému rýchlovlakov a pritom ponúknuť trojnásobnú rýchlosť,“ oznámil R. Lloyd.

Firma v utorok uviedla, že zakončila v poradí druhú investičnú fázu, ktorá vyšla na 80 miliónov dolárov. Počas nej vybudovala skúšobné centrum a výrazne zvýšila počet zamestnaných technikov, ktorí pracujú na vývoji materiálov pre kapsule a potrubie.